شامپو زدن صحیح

استحمام مانند هر کار بهداشتي ديگر اصول و قوانيني دارد که با توجه به آنها ميتوان از پوست و موي خود محافظت کرد. يکي از مهمترين کارها در هنگام استحمام، شستن سر و موهاست که بهطور معمول با شامپو و در بعضي موارد که اشتباه است، با مايع ظرفشويي يا پودر رختشويي! صورت ميگيرد.
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شامپو زدن صحیح

شامپو زدن صحیح
شامپو زدن صحیح


 





 
استحمام مانند هر کار بهداشتي ديگر اصول و قوانيني دارد که با توجه به آنها ميتوان از پوست و موي خود محافظت کرد. يکي از مهمترين کارها در هنگام استحمام، شستن سر و موهاست که بهطور معمول با شامپو و در بعضي موارد که اشتباه است، با مايع ظرفشويي يا پودر رختشويي! صورت ميگيرد.
كلمه شامپو از يك لغت هندو به نام چامپانا به معني ماساژ دادن گرفته شده است. قبل از پيدايش شامپو به صورت امروزي، مردم براي شستشوي موي خود از مواد گياهي مانند سدر و چوبك و كتيرا و مواد معدني مانند خاكهاي سيليسي استفاده ميكردند ولي صابون، متداولترين ماده جهت شست وشوي مو بود و به همين علت اولين شامپوها، شامپوهاي صابوني بودهاند و كمكم با پيدايش پاككنندههاي مصنوعي، مخلوطي از صابون و پاككننده و بالاخره پاككنندههاي خالص عرضه شدند. البته در حال حاضر، هنوز هم بسياري از مردم به علت نداشتن آگاهي از مشكلي كه قليايي بودن صابون و سختي آب براي مو پديد ميآورد، از صابون براي شستن موي خود استفاده ميكنند. مهمترين عملكرد شامپو، تميزكردن مو و پوستسر و برطرف كردن چرك و آلودگي از روي سطح آن است.

مراحل شامپو زدن
 

بهطور معمول بيشتر افراد بطري شامپو را برميدارند، يك قطره بزرگ از شامپو روي سرشان ميريزند، مو را چنگ ميزنند و بعد از اينكه شامپو كف كرد جريان آب را وارد آن ميكنند. شامپو زدن عملي است كه در زندگي روزمره همه ما مرتب انجام ميشود. بنابراين اشتباهاتي كه در اثر عادتهاي ناصحيح شامپو زدن مرتكب ميشويم نيز مرتب تكرار خواهند شد. شامپو زدن صحيح موها شامل مراحل زير است:
1- گرهگشايي از مو:
موي خود را با يك شانه دندانه درشت شانه كنيد تا هيچگونه گرهاي روي آن نمانده باشد. حواستان باشد كه هرگز موي خود را در حالت خيس شانه نكنيد چون در اين حالت نيروي بيشتري براي شانه كردن مصرف ميكنيد بنابراين موي شما ممكن است شكسته شود.
2- آبكشي اوليه با آب ولرم:
در مرحله بعدي موهاي خود را با آب ولرم و نيمهگرم آبكشي کنيد. به اين مرحله، آبكشي اوليه و يا پيش از شستشو گفته ميشود كه براي زدودن گرد و غبار و به طور كلي آلودگيهاي قابل حل در آب انجام ميشود. هرگز از آب داغ استفاده نكنيد، چون باعث تردي و شكنندگي مويتان خواهد شد.
3- پخش كردن شامپو در كف دست:
مقداري شامپو در كف دست خود بريزيد و دستهاي خود را روي هم مالش دهيد تا شامپو روي دستهايتان پخش شود. در واقع كف شامپو بايد روي دست شما تشكيل شود. مقدار شامپو توسط خودتان تعيين ميشود و بايد به اندازهاي باشد كه كف آن تمام موهاي شما را بپوشاند.

شامپو زدن صحیح

4- ماساژ دادن شامپو روي پوستسر با نوك انگشتان:
شامپو را روي همه جاي سر پخش كرده و با نوك انگشتانتان به آراميشامپو را روي پوستسر و موهايتان ماساژ دهيد. دقت كنيد كه از ناخنها استفاده نكنيد و براي جلوگيري از گره خوردن و شكسته شدن مو اين كار را به آرامي و به صورت دايرهاي انجام دهيد.
5- آبكشي نهايي:
در اين مرحله موي خود را به خوبي آبكشي نماييد تا هرگونه بقاياي شامپو از لابهلاي موي شما زدوده شود. باز هم تاكيد ميشود مو در حالت خيس نسبت به اصطكاك خيلي حساس است، بنابراين آن را در حالت خيس به سختي مالش ندهيد. هميشه در هنگام شامپو كردن موها اين پنج مرحله فوق را به خاطر بياوريد تا تكرار اين مراحل براي شما تبديل به عادت شود.

شيوه استفاده از شامپو
 

در صورتي كه شامپوي مصرفي شما باعث تجمع آلودگي روي سطح مو و پوستسر شما نميشود، تعويض مكرر شامپو ضرورتي ندارد. از طرفي وفاداري به يك مارك خاص نيز توصيه نميشود، زيرا در دنياي مدرن امروز سالانه محصولات جديدي با خواص متنوع عرضه ميشود كه استفاده نکردن از آنها به دليل آن كه محصولي كه استفاده ميكردهايم امتحان خود را پس داده! محروم كردن خود از پيشرفتهاي فناوري است.
استفاده از شامپوهاي نامناسب و استفاده از روش نادرست استفاده از شامپو، موجب كدورت و آسيبديدگي موها ميشود، اگر شامپوي مناسب موي خود را پيدا كنيد و با روش صحيح شامپو كردن و خشك كردن مو نيز آشنا شويد، ميتوانيد با خيال آسوده موي خود را هر روز يا چند بار در روز شستشو دهيد.
مردم وقتي شامپوي خود را عوض ميكنند، بهطور معمول توجه بيش از حدي به حالت مو و پوستسر خود مينمايند. اگر بهبودي در وضعيت موهايشان حاصل شد آن را به فرآورده جديد نسبت ميدهند و بر عكس در صورتي كه وضعيت موهايشان بدتر شد، بازهم فرآورده جديد را مقصر ميدانند. براي مثال ريزش طبيعي موهاي خود را به شامپوي جديد نسبت ميدهند. تحقيقات نشان داده تعداد كمي از مردم از نقش عواملي مانند شانه كردن، برس كردن، تاثيرات مخرب مواد شيميايي و يا حتي داروها، رژيم غذايي، بيماري يا ويژگيهاي توارثي در ريزشمو آگاه هستند.
پس از استفاده از شامپو موي خود را به خوبي و به طور كامل آبكشي كنيد، تا هيچ اثري از كف شامپو روي موي شما باقي نمانده باشد. يادآوري ميشود برخلاف حالتدهنده، آبكشي شامپو هر چه كاملتر باشد، بهتر است. براي آبكشي شامپو از آب گرم استفاده كنيد تا شامپو بهطور كامل از روي مو خارج شود. اما دماي آبكشي حالتدهنده بستگي به عواملي مانند ضخامت موي شما دارد. هرگز از آب داغ براي آبكشي موي خود استفاده نكنيد.
منبع:www.salamat.com



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.