افسانه اوياماي گاوکش

كاراته سبكي از ورزش هاي رزمي است كه مخصوص كشور ژاپن است. كلمه كاراته به معناي روش مبارزه با دست خالي و شامل ضربه هاي سريع دست و پاست. مشهور است كه قدمت كاراته به بيشتر از 5 هزار سال مي رسد. يكي از استادان اوليه و مبتكران اين فن «بوديدهاراما» است كه حدود 525 سال قبل از ميلاد مسيح مي زيسته است. وي كه از
دوشنبه، 18 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افسانه اوياماي گاوکش

افسانه اوياماي گاوکش
افسانه اوياماي گاوکش


 

نويسنده:علي رنجبران




 
ماجراي باورنكردني مردي كه با 2ضربه دست گاوهاي وحشي را مي كشت.
كاراته سبكي از ورزش هاي رزمي است كه مخصوص كشور ژاپن است. كلمه كاراته به معناي روش مبارزه با دست خالي و شامل ضربه هاي سريع دست و پاست. مشهور است كه قدمت كاراته به بيشتر از 5 هزار سال مي رسد. يكي از استادان اوليه و مبتكران اين فن «بوديدهاراما» است كه حدود 525 سال قبل از ميلاد مسيح مي زيسته است. وي كه از پيشوايان مذهبي بودايي بود، به تنهايي از هند به راه افتاد و پس از راهپيمايي چند هزار كيلومتري خود و با پشت سر گذاشتن موانع طبيعي بسيار و مشكلات موجود در آن زمان به چين رسيد و در ايالت هون نان و معبد شائولين اقامت كرد. تعاليم بوديدهاراما شامل تمرينات شديد انضباطي و رعايت پرهيزگاري بود. اما كاراته امروزي شكل تكامل يافته اي از كمپوي چيني (بوكس چيني) است كه ابتدا «اوكيناواته» ناميده مي شد. اين فن از زماني رواج يافت كه حكومت هاي استبدادي در چين به منظور جلوگيري از ورزيده شدن مخالفان و همچنين تحت كنترل درآوردن مردم، استفاده از سلاح هاي سرد را ممنوع كردند به همين دليل مردم به سوي آموزش هنر مبارزه با دست خالي روي آوردند. اين مسأله باعث رشد و شكوفايي ورزشي مثل كاراته شد. امروزه كاراته بيشتر از 20 سبک مختلف دارد؛ يكي از اين سبک ها «كيوكوشين كاي» ناميده مي شود. اين سبک به وسيله «ماسوتاتسواوياما» در سال 1955پايه گذاري شده است.
در سال 1953 سرانجام مطالعات اوياما تمام شد. او به دان هشت كاراته دست پيدا كرده بود و توانست اولين مدرسه كاراته شخصي اش را در ژاپن افتتاح كند. اسم اين مدرسه كاراته «دوجو» بود و سبكش هم ابتدا «دوجوي اوياما» ناميده مي شد.
اوياما پس از چهل سال مطالعه و تحقيق جامع، بنيانگذار سبكي در كاراته شد كه در واقع تلفيقي بود از كاراته ژاپني ، «كمپوي» چيني و «ته كيهون» كره اي.
اين سبک بعدها نام «كيوكوشين كاي» را به خود گرفت و در حال حاضر اين هنر اصيل در اقصي نقاط جهان تدريس و تمرين مي شود. اين رشته از عناصر مختلفي وام گرفته. تجربيات اوياما در ورزش هاي ديگر رزمي وتكنيک هاي ديگر سبک هاي كاراته باعث به وجود آمدن اين سبک شده اند.
كيوكوشين كاي از سه لغت كيوكو به معناي بالاترين نهايت، شين به معناي حقيقت روح و كاي به معناي گروه و انجمن به وجود آمده است. تأكيد اين سبک روي مبارزه واقعي از راه نزديک است. كيوكوشين كاي يكي از سبک هاي كاراته است و براي كاستن مقاومت حريف، تكنيک ها به طور متوالي اجرا مي شود.
سبک اوياما تأكيد زيادي روي تمرينات تنفسي و استقامتي دارد. به همين دليل هنرجوي كيوكوشين بعد از سال ها تمرينات مكرر داراي اندامي ورزيده مي شود. در سبک كيو كوشين تكيه اصلي بر حفظ سلامتي جسمي و روحي حريف است.
در مبارزات كيوكوشين و اساساً در فلسفه آن، پيروزي به هر قيمتي در مقابل حريف معني ندارد. در فلسفه متعالي كيوكوشين هدف نهايي از ورزيدگي جسم براي رسيدن به بلندي روح است. سبكي كه او آن را بنيانگذاري كرد، تفاوت هاي زيادي با سبک هاي رايج كاراته دارد.
كيوكوشين اولين سبک كاراته است كه دو حريف در آن به صورت كامل در گير مي شوند و زدن بيشتر ضربات دست وپا به جز آرنج و زانو در آن قانوني است. اين روش بر خلاف روش ديگر سبک هاي كاراته است كه ضربات در آنها كنترلي بوده و بسياري از ضربه ها در آن زده نمي شود. يكي ديگر از تفاوتهاي اين سبک با بقيه رشته هاي كاراته، استفاده از حركات و ضربه هاي دوراني است؛ چون در بقيه سبک ها ورزشكار نمي تواند چرخش كامل انجام داده و حداكثر تغيير جهت هاي كوتاه انجام مي شود.

