ميوه ضدسرطان

انار ميوه‌اي ‌ايراني است که از4000 سال قبل از ميلاد مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. در قرآن 3 بار به نام آن اشاره شده است. 800 سال پيش از ميلاد به چين برده شده، مصريان باستان همراه با انار دفن مي‌شدند و بابلي‌ها اعتقاد داشتند خوردن دانه‌هاي انار قبل از پيکار آنها را شکست‌ناپذير مي‌کند.‌ اين ميوه شگفت‌انگيز با ظرافت فوق‌العاده خود
يکشنبه، 10 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ميوه ضدسرطان

ميوه ضدسرطان
ميوه ضدسرطان


 





 
انار، ميوه ضدسرطان، ضد بيماري‌هاي قلبي و ضددردهاي روماتيسمي
انار ميوه‌اي ‌ايراني است که از4000 سال قبل از ميلاد مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. در قرآن 3 بار به نام آن اشاره شده است. 800 سال پيش از ميلاد به چين برده شده، مصريان باستان همراه با انار دفن مي‌شدند و بابلي‌ها اعتقاد داشتند خوردن دانه‌هاي انار قبل از پيکار آنها را شکست‌ناپذير مي‌کند.‌ اين ميوه شگفت‌انگيز با ظرافت فوق‌العاده خود توجه بسياري از متفکران و دوستداران ادبيات را به خود مشغول داشته و استفاده نمادين از اين ميوه در متون فارسي و در آثار بزرگان ‌ايران و جهان به مناسبت‌هاي مختلف وجود دارد.
انار ميوه‌اي شش گوش و کروي به قطر 7 تا 12 سانتي‌متر با پوست قرمز و يا زرد چرمي ‌و دانه‌هاي فراوان است. يونانيان باستان از پوست آن به عنوان نوعي چرم استفاده مي‌کردند. انار بومي ‌ايران و هند است و مصرف آن از ‌ايران به هند و از آنجا به آفريقاي شمالي و چين و سپس به اروپا و آمريکا گسترش يافته است. واژه انگليسي انار(pomergranate) از زبان يوناني گرفته شده و به معني «سيب پرهسته» است.
مرغوب‌ترين انار جهان در کاشان، ساوه و يزد‌ ايران کشت مي‌شود. طعم انار بسته به نوع و درجه رسيده بودن آن از شيرين و ملس تا ترش متغير است و آب انار به عنوان يک رنگ طبيعي به‌کار گرفته مي‌شود. انار به‌صورت ميوه تازه، آب انار، کنسانتره انار و رب انار عرضه و مصرف مي‌شود.

خواص درماني انار
 

تحقيقات مختلفي بر آثار انار بر سلامت و بيماري در جهان انجام شده که فوايد دارويي انار را تاييد مي‌کند.به تازگي پزشکان عصاره‌هايي از قسمت‌هاي مختلف درخت انارتهيه کردند و با انجام آزمايشات کوشيدند ماده موثر آن را که فشارخون را پايين مي‌آورد جدا کنند. ‌اين ميوه داراي حداکثر توان پايين آورندگي فشارخون در بدن و ضد اسپاسم است. محققان آمريكايي و اروپايي گفته‌اند انار جدا از كاهش ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي و کاهش فشارخون، بر دردهاي روماتيسمي‌ هم موثر است. نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد که انار مانع از بين رفتن غضروف مفاصل، كاهش ميزان كلسترول خون شده و موجب پيشگيري از كمبود اكسيژن مغز مي‌شود.
اسيد الاژيک موجود در انار از بروز سرطان جلوگيري مي‌کند و رشد تومورهاي سرطاني را کند مي‌سازد.‌ اين ميوه براي سلامتي قلب و عروق، جلوگيري از تصلب شريان‌ها و سکته‌ها، جلوگيري از پيري زودرس و آلزايمر و پيشگيري از سرطا‌ن‌ها به‌ويژه سرطان پروستات مفيد است. انار احتمال تشکيل پلاک عروق را تا 30 درصد کاهش مي‌دهد. آب انار خاصيت ميکروب‌کشي و ضدعفوني‌کنندگي دارد.
يک انار معمولي 40 درصد نياز روزانه بدن به ويتامين C را تامين مي‌کند. همچنين انار منبع خوبي از اسيدفوليک، پتاسيم و آهن مي‌باشد. کاهش فشار سيستوليک خون و کلسترول بد نيز از ديگر خواص اناراست. آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود شامل آنتي‌اکسيدان‌هاي قوي پلي فنوليک، تانن و آنتوسيانين هستند.

