پوسيدگي به دندان شما نزديک است

شايد شما هم ازجمله افرادي باشيد که تا دندانتان درد نگيرد، پايتان را در مطب دندانپزشکي نمي‌گذاريد ولي اگر دوست داريد در سال جديد، هيچ وقت دچار دندان درد نشويد، بايد از آن پيشگيري کنيد. بيماري‌هاي دهان و دندان معمولا آهسته و پاورچين پاورچين سر و کله‌شان در دهان شما پيدا مي‌شود و معمولا وقتي به خودتان مي‌آييد که کار از کار گذشته است.
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پوسيدگي به دندان شما نزديک است

پوسيدگي به دندان شما نزديک است
پوسيدگي به دندان شما نزديک است


 

نويسنده: شکوفه شجاعي




 
شايد شما هم ازجمله افرادي باشيد که تا دندانتان درد نگيرد، پايتان را در مطب دندانپزشکي نمي‌گذاريد ولي اگر دوست داريد در سال جديد، هيچ وقت دچار دندان درد نشويد، بايد از آن پيشگيري کنيد. بيماري‌هاي دهان و دندان معمولا آهسته و پاورچين پاورچين سر و کله‌شان در دهان شما پيدا مي‌شود و معمولا وقتي به خودتان مي‌آييد که کار از کار گذشته است.

براي رعايت کامل بهداشت دهان و دندان‌ بايد به نکات زير توجه کافي داشت:
 

• حذف پلاک ميکروبي که ايجادکننده پوسيدگي در دندان و بيماري‌هاي لثه است با استفاده از نخ دندان، مسواک زدن، جرم‌گيري و استفاده از دهان‌شويه آب و نمک (نصف قاشق چاي‌خوري نمک در يک ليوان آب جوشيده سرد شده)
• کنترل مصرف مواد قندي
• افزايش مقاومت دندان از طريق افزودن فلورايد به آب آشاميدني، استفاده از دهان‌شويه سديم فلورايد، قرص و ژل فلورايد و مسدودکردن شيارهاي دنداني
• مراقبت از دندان‌ها با روش صحيح مسواک کردن
• مراجعه مرتب و منظم به دندانپزشک

پوسيدگي دندان يک بيماري عفوني است
 

پوسيدگي دنداني نتيجه يک عفونت باکتريايي است. براي ايجاد پوسيدگي، وجود پلاک ميکروبي، قندهاي ساده و دندان مستعد لازم است. پس از خوردن قندهاي ساده باکتري‌ها غذا را تجزيه کرده و اسيد توليد مي‌کنند. پلاک ميکروبي اسيد را در سطح دندان نگه داشته و به ميناي دندان حمله مي‌کند.
پس از حملات مداوم اسيد، مينا شروع به حل شدن مي‌کند و پوسيدگي آغاز مي‌شود. شيريني‌هايي مانند گز، سوهان، آبنبات و... که به سطح دندان‌ها مي‌چسبند، در ايجاد پوسيدگي نقش مهمي دارند، به طوري که تعداد دفعات مصرف غذاهاي قندي، طول مدتي که قند در دهان مي‌ماند و شکل ظاهري غذا همه جزو عوامل مهم در ايجاد پوسيدگي هستند. پوسيدگي با فعاليت ميکروب‌هاي داخل دهان در سطح دندان شروع مي‌شود و به تدريج به داخل لايه‌هاي دندان نفوذ مي‌کند. وقتي پوسيدگي فقط روي ميناي دندان باشد مي‌توان با رعايت بهداشت و درمان‌هاي ساده پوسيدگي را مهار کرد، در غير اين صورت پوسيدگي به آرامي به داخل عاج و از آنجا به مغز دندان نفوذ مي‌کند. پوسيدگي ممکن است از هر قسمت از سطح دندان شروع شود ولي شروع پوسيدگي در سه محل به ترتيب زير شايع‌تراست:
1) شيارهاي سطح جونده
2) سطح بين دنداني
3) گردن دندان