آموزش در مزرعه
 

اوياما از يک خانواده نجيب زاده يا اشرافي در كره جنوبي امروزي به دنيا آمد، به دنيا آمدن او همزمان شد با اشغال نظامي كره توسط ژاپني ها در جنگ جهاني اول. به همين دليل خانواده اش براي اينكه در امان باشد اوياما را در كودكي به منچوري فرستادند تا در مزرعه خواهرش زندگي كند.
در آنجا بود كه يک كارگر فصلي كه از چين مي آمد زندگي او را عوض كرد. آن كارگر به فنون رزمي آشنا بود و اوياماي نه ساله مجذوب او شد. به اين ترتيب او اولين بار توسط اين كارگر مزرعه آموزش ديد و هنرهاي رزمي را ياد گرفت.
اسم آن كارگر «لي» بود و اوياما در اين باره مي گويد :«اولين معلم من خيلي سخت گير بود. او به من يک بذر داد تا در زمين بكارم. بعد وقتي كه آن بذر جوانه زد، هر روز مرا مجبور مي كرد تا 100مرتبه از روي آن بپرم».

افسانه اوياماي گاوکش

آشنايي با آن كارگر و بذر كوچكي كه به اوياما داد زندگي او را تغيير داد؛ «آن درخت روز به روز بزرگتر شد و من يک روز متوجه شدم مي توانم از روي ديوار پشتي خانه به سادگي بپرم». همزمان با جوانه زدن و رشد كردن آن درخت، بذر هنرهاي رزمي در درون اوياما جوانه زد و رشد كرد؛ آن قدر زياد كه آوازه نام او در جهان پيچيد.
اوياما تا 15 سالگي در كره ماند. دوسال در يک مدرسه كره اي آموزش كمپوچيني ديد. كمپوچيني يک هنر رزمي بسيار سنگين و پيچيده است. او بعد از دو سال تعليم و در حالي كه به سن نوجواني رسيده بود، دان يک را در اين رشته دريافت كرد.

قهرمان كره اي در ژاپن
 

اما بعد از آن، او به دنبال برادرش در مدرسه نظامي ژاپني ها درس مي خواند به توكيو رفت. او وارد مدرسه هوايي ياماناشي در ژاپن شد؛ جايي كه زير نظر استاد بزرگ گيچين فوناكاشي اداره مي شد.
اوياما دو سال در آنجا ماند و هر روز دو ساعت زير نظر اين استاد بزرگ تمرين مي كرد. او در آنجا موفق شد كه در دو سال دان دو كاراته را از اين استاد بزرگ دريافت كند.
او در ادامه به دانشگاه تاكوشوكو رفت. در همين سال ها جنگ جهاني دوم شروع شد و كشور ژاپن درگير جنگ شد.
در خلال سال هاي جنگ او به تحصيل و تمرين كاراته پرداخت و بعد از جنگ جهاني دوم در يک موسسه تحقيقاتي مشغول به كار شد.

