چرا امگا 3 مهم است؟

چند سالي است كه ما نام اسيدهاي چرب امگا 3 را بيش از پيش مي‌شنويم. به نظر شما چرا؟ مي‌توان يكي از علت‌ها را تغيير در شيوه زندگي و الگوي تغذيه افراد جامعه دانست كه به مصرف اين دسته از چربي‌ها در مقايسه با اسيدهاي چرب امگا 6 و امگا 9 منجر شده اند.البته نبايد از نظر دور داشت كه پيشرفت‌هاي علمي‌و پي بردن به خواص اين
سه‌شنبه، 12 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا امگا 3 مهم است؟

چرا امگا 3 مهم است؟
چرا امگا 3 مهم است؟


 





 
چند سالي است كه ما نام اسيدهاي چرب امگا 3 را بيش از پيش مي‌شنويم. به نظر شما چرا؟ مي‌توان يكي از علت‌ها را تغيير در شيوه زندگي و الگوي تغذيه افراد جامعه دانست كه به مصرف اين دسته از چربي‌ها در مقايسه با اسيدهاي چرب امگا 6 و امگا 9 منجر شده اند.البته نبايد از نظر دور داشت كه پيشرفت‌هاي علمي‌و پي بردن به خواص اين اسيدهاي چرب نيز دليل ديگر توجه بيشتر به انها بوده است.به تازگي تحقيقات نشان داده اند كه دريافت اسيدهاي چرب امگا 3 از بروز ديابت نوع يك در كودكان جلوگيري مي‌كند و خطر ابتلا به ديابت را در کودکاني که سابقه خانوادگي دارند، از بين مي‌برد.
ديابت نوع يک شايع‌ترين ديابت در ميان کودکان است.اين بيماري زماني رخ مي‌دهد که سيستم ايمني بدن با اختلالاتي مواجه شده و شروع به حمله به سلول‌هاي توليد کننده انسولين در پانکراس كند. نتايج اين تحقيق نشان داده بود، کودکاني که در معرض اين بيماري قرار دارند با خوردن غذاهاي غني از امگا 3، 55 درصد کمتر داراي ايمني خودکار پانکراسي که آنتي‌بادي مشخص ديابت نوع يک است، مي‌شوند.همچنين در خون اين کودکان کاهش 37 درصدي اين آنتي‌بادي ديده شد.
اما مي‌دانيد چرا به اين دسته از چربي‌ها، امگا 3 مي‌گويند؟ به طور كلي، منظور از واژه امگا در واقع محل شروع پيوند دوگانه در زنجيره اين اسيدهاي چرب است. آيا مي‌دانيد، اين دسته از چربي‌ها را در كدام يك از مواد غذايي مي‌توان يافت؟ اين تركيبات، بيش از همه در ماهي و روغن‌هايي مانند كانولا يا كلزا و نيز گردو وجود دارد.گياه‌خواران گرچه بخشي از نياز به اسيدهاي چرب امگا 3 شان را از گردو و برخي روغن‌هاي گياهي به دست مي‌آورند اما تحقيقات نشان داده كه ميزان «دوكوزا هگزا آنوئيك اسيد» يا (DHA) در خون و شير مادران شيرده گياه‌خوار به مراتب كمتر از مادراني است كه گياه‌خوار نيستند.به همين دليل، امروزه تركيبات گياهي كه با DHA غني شده اند در جهان در اختيار گياه‌خواران گذاشته مي‌شود.اين امر
نشان مي‌دهد كه اصرار تغذيه شناسان در اجتناب از گياه‌خوار بودن به عنوان يك روش تغذيه، بي‌مورد بوده است.
چه كنيم تا اطمينان يابيم ميزان اسيدهاي چرب امگا 3 به حد كفايت به بدن ما مي‌رسد؟ پاسخ روشن است.داشتن يك برنامه غذايي متنوع كه حاوي يك يا دو بار در هفته ماهي باشد، استفاده از گردو به عنوان يك ماده غذايي كه بخشي از نياز به اسيدهاي امگا 3 را به سبب داشتن اسيد لينولنيك تامين مي‌كند و استفاده از روغن كانولا در بعضي روزهاي هفته به جاي ساير روغن‌هاي مايع به طور قطع نياز روزانه ما را به اين دسته از چربي‌ها تامين خواهد کرد و نيازي به استفاده از کپسول‌هاي حاوي اين روغن‌ها نيست. به علاوه در مصرف اين مواد غذايي نيز بايد حد اعتدال را رعايت کرد زيرا هميشه زياده روي مي‌تواند زيانبار باشد حتي اگر اين زياده‌روي در مصرف بهترين مواد غذايي باشد.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.