پوسيدگي به دندان شما نزديک است

4 شرط پوسيدگي
 

1) مستعد بودن ميناي دندان و ضعيف بودن آن در مقابل اسيد
2) وقتي از دندان‌ها به خوبي مراقبت نشود، ميکروب‌ها با مواد موجود در بزاق دهان لايه نرم، بي‌رنگ و چسبنده‌اي را تشکيل مي‌دهند که روي دندان‌ها مي‌چسبد. اين لايه را پلاک ميکروبي مي‌نامند.
3) وجود مواد قندي در دهان
4) طول مدتي که لازم است تا پوسيدگي
ايجاد شود.
باکتري‌هاي موجود در پلاک از مواد قندي غذاها تغذيه مي‌کنند و در جريان اين کار اسيد توليد مي‌شود. اسيد توليدشده ميناي دندان را که يک ماده آهکي است حل مي‌کند و پوسيدگي ايجاد مي‌شود.

پوسيدگي دندان از کجا مي‌آيد؟
 

پوسيدگي دنداني تقريباً به اندازه سرماخوردگي شايع است بنابر اين براي جلوگيري از پوسيدگي استفاده از مسواک و خميردندان حاوي فلورايد، استفاده از نخ دندان، حذف يا کنترل مواد قندي و افزايش مقاومت دندان با استفاده از نفوذ فلورايد به داخل ساختمان دندان ضروري است.
بزاق يا آب دهان، تا حدود زيادي مانع از پوسيدگي دندان‌ها مي‌گردد چون در حين خواب، تراوش بزاق به مقدار زياد کاهش مي‌يابد لذا تاثير حفاظتي آن براي دندان‌ها به حداقل مي‌رسد.
اگر روزانه دو بار مسواک بزنيم و سپس با نخ دندان فواصل بين دنداني را تميز کنيم، در پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها تاثير بسيار زيادي خواهد داشت. خمير دندان فلورايددار ميزان پوسيدگي دندان‌ها را به مقدار 15 تا 30 درصد کاهش مي‌دهد.

جوش شيرين، ممنوع!
 

استفاده از نمک خشک، جوش شيرين و ساير پودرها براي مسواک کردن صحيح نيست و باعث ساييدگي مينا و خراشيدن لثه مي‌شود. درصورتي که موهاي مسواک خم شده باشد، مسواک توانايي تميزکردن سطوح دنداني را ندارد و به لثه آسيب مي‌رساند. توجه داشته باشيد که هيچ‌وقت مسواک خيس را در جعبه سر بسته نگذاريد چون مرطوب ماندن مسواک باعث رشد ميکروب‌ها در آن مي‌شود.
مناسب‌ترين روش جهت پاک کردن سطوح بين دنداني استفاده از نخ دندان است. نخ دندان براي تميزکردن دندان‌ها و پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها از اهميت زيادي برخوردار بوده و مکمل مسواک است. وقتي فاصله دو دندان خيلي کم است، مسواک قدرت نفوذ به آن را ندارد. در اين موارد نخ دندان با عبور از بين دندان‌ها ذرات ريز غذايي بين آنها را خارج کرده و فاصله بين دنداني را تميز مي‌کند بنابر اين استفاده روزمره از نخ دندان در حفظ سلامتي دندان‌ها تاثير زيادي دارد. علامت‌هاي پوسيدگي دندان را جدي بگيريد .

هر دندان پوسيده يک يا چند مورد از علامت‌هاي زير را دارد:
 

• تغيير رنگ ميناي دندان (در محل پوسيدگي مينا قهوه‌اي يا سياه رنگ مي‌شود)
• سوراخ شدن دندان در محل پوسيدگي
• حساس بودن يا درد گرفتن دندان در موقع خوردن غذاهاي سرد، گرم، ترش يا شيرين
• حساس بودن يا درد گرفتن دندان وقتي که دندان‌ها را روي هم فشار مي‌دهيم.
• بوي بد دهان
منبع: http://www.salamat.com
منبع:



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.