مشاوره‌های قبل از ازدواج را جدی بگیرید

متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به هیچ وجه سعی نمی‌کنند فرزندشان را به علت وسواس، بدبینی یا افسردگی و هر مشکل عاطفی روانی دیگر نزد پزشک بفرستند؛ در حالی که او را برای بیماری‌های گوارشی، تغییرات هورمونی و حتی جوش‌زدن صورت نزد پزشکان گوناگون می‌برند.
چهارشنبه، 24 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشاوره‌های قبل از ازدواج را جدی بگیرید

 بسیاری از افرادی که در شرف ازدواج هستند، استرس دارند. استرس قبل از ازدواج امر بسیار طبیعی و رایجی است که ممکن است سراغ هریک از زوجین بیاید. معمولا زوجین از روبرو شدن با مسئولیت های جدید ترس دارند و یا نگرانند که نتوانند به خوبی مشکلات به وجود آمده در رابطه را مدیریت کنند.

صحبت های قبل از ازدواج کمک بسیار بزرگ برای حل این قبیل نگرانی ها است. البته این صحبت ها در صورتی اثر بخش خواهند بود که در چارچوب حل مسائل مطرح شوند. شاید بسیاری از زوجین در رابطه قبل از ازدواج خود مشکل خاصی نداشته باشند، اما به محض ازدواج و قرارگیری در چارچوب خانواده مسائل رنگ دیگری به خود می گیرند.

متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به هیچ وجه سعی نمی‌کنند فرزندشان را به علت وسواس، بدبینی یا افسردگی و هر مشکل عاطفی روانی دیگر نزد پزشک بفرستند؛ در حالی که او را برای بیماری‌های گوارشی، تغییرات هورمونی و حتی جوش‌زدن صورت نزد پزشکان گوناگون می‌برند.
 

خیلی اوقات، خانواده بیمار و خود او به دلیل ناآگاهی از بیماری‌شان و مراجعه‌ نکردن به روان‌پزشک یا بدتر از آن، راه‌حل دانستن ازدواج، مساله بیماری را مخفی می‌کنند؛ درحالی که ازدواج راه‌حل نیست، به‌خصوص اگر طرف مقابل از بیماربودن همسر آینده‌اش چیزی نداند. او در این موقعیت هیچ کمکی نخواهد کرد. شما باید به حدی عادی برخورد کنید که فرزندتان قانع شود به روان‌پزشک مراجعه کند.

اگر او راضی نشد، خودتان به تنهایی نزد روان‌پزشک بروید و از او راه‌حل بخواهید. حتی این مساله را به همسران هم تذکر می‌دهم. شما باید به سلامت یکدیگر بها بدهید. همان‌طور که برای سرماخوردگی ساده همسرتان او را به دکتر رفتن تشویق می‌کنید، برای درمان افسردگی یا اضطراب ساده هم این کار را انجام بدهید.

با اینکه ازدواج حق طبیعی هر فرد است اما افراد مبتلا به اختلالات روانی مثل افسردگی، وسواس و درجه‌های شدید‌تر مثل بدبینی، اگر هنگام ازدواج تحت مشاوره قرار نگیرند، ممکن است از عهده حل مسایل زندگی برنیایند و در زندگی زناشویی با شکست مواجه شوند.

من معتقدم همه کسانی که قصد ازدواج دارند، باید مشاوره ازدواج بگیرند؛ چه آنهایی که از نظر بهداشت و سلامت روانی مطلوبند و چه افرادی که به بیماری مبتلا هستند. این مشاوره هم باید تحت نظر پزشکی مورد اعتماد خانواده یا روان‌شناسی که کار مشاوره انجام می‌دهد، صورت پذیرد.

چرا اهمیت مشاوره قبل از ازدواج زیاد است؟

مشاوره قبل از ازدواج به منظور کمک زوجین برای پیشبرد رابطه قبل از ازدواج ارائه می شود. در این روش درمانی سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مهمی مطرح می گردد. پاسخ زوجین به این سوالات و درک نحوه نگرش یکدیگر به مسائل باعث می شود تا آن ها بتوانند در آینده نه تنها از بروز مشکلات خود جلوگیری کنند،بلکه بتوانند مشکلات خود را به بهترین شکل ممکن رفع کنند.

صحبت های قبل از ازدواج و سوالات روانشناسی قبل از ازدواج که توسط درمانگر مطرح می شود پیرامون مسائل زیر خواهد بود:

میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی

مهارت های ارتباطی

امور مالی و مدیریت منابع 

انتظارت، باورها و ارزش های زوجین

نقش کودکان

نحوه تصمیم گیری ها و حل اختلاف

نحوه برخورد با خشم و عصببایت

نحوه بروز و کنترل احساسات

چگونگی تقسیم نقش ها و وظایف در آینده

صحبت های قبل از ازدواج یک فرصت بسیار عالی برای زوجین است تا بتوانند توانایی خود را برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر تقویت کنند و و هم چنین توقعات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشند. مشاوره قبل از ازدواج هم چنین روش های بسیار خوبی برای توسعه مهارت های حل تعارض و مساله زوجین است.

این نکته را مد نظر داشته باشید که ارزش ها و نظران زوجین نباید لزوما مطابق خواسته های یکدیگر باشند. گاهی دیده می شود که افراد با این عقیده ازدواج می کنند که بتوانند تمامی نیازهای عاطفی، مالی ، جنسی و ... طرف مقابل را برآورده کنند. اما واقعیت این است که ممکن است در برخی موارد شرایط به گونه ای که دلخواه ما است پیش نرود.
 
درک تفاوت خواسته ها و تطابق آن با توانایی افراد، موجب کاهش استرس قبل از ازدواج زوجین می گردد. پس هرچه صحبت های قبل از ازدواج کامل تر و جامع تر باشد، می توانیم امیدوار باشیم که مشکلات آینده کم رنگ تر خواهد شد و خطر طلاق زودهنگام نیز کاهش خواهد یافت. این نکته خود دلیل دیگری برای درک اهمیت مشاوره قبل از ازدواج است.
 

مشاوره قبل از ازدواج برای چه کسانی مفید است؟

تحقیقات نشان داده است که مشاوره قبل از ازدواج برای همه زوجین حتی کسانی که هیچ مشکلی با هم ندارند هم ضروری است. قبل از ایجاد تعهد ازدواج انجام چند جلسه مشاوره بسیار ضروری است تا به زوجین کمک کند افکار، عقاید و انتظاراتشان را در یک فضای امن و زیر نظر یک متخصص با یکدیگر به اشتراک بگذارند

و مشکلاتی را که احتمالا بعد از ازدواج پیدا خواهند کرد، و راه برخورد با آن ها را بیابند. در این جلسات مباحث مهمی مثل مسائل مالی، فرزندان و صمیمیت – سه موضوع اصلی مورد مناقشه- مورد بحث قرار می گیرند و اگر اختلافی در این زمینه باشد بررسی می گردد.
 
نتیجه گیری
مشاوره قبل از ازدواج کمک می کند که دو نفر با واقعیت ها و چالش های زندگی مشترک آشنا شوند و بدانند که چگونه با هم ارتباط بهتری داشته باشند. تحقیقات نشان داده است عامل اصلی طلاق و جدایی عدم ارتباط موثر زن و مرد است. مشاوران زبده به زوجین کمک می کنند که توانایی ارتباطی خود را تقویت کنند، انتظارات واقع بینانه نسبت به ازدواج پیدا کنند و روش های حل تعارضات و اختلافات را یاد بگیرند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.