3 راه جلوگيري از فساد مواد غذايي

ميکروب‌ها در همه جا وجود دارند؛ در آب، هوا، روي ميز و هر جايي که فکرش را بکنيد يا نکنيد. اين موجودات ذره‌بيني مانند تمام انواع ديگر موجودات زنده براي رشد و بقا به مواد مغذي و آلي نياز دارند. در اين ميان غذاهايي که از آنها با عنوان مواد غذايي فسادپذير نام مي‌برند، بهترين مکان براي تکثير ميکروب‌ها بوده و انسان در پي خوردن اين غذاها دچار
يکشنبه، 17 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
3 راه جلوگيري از فساد مواد غذايي

3 راه جلوگيري از فساد مواد غذايي
3 راه جلوگيري از فساد مواد غذايي


 





 
ميکروب‌ها در همه جا وجود دارند؛ در آب، هوا، روي ميز و هر جايي که فکرش را بکنيد يا نکنيد. اين موجودات ذره‌بيني مانند تمام انواع ديگر موجودات زنده براي رشد و بقا به مواد مغذي و آلي نياز دارند. در اين ميان غذاهايي که از آنها با عنوان مواد غذايي فسادپذير نام مي‌برند، بهترين مکان براي تکثير ميکروب‌ها بوده و انسان در پي خوردن اين غذاها دچار مسموميت مي‌شود. دماي اتاق‌، بهترين دما براي رشد ميکروب‌ها است و چنانچه شما تکه‌اي گوشت يا ظرفي شير در دماي اتاق بگذاريد، فرآيند فساد و رشد ميکروبي در آنها خيلي زود و در مدت کمتر از دو ساعت شروع خواهد شد. پس بهتر است با هم روش‌هاي جلوگيري از رشد ميکروب‌ها را در مواد غذايي فاسدشدني مانند گوشت، مرغ، ماهي، تخم‌مرغ و شير بررسي کنيم.

گرم نگه داشتن غذا
 

گرماي زياد، بيشتر ميکروب‌ها را مي‌کشد و غذا را از نظر بار ميکروبي سالم مي‌کند. اگر غذاي پخته شده‌اي را مدتي بعد مي‌خواهيد سرو کنيد، حتما آن را گرم نگه داريد.

سرد کردن غذاها
 

بهترين روش براي نگهداري از غذايي که فعلا نمي‌خواهيد مصرفش کنيد، سرد کردن آن است. باقي مانده غذاها را در يخچال يا فريزر گذاشته و دقت کنيد که ظرف محتوي غذا درپوش داشته باشد. توجه کنيد که کمي گرم نگه داشتن غذا سبب جلوگيري از رشد ميکروب‌‌ها در آن نخواهد شد.
همچنين سرد يا منجمد کردن، ميکروب‌هاي مواد غذايي را از بين نمي‌برد بلکه از سرعت رشد آنها خواهد کاست. مسموميت‌هاي غذايي اغلب زماني به وقوع مي‌پيوندند که ماده غذايي پس از آماده شدن، مدت زيادي در دماي محيط بماند. غذايي را که از بيرون تهيه کرده‌ايد حتما در يخچال يا فريزر نگه‌داري کنيد.

منجمد کردن غذاها
 

سرماي يخچال در حدود 4 درجه سانتي‌گراد بوده، در حالي که سرماي فريزر بايد صفر درجه سانتي‌گراد باشد. توجه کنيد که در انتقال مواد غذايي به فريزر به ظرف مورد استفاده و نيز اندازه آن توجه کنيد. اگر ظرف بزرگي داريد که پر از غذا است، آن را در ظروف کوچک‌تر ريخته و داخل فريزر بگذاريد تا هر چه زودتر منجمد شوند. عقيده عوام بر اين است که غذاهاي داغ را نبايد در يخچال گذاشت در صورتي که آزمايش‌هاي ميکروبي نشان داده‌اند، گذاشتن غذاي داغ در محيط آشپزخانه تا سرد شدن آن، مقدار بار ميکروبي غذا را به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش داده و هر چه اين زمان طولاني‌تر باشد، بار ميکروبي بيشتر خواهد بود. در ضمن گذاشتن غذاي داغ در يخچالي که سالم بوده و دماي آن حدود 4 درجه سانتي‌گراد است مشکلي ايجاد نخواهد کرد.
سوال مهمي که درباره مصرف مواد غذايي منجمد مطرح مي‌شود اين است که آيا مي‌توان غذاي منجمدي را که بخشي از آن يا تمام آن آب شده است، دوباره منجمد کرد؟ غذاي منجمدي که يخش آب شده ولي هنوز حاوي کريستال‌هاي يخ است، دوباره قابل انجماد مي‌باشد اما اگر يخ آن تماما آب شده باشد، انجماد دوباره کار درستي نيست. سبزي‌ها اگر حاوي کريستال‌هاي يخ باشند، دوباره قابل انجمادند و اين امر درباره گوشت و مرغ خام نيز صدق مي‌کند. درباره مواد غذايي پخته شده مانند گوشت و مرغ، آنها را درون قابلمه گذاشته و در آن را محکم ببنديد تا طعم آن عوض نشود و بعد دوباره فريز کنيد.
نکته مهم در انجماد دوباره توجه به اين نکته است که غذاهاي دريايي را اگر حتي حاوي کريستال‌هاي يخ باشند دوباره منجمد نکنيد، اين دسته از مواد غذايي بعد از خروج از انجماد بايد سريع پخته شوند. ميوه‌ها و محصولات آنها به شرط اينکه طعم‌شان عوض نشده باشند دوباره قابل انجمادند. آجيل‌ها، نان‌ها، کيک‌هاي ساده و کلوچه‌ها را مي‌توان با اطمينان دوباره منجمد کرد.
غذاهاي خامه‌دار، پودينگ‌ها و بستني بعد از خروج از انجماد بايد دور انداخته شوند، اين گونه مواد غذايي را هرگز دوباره منجمد نکنيد. همواره به اين نکته توجه داشته باشيد که ميوه‌ها، سبزي‌ها، گوشت‌، مرغ و غذاهاي از پيش آماده شده ممکن است بدون اينکه بوي خاصي داشته باشند، فاسد شده باشند. اگر اين مواد دوباره منجمد شده و پخته شوند، خطرهاي بسياري به دنبال خواهند داشت.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.