استانداردهاي خانه سالمندان

زندگي ماشيني با همه بي‌رحمي‌هايش برخي امکانات رفاهي را هم فراهم کرده و خانه سالمندان يکي از همين امکانات است. بسياري از سالمنداني که به خاطر بيماري‌هاي خاص قادر به انجام کارهاي روزمره خود نيستند و فرزندان و خانواده‌هايشان نيز به علت اشتغال به کارهاي روزانه در خانه حضور ندارند،
دوشنبه، 18 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استانداردهاي خانه سالمندان

استانداردهاي خانه سالمندان
استانداردهاي خانه سالمندان


 





 

زندگي ماشيني با همه بي‌رحمي‌هايش برخي امکانات رفاهي را هم فراهم کرده و خانه سالمندان يکي از همين امکانات است.
 

بسياري از سالمنداني که به خاطر بيماري‌هاي خاص قادر به انجام کارهاي روزمره خود نيستند و فرزندان و خانواده‌هايشان نيز به علت اشتغال به کارهاي روزانه در خانه حضور ندارند، مي‌توانند از خانه‌هاي سالمندان استفاده كنند؛ مشروط بر اينکه ديدار‌ها و حمايت‌هاي مادي و معنوي خانواده و فرزندان هرگز قطع نشود و از سوي ديگر، خانه‌هاي سالمندان نيز از استانداردهاي لازم برخوردار باشند.

1.سالن تفريح و ورزش
 

خانه‌هاي سالمندان بايد سالن‌هاي مناسبي براي ورزش و تفريح سالمندان داشته باشند و وسايل سرگرمي و تفريح متناسب با شرايط متقاضيان به ميزان کافي در آنجا وجود داشته باشد تا سالمندان بتوانند به‌صورت انفرادي و گروهي از ‌اين امکانات استفاده کنند و سرگرم و بانشاط شوند.

2.اتاق‌ها
 

در هر اتاق نبايد بيش از 4 نفر زندگي کنند. اتاق حتما بايد داراي يک پنجره باشد. فضاي کافي براي جابه‌جا کردن و حرکت دادن ويلچر وجود داشته و حتما داخل واحد حمام داشته باشد. در عين حال، کنار يا بالاي تختخواب سالمند بايد زنگي براي صدا کردن فوري پرستار يا اعلام خطر وجود داشته باشد و آب نيز همواره در دسترس سالمند قرار گيرد. همچنين نور کافي براي مطالعه در رختخواب فراهم شود. اگر هم محيط خصوصي امکان‌پذير نيست، در فاصله بين تخت‌خواب‌هاي اتاق، پرده‌اي باشد تا در صورت نياز، سالمند بتواند با کشيدن پرده، يک محيط خصوصي براي خودش ‌ايجاد کند. از طرفي، هر سالمند بايد يک کمد جداگانه، هم‌اتاقي‌هايي سازگار، هم‌زبان و متناسب با خود و تلفن داشته باشد.

3.دستشويي
 

طراحي‌ دستشويي بايد طوري باشد که ويلچر در آن به راحتي وارد و خارج شود و امکانات مناسب براي افراد معلول داشته باشد. سينک‌هاي دستشويي بايد مجهز به آب سرد و گرم باشند و در ‌اين مکان، ميله‌هاي حمايت‌کننده‌اي باشد که فرد بتواند حين حرکت، دست خود را به آنها بگيرد و از آنها براي تسهيل حرکت استفاده‌ کند. وجود زنگ‌
هشداردهنده نيز در دستشويي الزامي است تا در صورت بروز حادثه فورا پرستار‌ها مطلع شوند.

4.محلي براي نگهداري داروها
 

دارو‌هاي مورد نياز سالمندان بايد در مراکز نگهداري از سالمندان وجود داشته باشد. حضور پرستارهاي مجرب و دوره‌ديده نيز براي انجام کمک‌هاي اوليه و اقدامات احيا به طور شبانه‌روزي و ويزيت روزانه توسط پزشک عمومي‌ (در صورت نياز) و امکان برقراري تماس فوري با پزشک در موارد اضطراري از قبل هماهنگ‌شده باشد ضروري است. ‌اين فرصت بايد به بيمار داده شود که در صورت احساس نياز بتواند توسط پزشک شخصي خود معاينه و درمان شود.

5.تغذيه سالمندان
 

مراکز استاندارد نگهداري از سالمندان بايد دلپذير و غير يکنواخت و رژيم‌هاي غذايي سالمندان کاملا سالم و متناسب با شرايط آنها باشد و سلامت مواد غذايي مورد استفاده و غذا‌هاي طبخ‌شده به طور مستمر کنترل شود.

دو کلمه با فرزندان
 

قبل از سپردن عزيزان خود به خانه سالمندان حتما از استاندارد بودن ‌اين مراکز اطمينان حاصل کنيد و سرزدن به آنها را در فواصل کوتاه فراموش نکنيد. به آنها اطمينان بدهيد که سپردنشان به خانه سالمندان به‌دليل مهري نيست؛ بلکه به دليل جذب خدمات بهتر و شايسته‌تر براي آنهاست. از آنها بخواهيد درباره مشکلات‌شان در‌اين مراکز با شما صحبت کنند تا براي رفع آن مشکلات، به‌موقع اقدام کنيد.

دو کلمه با سالمندان
 

ديد منفي خود را نسبت به خانه سالمندان کنار بگذاريد و به اين موضوع فکرکنيد که داشتن يک زندگي مستقل و بودن در گروه همسالان و داشتن خاطرات مشترک تا چه حد مي‌تواند لذت‌بخش باشد. ديگر مجبور نيستيد غرزدن‌هاي اطرافيان را تحمل کنيد. در بيشتر اوقات، اگر فرزندان‌تان شما را به خانه سالمندان مي‌سپارند، از سر بي‌مهري نيست؛ بلکه آنها امکان رسيدگي شايسته به شما را ندارند.

مزايا
 

• راحت و آرام بودن سالمند و داشتن سرگرمي‌ها و اشتغالات مناسب
• بهره‌مندي از پرستاري‌ها و مراقبت‌هاي ويژه مورد نياز سالمندان
• استفاده از رژيم غذايي خاص و خواب و استراحت کافي

معايب
 

• زندگي يکنواخت
• دوري از خانواده و فرزندان
•وحشت ناشي از تنهايي و مرگ و دلتنگي‌هاي مربوط به آن
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.