بلوغ عاطفي يعني چه؟

شما از نظر عاطفي به بلوغ رسيده‌ايد يا خير؟ آيا مي‌دانيد بلوغ عاطفي موجب بهبود روابط و پيشبرد اهدافتان در زندگي مي‌شود؟ بلوغ عاطفي در واقع به معناي کنترل عواطف است. البته بلوغ عاطفي به اين معنا نيست که ما عواطف خود را پنهان و يا سرکوب کنيم. ما مي‌توانيم با روش‌هاي تمدد اعصاب مانند شل کردن عضلات، يوگا و روش‌هاي ديگري از اين قبيل شدت آن را کم کنيم.
پنجشنبه، 21 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بلوغ عاطفي يعني چه؟

بلوغ عاطفي يعني چه؟
بلوغ عاطفي يعني چه؟


 





 
شما از نظر عاطفي به بلوغ رسيده‌ايد يا خير؟ آيا مي‌دانيد بلوغ عاطفي موجب بهبود روابط و پيشبرد اهدافتان در زندگي مي‌شود؟ بلوغ عاطفي در واقع به معناي کنترل عواطف است. البته بلوغ عاطفي به اين معنا نيست که ما عواطف خود را پنهان و يا سرکوب کنيم. ما مي‌توانيم با روش‌هاي تمدد اعصاب مانند شل کردن عضلات، يوگا و روش‌هاي ديگري از اين قبيل شدت آن را کم کنيم.
به‌طور کلي افکار ما همراه با محيط، عواطف‌مان را به وجود مي‌آورند. اما خوشبختانه ما با آگاهي از افکار و عقايد منفي و نادرست خود مي‌توانيم افکارمان را کنترل کنيم. روان‌شناسان بلوغ رواني را توانايي افراد براي پذيرش اشخاص و مسايل به همان شکلي که هستند، تعريف مي‌کنند. اگر شما افکار نادرست و منفي را با افکار درست، مثبت و سازگار جايگزين کنيد، توانايي کنترل عواطف در شما به طرز چشمگيري افزايش مي‌يابد و اين مساله موجب مي‌شود روابط شما هم بهبود يابد و احساس شاد بودن کنيد و خود را بيشتر دوست داشته باشيد و بيشتر به اهدافتان برسيد.

5 تفاوت بين بالغان و نابالغان عاطفي
 

1 محبت کردن:
 

اشخاصي که بلوغ عاطفي آنها از رشد بازمانده بيشتر نيازمند محبت و توجه هستند، اما نشانه‌هاي ضعف خود را پنهان مي‌کنند و در نشان دادن عواطف خود دچار مشکل مي‌شوند. افرادي که به بلوغ عاطفي رسيده‌اند محبت خود را ابراز مي‌کنند، احساس امنيت را در خود پرورش داده و تقويت مي‌کنند، مي‌توانند محبت خود را نشان دهند و محبت ديگران را هم بپذيرند.

2 عواطف:
 

افراد نابالغ از نظر عاطفي انتقادپذير نيستند. حسود هستند، کسي را نمي‌بخشند، خلق وخوي آنها ثابت نيست و کج‌خلق هستند. اما افرادي که به بلوغ عاطفي رسيده‌اند از عاطفه به عنوان منبع انرژي استفاده مي‌کنند. وقتي هم نااميد مي‌شوند، اهدافشان را مشخص مي‌کنند و به دنبال راه‌حل مي‌گردند.

3 بازخورد:
 

درس نگرفتن از تجربيات از جمله خصوصيات افرادي است که از نظر عاطفي نابالغ هستند. آنها معتقدند که تجربيات خوب و بد به شانس بستگي دارد و کمتر مسووليت شخصي کاري را بر عهده مي‌گيرند. اما افرادي که از نظر عاطفي به بلوغ رسيده‌اند معتقدند تجربيات زندگي به انسان درس مي‌دهد. آنها مسووليت اعمالشان را پذيرفته و از بازخورد آن پند مي‌گيرند. به دنبال فرصت‌ها مي‌گردند و ادامه مي‌دهند.

4 استرس:
 

فرار از واقعيت، بدبيني، عصبانيت و اضطراب و حمله به اشخاص ديگر هنگامي‌که نااميد مي‌شوند از جمله مشخصات گروه نابالغ از نظر عاطفي است. در عوض اشخاصي که به بلوغ عاطفي رسيده‌اند به توانايي خود براي برنامه‌ريزي و آنچه مي‌خواهند به دست بياورند، اعتماد دارند.

5 وابستگي:
 

اشخاصي که از نظر عاطفي نابالغ هستند، وابسته بوده، به آساني تحت تاثير قرار مي‌گيرند، ترديد دارند و بدون فکر عمل مي‌کنند و مسووليت عيوب خود را بر عهده نمي‌گيرند. اما افراد بالغ از نظر عاطفي مستقل هستند، کار گروهي، مديريت و همکاري را دوست دارند. احساس همدلي و مهرباني مي‌کنند. دوست، همسر و پدر و مادر خوبي هستند.

3 قدم به سمت بلوغ عاطفي
 

از آنجايي که بلوغ عاطفي تاثير به‌سزايي در بهبود روابط و پيشبرد اهداف شخصي دارد، شما مي‌توانيد با به کار بردن نکات ذيل بلوغ عاطفي خود را بهبود بخشيد:

1 خود را درک کنيد و بپذيريد:
 

از اشخاص مهم بخواهيد در مورد رفتار شما بازخورد ارايه دهند.خود را همان‌گونه که آنها شما را مي‌بينند، ببينيد. واقعيت‌ها را بپذيريد و با آن کنار بياييد.

2 خودخواه نباشيد:
 

اجتناب از خودخواهي را تمرين کنيد و ببينيد ديگران چه عکس‌العملي نشان مي‌دهند. رفتار ديگران را در مقابل خودتان با زماني که خودخواه نبوديد مقايسه کنيد. شما کدام رفتار را ترجيح مي‌دهيد. راه‌حل‌هاي برنده- برنده را براي رويارويي با ديگران پيدا کنيد. از تلاش براي تسلط بر ديگران اجتناب کنيد.

3 روابط اجتماعي خود را ارزيابي کنيد:
 

دوستان خود را ارزيابي کنيد. به موقعيت‌هايي که بهترين و بدترين وضعيت را براي شما پديد مي‌آورد، توجه کنيد. خود را در معرض افراد و موقعيت‌هايي قرار دهيد که بهترين نتايج را براي شما به ارمغان مي‌آورند. از تفکرات جادويي پرهيز کنيد! تفکر جادويي اعتقاد به اين مساله است که هرچيزي بدون ذره‌اي تلاش شما اتفاق مي‌افتد. اين يک روند فکري طبيعي در بچه‌هااست اما در بزرگسالان اين يک روند فکري متناقض است.
زندگي نه سياه است و نه سفيد بلکه خاکستري است. هيچ‌چيز در اين دنيا کامل نيست. ما هم کامل نيستيم. پس بهتر است مسووليت اشتباهات خود را بپذيريم و براي بهتر شدن اقدام کنيم و از به کار بردن کلمات هميشه و هرگز هم اجتناب کنيم.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.