افسانه اوياماي گاوکش

مؤسسه تحقيقاتي ايوا براي تحقيق درباره کاراته بنيانگذاري شده بود اما بعد از شش ماه به دليل مشکلات مالي تعطيل شد. بعد از آن بود که او به دعوت دانشگاه واسدا در بخش تربيت بدني آنجا مشغول به کار شد.
اين مسئله مقدمه آشنايي او با دو نويسنده مشهور ژاپني به اسم هاي يوشي كاوا و شيرو اوزاكي. در همين زمان او با مدرسي شوتوكان كاراته آشنا شد و زير نظر استاد فوناكوشي گيكو به تمرين پرداخت.
او فرزند دوم استاد بزرگ كاراته فوناكوشي گيچين بود. اوياما زير نظر اين استاد به دان چهار كاراته دست پيدا كرد و بعد از آن به كمک دو نويسنده به مطالعه روي راه و روش سامورايي ها پرداخت.
بعد از جنگ جهاني دوم او به سازماني پيوست كه براي اتحاد دو كره مبازره مي كرد؛ «من دلم مي خواهد كره يک كشور واحد باشد؛ هرچند از فئوداليسمي كه خانواده من جزء آن بودند بيزارم اما دوست ندارم سرزمين پدري ام دوپاره شود».
او كه نام اصلي اش «جويونگ اي» بود، بعدها تابعيت ژاپن را پذيرفت و نامش را به اوياما تغيير داد. در سال 1947او در اولين دوره مسابقات سراسري كاراته در ژاپن شركت كرد و قهرمان آن مسابقات شد.

تولد كيوكوشين
 

بعد از اين قهرماني، او زندگي اش را وقف كاراته كرد و به همين دليل به منطقه كيوسومي رفت. او در آنجا در تنهايي و انزوا به تمرين كاراته پرداخت. بعد از 18 ماه تمرين در انزوا او به دليل قطع حمايت مالي اش او مجبور شد كوهستان كيوسومي را ترک كرده و به شهر چيا برود.
او در اين شهر اتاقي را اجاره كرد و در آنجا به تمرين مي پرداخت. در آن شهر بود كه براي نتيجه گرفتن از تمريناتش به كشتن گاوهاي نر روي آورد. او در ارز چهار روز توانست 47گاو نر را با وارد كردن ضربه از پاي در بياورد.
همزمان با اين قضيه او تمرينات جودو را شروع كرد و به دان دو در اين رشته رزمي دست يافت. او در سال 1951به دعوت ارتش آمريكا آموزش كاراته را به واحدهاي اين ارتش مستقر در ژاپن شروع كرد، همين مسأله سرآغاز معرفي او به جهان شد چرا كه به دعوت آمريكايي ها به شيكاگو رفت.

افسانه اوياماي گاوکش

در آن شهر او با حمايت سازمان كاراته اين شهر در عرض يک سال 32 برنامه نمايش و هفت مبارزه مهم انجام داد كه همگي موفقيت آميز بودند.
سوساي اوياما در جريان اولين مبارزه اي خود با يک گاو نر وحشي در شيكاگو مبارزه كرد. در اين نمايش، استاد در مبارزه اي نفس گير از پس اين گاو وحشي برآمد. وي ابتدا با مشت مرگباري كه به پيشاني گاو زد، حيوان را كاملاً گيج كرد؛ طوري كه گاو تلوتلو مي خورد، سپس با يک دست شاخ گاو را از جا كند. در آخر هم با ضربه تيغه دست (شوتواگه اوچي) شاخ ديگر گاو را شكست؛ طوري كه شاخ گاو به ميان تماشاچي ها پرت شد. بعد از اين مبارزه او به اوياماي گاوكش مشهور شد.

سبک جهاني
 

بعد از همه اين موفقيت ها و افتتاح مدرسه كاراته، او به سفر به مناطق مختلف دنيا ادامه داد تا با اجراي برنامه هاي نمايشي بتواند كاراته را در جهان گسترش بدهد.
در سال1955او مجدداً به شيكاگو و سپس اروپا رفت. در شيكاگو در حضور تماشاچيان با يک گاو نر وحشي مبارزه كرد و توانست اين گاو را هم شكست دهد. اين كار او با اعتراض سازمان هاي حمايت از حيوانات روبه رو شد.
البته او خودش بعد از شكست دادن گاو گفته بود كه هدفش از اين كار قدرت نمايي نبوده است؛ «من مي خواستم ثابت كنم انسان ها ذاتاً استعداد هايي دارند. اگر آنها استعدادهايشان را درک و براي شكوفايي آن تلاش كنند آن وقت مي توانند بر هر مشكلي پيروز شوند».

