مزاياي آدامس جويدن

در دنياي امروز که مشغله و استرس افراد بسيار زياد است، تمرکز نکردن و اضطراب يکي از چالش‌هايي است که بسياري از افراد با آن روبه‌رو هستند. مردم سعي مي‌کنند هر شيوه را بيازمايند تا کمي آرامش داشته باشند. شايد باورتان نشود يکي از راه‌هاي غلبه بر استرس آدامس جويدن است. خيلي از افراد معتقدند وقتي دچار تنش و نگراني هستند و يا
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزاياي آدامس جويدن

مزاياي آدامس جويدن
مزاياي آدامس جويدن


 

نويسنده:سهيلا عابدين‌پور




 
در دنياي امروز که مشغله و استرس افراد بسيار زياد است، تمرکز نکردن و اضطراب يکي از چالش‌هايي است که بسياري از افراد با آن روبه‌رو هستند. مردم سعي مي‌کنند هر شيوه را بيازمايند تا کمي آرامش داشته باشند. شايد باورتان نشود يکي از راه‌هاي غلبه بر استرس آدامس جويدن است. خيلي از افراد معتقدند وقتي دچار تنش و نگراني هستند و يا هيجان‌زده مي‌شوند، جويدن آدامس در آنها احساس آرامش ايجاد مي‌کند. شايد به همين دليل باشد که خيلي از مربيان ورزشي وقتي کنار زمين ورزشي نشسته‌اند و منتظر نتيجه بازي هستند براي غلبه بر هيجانات و استرس دروني‌شان آدامس مي‌جوند. طبق تحقيقات 28 درصد از نوجوانان و 15 درصد از بزرگسالان مي‌گويند آدامس جويدن به آنها کمک مي‌کند تا کمي آرامش پيدا کنند. روان‌شناسان معتقدند يکي از دلايل آدامس جويدن اين است که افراد مي‌خواهند احساس رهايي از تنش داشته باشند. آدامس جويدن به افراد انرژي مي‌دهد. خيلي از آدم‌ها به دنبال يک راه ساده و آسان براي افزايش قدرت تفکر و تمرکز و کاهش استرس هستند اما خيلي از آنها نمي‌دانند آدامس جويدن يک شيوه راحت و ساده است.

آدامس بجو، تمرکز کن
 

تحقيقات نشان مي‌دهد آدامس جويدن، هوشياري، توجه و تمرکز را افزايش مي‌دهد و حتي خلق و خو را بهتر مي‌کند و از اضطراب مي‌کاهد. حتي بعضي از معلمان براي افزايش توجه و تمرکز به دانش‌آموزانشان توصيه مي‌کنند که هنگام امتحان آدامس بجوند. تحقيقات دانشمندان انگليسي در دانشگاه نورشمبيا نشان مي‌دهد که آدامس جويدن توانايي يادگيري و درک اطلاعات افراد را افزايش مي‌دهد. در يک آزمون مشخص شد، افرادي که آدامس مي‌جوند در آزمون‌هاي عملکرد حافظه موفق‌تر بوده و حتي حافظه بلندمدت آنها بهتر است.

دوستي آدامس و مغز
 

تحقيقات نشان مي‌دهد که عمل آدامس جويدن سرعت جريان خون را به مغز افزايش مي‌دهد. طبق اين مطالعات سرعت جريان خون مغزي با آدامس جويدن حداقل 25 تا 40 درصد زيادتر مي‌شود. نتايج الکتروانسفالوگرافي هم بيانگر آن است که آدامس جويدن روي عملکرد مغزي با افزايش پاسخ تاثير مي‌گذارد که همين موضوع حتي موجب آرامش فرد مي‌شود.

آدامس و لاغري
 

شايد باور نکنيد اما يکي از شيوه‌هاي لاغر شدن آدامس جويدن است. آدامس جويدن موجب سوختن کالري بيشتر در بدن مي‌شود. تحقيقات دانشمندان مايوکلينيک نشان مي‌دهد که با آدامس جويدن 11 کالري در ساعت از بدن سوخته مي‌شود. استفاده از آدامس پيش از ميان‌وعده‌هاي غذايي به کاهش گرسنگي کمک مي‌کند. دانشمندن پس از بررسي 60 نفر دريافتند که جويدن آدامس پيش از وعده‌هاي غذايي اشتها را سرکوب مي‌کند. به خصوص وقتي فرد تمايل زيادي براي خوردن غذاهاي شيرين دارد. اگر از آدامس هر روز و به مدت يکسان استفاده کنيد تقريبا يک کيلو و نيم وزن شما کم مي‌شود.

اگر مسواک نبود
 

اگر جايي رفتيد که مسواک‌تان را همراه نبرده بوديد، مي‌توانيد از آدامس به جاي مسواک پس از غذا استفاده کنيد. جويدن آدامس مي‌تواند کار مسواک را انجام بدهد و موجب مي‌شود باقي‌مانده‌هاي غذا از لابه‌لاي دندان خارج شوند و در نهايت اگر از نوع نعنايي باشد دهان را خوشبو مي‌کند. البته يادتان باشد که اين کار را به صورت عادت در نياوريد چون هيچ‌چيز جاي مسواک زدن را نمي‌گيرد. آدامس جويدن يک کار موقتي است و فقط موقعي کمک‌کننده است که نياز فوري به مسواک داريد.

آدامس‌هاي خوب
 

با همه توصيفاتي که از آدامس شد و با همه اين مزايا، توجه کنيد که يک آدامس مناسب براي جويدن بخريد. دندانپزشکان توصيه مي‌کنند از آدامس‌هاي بدون قند استفاده کنيد. از آنجايي که آدامس براي سلامت دهان و دندان بسيار کمک‌کننده است چه خوب است بهترين نوع آن را انتخاب کنيد. آدامس‌هايي که شيريني زيادي دارند براي سلامت دندان‌ها مناسب نيستند حتي مي‌توانند به لثه‌ها آسيب برسانند. آدامس موجب ترشح بزاق مي‌شود که اين بزاق همانند يک خميردندان طبيعي عمل کرده و احتمال پوسيدگي دندان‌ها را کم مي‌کند.
منبع: http://salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.