ميوه ضدسرطان

انار در طب سنتي
 

انار خون‌ساز و تصفيه کننده خون است. عطش را برطرف کرده و خنک کننده است. براي درمان اسهال، آرتريت، زردي و بواسير مفيد است. اشتهاآور است. در درمان کم‌خوني و افزايش انرژي بدن موثر و مفيد است. تقويت کننده کبد و کليه‌ها است. دم کرده پوست انار گلودرد را تسکين مي‌دهد. انار براي التهاب معده مفيد است. قابض است به‌ويژه پوست ريشه درخت و پوست ميوه آن. انار ادرارآور است.

چه اناري بخريم؟
 

هنگام خريد انارها را بلند کنيد و وزنشان را احساس کنيد. هرقدر ميوه انار سنگين‌تر باشد بهتر است.
پوست انار بايد نازک، سفت، براق و فاقد ترک خوردگي باشد.
نگهداري انار
انار تازه در دماي اتاق (در محل تاريک و خنک) تا يک هفته قابل نگهداري است. انار قاچ خورده درون يخچال تا 2 هفته قابل نگهداري است. دانه‌هاي انار را مي‌توان درون يک ظرف دردار تا 6 ماه درون فريزر نگهداري کرد.
براي دانه کردن انار اول تاج انتهايي انار را جدا کنيد سپس به آرامي ‌پوست انار را چند برش قطري بدهيد. انار را درون يک کاسه آب به مدت 5 دقيقه بخيسانيد سپس آن را زير آب نگه داشته و دانه‌ها را از پوست و پرده‌هاي سفيد رنگ جدا کنيد. دانه‌ها به ته ظرف رفته و پوست و پرده‌ها روي آب شناور خواهند شد. پوست و پرده‌ها را از روي سطح آب برداريد. دانه‌ها را درون صافي و يا آبکش ريخته و آب آنها را بگيريد. سپس با يک دستمال تميز آنها را خشک کنيد.
به غير از آب انار رب انار نيز به عنوان يکي از مواد اوليه در تهيه برخي از غذا‌هاي‌ايراني مثل فسنجان استفاده مي‌شود. شايد جالب باشد که بتوانيد رب انار را خودتان و در خانه تهيه کنيد.
رب انار
انارهايي که دانه‌هاي قرمز روشن داشته باشند رب خوش رنگ‌تري دارند. ابتدا بايد قسمت‌هاي زايد و گنديده و آثار کرم‌خوردگي انارها بريده و جدا شود، سپس قسمت‌هاي مانده کاملا شسته شود تا حتي‌الامکان از ورود گرد و غبار و آلودگي به داخل محصول پيشگيري گردد. براي آب‌گيري بهتر است ابتدا دانه‌ها از پوست و پرده‌هاي داخلي جدا شوند در صورتي که ‌اين امکان وجود نداشته باشد مي‌توان انارها را با پوست فشرد به شرطي که از وارد کردن ضربه و يا فشار بيش از حد به آنها جلوگيري شود. ظروف مورد استفاده براي آب‌گيري و نگهداري آب انار نبايد از جنس آهن باشند. ظرف‌هاي پلاستيکي براي ‌اين کار مناسب هستند. براي توليد رب انار خوب بايد ذرات معلق آب انار را از آن جدا کرد. براي‌اين بايد پس از تهيه آب انار آن را به مدت دو ساعت در حالت سکون قرار داد تا ذرات معلق در آن به آرامي ‌ته‌نشين شوند به طوري که يک لايه آب انار زلال در بالا و يک لايه حاوي ذرات ته نشين شده در زير تشکيل شود. براي ‌اينکه رب انار کدر نباشد بايد از لايه زلال استفاده شود. براي جداسازي‌اين دو لايه بهتر است ظرفي که آب انار به حالت ساکن در آن قرار مي‌گيرد در حد امکان بلند و باريک باشد. براي حفظ رنگ قرمز لازم است تبديل آب انار به رب در مدت زمان هر چه کوتاهتري انجام شود، زمان 5 دقيقه براي‌ اين کار مناسب است و بايد زمان حرارت‌دهي تنظيم شود. آب انار توليد شده بايد هر چه سريع‌تر سرد شود. ظروف بسته‌بندي بايد کاملا پر شود و در آن محکم بسته شود زيرا اکسيژن باعث تخريب رنگ آب انار مي‌شود. رنگدانه‌هاي قرمز رب انار در دماي 25 درجه و در مقابل نور بعد از چند ماه از بين مي‌رود ولي در دماي 5 درجه به مدت طولاني‌تري مي‌ماند.
ارزش غذايي يک انار متوسط (107 گرم)
کالري 80 کالري
چربي 5/0 گرم
آب 85 گرم
کلسترول 0
کربوهيدرات 15 گرم
پروتئين 1 گرم
سديم 4 ميلي‌گرم
پتاسيم 260 ميلي‌گرم
فيبر 1 گرم
ويتامين C 4 ميلي‌گرم
آهن 5/0 ميلي‌گرم
ويتامين‌هاي B 3/0 ميلي‌گرم
کلسيم 7 ميلي‌گرم
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.