لثه‌ها و لبخندها

اگر دندان‌ها را تابلويي زيبا فرض کنيد، لثه‌ها را مي‌توانيد به عنوان قاب آن در نظر بگيريد. واقعيت اين است که اگر لثه‌ها و بافت نگهدارنده دندان‌هاي شما دچار بيماري شوند، زيبايي لبخندتان را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهند.
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لثه‌ها و لبخندها

لثه‌ها و لبخندها
لثه‌ها و لبخندها


 

نويسنده:دکتر فرخ آصف‌زاده*




 

اگر دندان‌ها را تابلويي زيبا فرض کنيد، لثه‌ها را مي‌توانيد به عنوان قاب آن در نظر بگيريد. واقعيت اين است که اگر لثه‌ها و بافت نگهدارنده دندان‌هاي شما دچار بيماري شوند، زيبايي لبخندتان را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهند.
لثه‌هاي طبيعي و سالم به رنگ صورتي و از لحاظ قوام، سفت و بدون خون‌ريزي هستند. بيماري لثه‌اي به صورت سرخي، تورم، خون‌ريزي لثه و لقي دندان مشاهده مي‌شود. عوامل به وجود آورنده بيماري‌هاي لثه‌اي عمدتا عدم رعايت بهداشت و در برخي موارد، عوامل ارثي و بيماري‌هاي عمومي‌مي‌باشند.
در صورتي که لثه‌ها و نسوج نگه دارنده اطراف دندان‌ها دچار بيماري شوند، بايد به متخصصان لثه مراجعه کرد. نخستين مرحله درمان، جرم گيري و آموزش بهداشت است.
چنان چه ‌اين کار به نحو صحيح انجام شود و خود بيمار دستورات بهداشتي شامل استفاده مرتب از مسواک، نخ دندان و دهان‌شويه‌هاي ضدباکتري را رعايت نمايد، شايد در برخي موارد نياز به درمان‌هاي پيشرفته‌تر نباشد ولي اگر بنا به تشخيص متخصصان لثه نياز به جراحي باشد، اين کار بايد حتما انجام بگيرد تا از لقي و از دست رفتن دندان‌ها جلوگيري شود.
عموما پس از جراحي لثه، طول دندان‌ها بلندتر به نظر مي‌رسد و فواصل آنها کمي ‌باز مي‌شود که مي‌توان اين فواصل را با کامپازيت پر کرد و ظاهر خوشايند‌تري به دندان‌ها بخشيد.

تحليل و عقب نشيني لثه
 

از آنجا که امروزه بيماران تمايل بيشتري به نگهداري از دندان‌هاي خود پيدا کرده‌اند و به طور کلي سطح بهداشت در جامعه بالا رفته است، دندان‌هاي بيماران تا سنين بالاتري در دهانشان باقي مي‌مانند. در اين موارد، لثه‌ها به علت مسواک زدن شديد و متوالي دچار صدمه شده و به مرور زمان تحليل مي‌روند و عقب نشيني مي‌کنند. به‌ اين ترتيب ارتفاع دندان‌ها ظاهرا افزايش مي‌يابد و روي ريشه دندان‌ها عريان مي‌شود. در نتيجه، ممکن است دندان‌ها نسبت به سرما و گرما دچار حساسيت شوند و احتمال پوسيدگي‌هاي ريشه بالاتر رود.راه درمان تحليل و عقب رفتگي لثه، پيوند آزاد لثه و ساير روش‌هاي جراحي ترميمي ‌لثه است.

لثه‌ها و لبخندها

سايش طوق دندان‌ها
 

گاهي به علت مسواک زدن شديد و محکم به حالت افقي، سطح خارجي دندان‌ها در ناحيه طوق و گردن آنها ساييده مي‌شود و حالت فرورفتگي پيدا مي‌کند. در صورتي که‌ اين فرورفتگي‌ها کوچک باشند و دندان دچار حساسيت نشده باشد، نيازي به درمان نخواهد بود و فقط بايد تماس نا به جاي دندان‌ها حذف و روش مسواک زدن بيمار تصحيح شود اما در مواردي که مقدار و عمق اين ضايعات زياد باشد، بهتر است توسط مواد هم رنگ دندان مانند کامپازيت‌ها ترميم شوند.گاهي اوقات اين ضايعات به علت مصرف مواد خوراکي اسيدي مانند آب ليمو و ترشيجات يا بيمارهاي معده و بازگشت اسيد معده به دهان ايجاد مي‌شوند. در حقيقت علت تخريب نسج دندان در اين موارد حل شدن شيميايي ميناي دندان است. در اين صورت روش درمان شامل محدود کردن مصرف مواد اسيدي، معالجه بيماري معده و نهايتا ترميم حفرات ايجاد شده با کامپازيت مي‌باشد.

لبخند لثه‌اي
 

گاهي اوقات به افرادي برمي‌خوريم که به هنگام لبخند مقدار زيادي از نسج لثه آنها مشخص مي‌شود. علت اين عارضه مي‌تواند بلند بودن ارتفاع فک بالا، کوتاه بودن لب بالا يا کوتاه بودن دندان‌ها باشد. درمان اين ناهنجاري در موارد پيشرفته جراحي فک و صورت و در موارد خفيف تر، جراحي لثه است. در صورتي که طول دندان نيز کوتاه باشد، بهتر است ابتدا لثه بيمار توسط جراحي بالاتر برده شود و سپس با استفاده از لامينيت چيني يا کامپازيت، ارتفاع دندان‌ها تصحيح شود. در مواردي که لثه‌ها در يک يا چند دندان بالاتر يا پايين‌تر از ساير دندان‌ها باشند، پيش از درمان ترميمي ‌و زيبايي بهتر است جراحي لثه در حد طبيعي خود قرار داده شود تا با ساير قسمت‌ها هماهنگ به نظر برسند.

پي نوشت ها :
 

متخصص ترميمي و زيبايي
 

منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.