سوزاک

بيماري گونوره بيماري شايعي است که از طريق تماس جنسي انتقال مي‌يابد و سالانه 5/2 ميليون نفر را در آمريکاي جنوبي آلوده مي‌کند و ميزان شيوع آن در کشورهايي که بي‌بندوباري جنسي وجود دارد، بسيار بالاست. گونوره‌ به بيماري سوزاک معروف است و از طريق باکتري نايسر يا گونوره‌آ به وجود مي‌آيد.
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوزاک

سوزاک
سوزاک


 

ترجمه: محمدرضا عليزاده




 
بيماري گونوره بيماري شايعي است که از طريق تماس جنسي انتقال مي‌يابد و سالانه 5/2 ميليون نفر را در آمريکاي جنوبي آلوده مي‌کند و ميزان شيوع آن در کشورهايي که بي‌بندوباري جنسي وجود دارد، بسيار بالاست. گونوره‌ به بيماري سوزاک معروف است و از طريق باکتري نايسر يا گونوره‌آ به وجود مي‌آيد.
بيماري سوزاک در 90 درصد موارد از طريق رابطه جنسي منتقل مي‌شود و در مرحله نخست اندام‌هاي تناسلي را درگير مي‌کند و راست روده و گلونيز مي‌تواند آلوده شود. در موارد نادر نوزادان از مادر آلوده به باکتري بيمار مي‌شوند و اين عفونت تنها در چشم نوزادان ديده مي‌شود. در موارد ديگر در بزرگسالان ماليدن دست آلوده به باکتري به چشم نيز مي‌تواند سبب عفوني شدن اين ناحيه از بدن شود.

راه‌هاي تشخيص
 

آزمايشات تشخيصي عبارتند از آزمايش خون، کشت ترشحات يا خون و تجزيه و تحليل ميکروسکوپي ترشحات دستگاه تناسلي، راست روده يا گلو. با استفاده از تجزيه ميکروسکوپي ترشحات بيماري تا 90 درصد در مردان و 60 درصد در زنان تشخيص داده مي‌شود. در صورتي که جواب آزمايش منفي بود نمونه‌ها براي کشت به آزمايشگاه ارسال مي‌شود. در اين صورت رشد باکتري احتمال تشخيص را افزايش مي‌دهد. آزمايش خون نه تنها براي تشخيص باکتري بلکه براي تشخيص بيماري‌هاي عفوني ناشي از آن يا ديگر بيماري‌هاي مقاربتي تجويز مي‌شود.

... و اما درمان
 

بيماري سوزاک به کمک آنتي‌بيوتيک درمان مي‌شود اما بيمار مبتلا به آن از نظر ساير بيماري‌هاي آميزشي نيز مورد‌ آزمايش قرار مي‌گيرد. مهم اين است که فرد داروها را طبق دستور پزشک مصرف کند و يک آزمايش کنترل نيز دو هفته پس از آغاز درمان بدهد. گاهي اتفاق مي‌افتد که پس از آغاز درمان و گذشت زمان هنوز نشانه‌ها وجود دارد. اين نشانه‌ ابتلاي فرد به بيماري مقاربتي ديگري است.

راه‌هاي پيشگيري
 

بهترين راه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري مقاربتي و ساير بيماري‌هاي ناشي از فعاليت زناشويي استفاده از کاندوم و حتي بهترين از آن پرهيز از فعاليت زناشويي در هنگام بيماري خود يا همسر است. افراد مشکوک به ابتلا نبايد پيش از مراجعه به پزشک و درمان رابطه زناشويي برقرار کنند. همسر افراد مبتلا شده نيز حتي اگر نشانه‌هاي بيماري‌ ظهور نکرده باشد بايد به سرعت به پزشک مراجعه کرده و آزمايش بدهند.

خلاصه‌ اين که
 

اين بيماري از سال 1995 به بعد در کشورهاي مختلف جهان رو به افزايش گذاشت و دليل افزايش آن نيز افزايش ارتباط جنسي خارج از چهارچوب خانوادگي با افراد مختلف و در برخي از کشورها مانند کشورهاي غربي، هم‌جنس‌گرايي است. مقاوم شدن باکتري عامل اين بيماري به آنتي‌بيوتيک‌ها پزشکان را نگران کرده است و آنها به دنبال شناخت راه‌هاي درمان جديدتري براي مبارزه با اين بيماري هستند. فراموش نکنيد بهترين راه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري استفاده از کاندوم است.

نشانه‌هاي بيماري
 

نشانه‌هاي ابتلا به بيماري در مردان بسيار بيشتر از زنان است. در ميان مردان نشانه‌ها بين 2 تا 7 روز پس از ابتلا بروز مي‌کنند اما گاهي نيز پيش مي‌آيد که بيماري ماه‌ها در بدن مي‌ماند و نشانه‌اي از خود بروز نمي‌دهد.
از جمله نشانه‌هاي اين بيماري مي‌توان به سوزش دستگاه تناسلي هنگام ادرار و ترشحات ضخيم زرد مايل به سبز اشاره کرد. از سوي ديگر افراد مبتلا دچار تکرر ادرار نيز مي‌شوند و رنگ دستگاه تناسلي قرمز و ملتهب مي‌شود.
ابتلا به بيماري در زنان معمولا نشانه‌ خاصي ندارد. در برخي از افراد عفونت با درد زير شکم و افزايش ترشحات همراه است که به رنگ زرد مايل به سبز هستند و گاهي با رگه‌هاي خوني همراه‌اند و بوي ناخوشايندي دارند. نشانه‌هاي بيماري در زنان 7 تا 21 روز پس از ابتلا بروز مي‌کند.
گرچه نشانه‌هاي بيماري در زنان کمتر است مهم اين است که مشکلات ابتلاي زنان به اين بيماري بيشتر از مشکلاتي است که براي مردان به‌وجود مي‌آيد.
در صورتي که زنان متوجه بيماري خود نشوند و براي درمان به پزشک مراجعه نکنند، باکتري گسترش پيدا کرده و رحم و ديگر اندام‌هاي تحتاني را درگير مي‌کند. نتيجه آنکه سالانه در آمريکاي جنوبي يک ميليون زن به التهاب لوله‌هاي رحمي لوله‌هاي زهدان و نواحي لگن دچار و در پي آن نابارور مي‌شوند يا بارداري‌هاي خارج رحمي خواهند داشت.
اين باکتري مي‌تواند وارد جريان خون نيز بشود و دردهاي مفصلي، کبدي و انواع التهابات را به وجود آورده و در موارد پيشرفته‌تر به قلب نيز آسيب وارد کند.
اين باکتري مي‌تواند وارد گلو شده و آن را عفوني کرده و در نتيجه عمل بلع را مشکل کند. عفوني شدن چشم نيز اگر درمان نشود باعث کوري خواهد شد.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما