چاي بهتر است يا قهوه؟

زمستان است و چاي داغ مي‌چسبد. قهوه داغ هم همين‌طور. ولي کدامشان سالم‌تر است؟ در فصل سرد، متخصصان تغذيه چه نوشيدني‌هايي را بيشتر توصيه مي‌کنند؟ و چرا؟ پاسخ‌ متخصصان تغذيه را به اين پرسش‌ها بخوانيد.
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاي بهتر است يا قهوه؟

چاي بهتر است يا قهوه؟
چاي بهتر است يا قهوه؟


 

نويسنده:ياسمين ثريا




 
زمستان است و چاي داغ مي‌چسبد. قهوه داغ هم همين‌طور. ولي کدامشان سالم‌تر است؟ در فصل سرد، متخصصان تغذيه چه نوشيدني‌هايي را بيشتر توصيه مي‌کنند؟ و چرا؟ پاسخ‌ متخصصان تغذيه را به اين پرسش‌ها بخوانيد.
قهوه (چه کاپوچينو، چه اسپرسو يا حتي نسکافه) يکي از پرمصرف‌ترين نوشيدني‌ها به حساب مي‌آيد. جالب اينجاست که واکنش‌هاي متفاوت بدن افراد در برابر کافئين، به آستانه تحمل‌شان بستگي دارد. از جمله خواص قهوه مي‌توان به کاهش اشتها، رفع خستگي، رفع يبوست و کاهش احتمال ابتلا به برخي سرطان‌ها و جلوگيري از ايجاد پوسيدگي دندان اشاره کرد. همچنين قهوه به عنوان داروي طبيعي ديابت نوع دو شناخته شده است؛ البته نه به اين معني که هر روز بايد يک فلاسک قهوه نوشيد! طبيعي است که افراط در نوشيدن قهوه ميزان کلسترول خون را افزايش مي‌دهد. به علاوه کافئين جذب آهن را در روده‌ها کم مي‌کند و بايد از مصرف کافئين همراه با غذا و تا يک ساعت پس از آن، به طور جدي پرهيز شود. کافئين را نمي‌توان به طور کامل از قهوه استخراج کرد. از اين‌رو حتي قهوه‌هاي بدون کافئين نيز مقدار اندکي از اين ماده را دارند.پس توصيه ما به شما نوشيدن حداکثر 2فنجان قهوه دم کرده يا سه فنجان قهوه فوري در روز است.
و اما چاي سياه خواص بسيار زيادي دارد: افزايش ايمني بدن، تصفيه خون از طريق ازدياد ترشحات کليوي، کاهش ريسک ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، کاهش کلسترول و فشارخون و جلوگيري از ايجاد پلاک‌هاي دنداني و...
بعد از چاي و قهوه
در فصل زمستان يکي از انتخاب‌هاي نوشيدني شما مي‌تواند شربت آب‌ليموي گرم باشد. بسياري افراد هنگام سرماخوردگي از نوشيدن شربت آب‌ليموي داغ لذت مي‌برند. اين نوشيدني حاوي ويتامين C است که براي سيستم ايمني بدن مفيد شناخته شده است و گرماي آن براي کساني که تب دارند مطبوع خواهد بود. براي تهيه آن مي‌توانيد از آب ليموي تازه، کمي شکر و آب‌جوش استفاده کنيد. توجه داشته باشيد براي افزايش اثرات مفيد اين نوشيدني، به آن شير اضافه نکنيد تا به تصور غلط تبديل به مولتي‌ويتامين شود. بد نيست بدانيد اسيد موجود در آب ليمو سبب بريدن شير شما خواهد شد. اين نکته را هم يادتان نرود که ريختن مايعات داغ در ليوان‌هاي يک‌بار مصرف سبب حل شدن ترکيبات پليمر اين ظروف درون نوشيدني‌ گرم مي‌شود. بدن با اين ترکيبات سازگاري ندارد و نوشيدن مکرر مايعات داغ در اين ظروف مي‌تواند به بروز انواعي از سرطان منجر مي‌شود و حتي مصرف اندک آن هم ممکن است باعث بروز افسردگي در افراد شود.
بررسي ‌ها نشان داده است که بهترين ظروف يک‌بار مصرف، انواع کاغذي و اسفنجي هستند.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.