افسانه اوياماي گاوکش

اگر بروس لي با بازي در فيلم هاي رزمي سهمي عمده در شناساندن اين هنرها به خصوص كونگ فو در جهان داشت، استاد ماسوتاتسواوياما اين نقش را سال ها قبل از طريق مبارزات و برنامه هاي نمايشي اش بر عهده گرفت تا اينكه بعد از آن همه سال يک سبک جديد به كاراته اضافه كرد.
اين رشته در ابتدا اوياماريو و اوياما جوجيتسو هم ناميده مي شد اما در حال حاضر در جهان كيوكوشين را به نام او مي شناسند. سازمان مركزي اين سبک هونبو نام دارد و هم اكنون در توكيو به فعاليت هايش ادامه مي دهد.
بعد از فوت اوياما افراد زيادي مدعي رهبري سازمان شدند اما بين همه كانچو يوشيكازو ماتسوشيما به دليل منش و كردار خوبش از سوي بيشتر نمايندگان به عنوان رهبر جديد سازمان پذيرفته شد. اوياما شاگردان زيادي را تربيت كرده است كه همگي در حال حاضر از استادان برجسته هنرهاي رزمي و كيوكوشين به شمار مي آيند.
اوياما قبل از مرگش سازمان جهاني كيوكوشين كاي را در توكيو افتتاح كرد؛ سازماني كه در 120 كشور جهان نمايندگي هاي دارد و بيش از 10 ميليون نفر براي آموزش اين سبک در جهان ثبت نام كرده اند.
در ژاپن كتاب هاي زيادي درباره او نوشته و فيلم هاي زيادي درباره اش ساخته شده است.
استاد ماسوتاتسو اوياما در تاريخ26 آوريل سال1994بر اثر سرطان ريه از دنيا رفت. سرطان ريه او از موارد عجيب اين بيماري در دنيا بود چون او هيچ گونه اعتيادي به دخانيات نداشت.
منبع:هفته نامه همشهري،سرنخ، شماره50



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهور شهید خواندند
play_arrow
سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهور شهید خواندند
رهبر انقلاب: به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد
play_arrow
رهبر انقلاب: به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد
خانه مادری رئیس‌جمهور کجاست؟
play_arrow
خانه مادری رئیس‌جمهور کجاست؟
پرواز آخر؛ سه خلبان پرواز رئیس‌جمهور که بودند؟
play_arrow
پرواز آخر؛ سه خلبان پرواز رئیس‌جمهور که بودند؟
«پنجره»ای به دیدار خانواده شهید رئیسی با رهبر انقلاب
play_arrow
«پنجره»ای به دیدار خانواده شهید رئیسی با رهبر انقلاب
ویدیویی از حضور شهید رئیسی در چایخانه حرم امام رضا(ع)
play_arrow
ویدیویی از حضور شهید رئیسی در چایخانه حرم امام رضا(ع)
روضه خوانی پویانفر بر سر پیکر شهید رئیسی
play_arrow
روضه خوانی پویانفر بر سر پیکر شهید رئیسی
«پنجره»ای به اقامه نماز بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان
play_arrow
«پنجره»ای به اقامه نماز بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان
«پنجره»؛ نوه‌های شهید دکتر رئیسی در آغوش رهبر انقلاب
play_arrow
«پنجره»؛ نوه‌های شهید دکتر رئیسی در آغوش رهبر انقلاب
موج جمعیت بیرجندی‌ها در مسیر تشییع شهید جمهور
play_arrow
موج جمعیت بیرجندی‌ها در مسیر تشییع شهید جمهور
حضور باشکوه مردم بیرجند پیش از شروع مراسم تشییع
play_arrow
حضور باشکوه مردم بیرجند پیش از شروع مراسم تشییع
چه کسی بالگرد رییس جمهور را پیدا کرد؟
play_arrow
چه کسی بالگرد رییس جمهور را پیدا کرد؟
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
play_arrow
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
play_arrow
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم