تخلف‌هاي آرايشگاهي

اخيرا در برخي آرايشگاه‌ها، بسته‌بندي‌هايي از حوله و روپوش و شانه را در بدو ورودتان به آرايشگاه، به شما مي‌فروشند. اين،‌ يکي از مصوبات اتحاديه آرايشگران و وزارت بهداشت است تا به اين ترتيب، از انتقال بيماري‌ها بين مشتريان آرايشگاه پيشگيري شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز براي حفظ سلامت شما در آرايشگاه،
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تخلف‌هاي آرايشگاهي

تخلف‌هاي آرايشگاهي
تخلف‌هاي آرايشگاهي


 

نويسنده:ساناز خصوصي




 

 

تخلف‌هاي آرايشگاهي از تجويز شيشه براي لاغري تا کرايه دادن لباس عروس
 

اخيرا در برخي آرايشگاه‌ها، بسته‌بندي‌هايي از حوله و روپوش و شانه را در بدو ورودتان به آرايشگاه، به شما مي‌فروشند. اين،‌ يکي از مصوبات اتحاديه آرايشگران و وزارت بهداشت است تا به اين ترتيب، از انتقال بيماري‌ها بين مشتريان آرايشگاه پيشگيري شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز براي حفظ سلامت شما در آرايشگاه، قوانيني از اين قبيل را تصويب کرده است. براي اينکه با حقوق بهداشتي خودتان در آرايشگاه‌ها بيشتر آشنا شويد، با ما همراه شويد.
ممكن است در بعضي آرايشگاه‌ها و مكان‌هاي فاقد مجوز لازم، اقداماتي صورت گيرد كه دخالت در امور پزشكي تلقي مي‌شود و مي‌تواند خطراتي را براي مشتريان به همراه داشته باشد.
تبليغ و انجام اقداماتي كه به منظور زيبايي صورت مي‌گيرند اما جنبه درماني دارند، در اين اماكن به‌کلي ممنوع است؛ الكتروليز، ليپوليز، هيدرودرمي، كوتريزاسيون (سوزاندن خال و ساير ضايعات پوستي)، كاشت مو، پيلينگ (برداشتن قشر سطحي پوست)، خالكوبي (تاتو) و آرايش ناخن‌هاي دست و پا (مانيكور و پديكور) در صورتي كه با وسايل آلوده و توسط افراد غيرمتخصص (در امور پزشكي) انجام شود، مي‌تواند در برخي موارد موجب آسيب زدن به زيبايي و بروز لطمات جبران‌ناپذير شود و همچنين خطر بروز عفونت‌هاي سطحي و عمقي و انتقال بيماري‌هاي خطرناكي مانند ايدز و هپاتيت را نيز مي‌تواند دربرداشته باشد.

نسخه‌هايي که بعضي‌ها در بعضي آرايشگاه‌ها مي‌پيچند
 

اين روزها برخي از آرايشگاه‌هاي زنانه، پا را از اين هم فراتر گذاشته‌اند و نسخه‌هاي لاغري و تناسب اندام براي مشتريان خود مي‌پيچند. گرچه انجام درمان‌هاي لاغري و چاقي در آرايشگاه غيرقانوني است اما خبرها حاکي از آن است که تجويز شيشه (ماده مخدر) هم به روش‌هاي لاغري توصيه‌شده در برخي از آرايشگاه‌ها افزوده شده است!
مصرف شيشه شايد در نگاه اول باعث لاغري شود، چون اشتهاي فرد را كور مي‌‌كند اما عوارض مصرف آن بسيار شديد است و درصد قابل‌توجهي از مصرف‌كنندگان اين ماده دچار جنون، خودكشي و حالت‌‌هاي رواني شديد غيرقابل بازگشت مي‌‌شوند.
کارشناسان معتقدند مصرف شيشه براي لاغري بين زنان به دليل تبليغاتي که توسط فروشندگان مواد صورت مي‌گيرد باعث افزايش استفاده از اين ماده در ميان زنان شده است.

آرايشگاه از منظر قانون
 

موسساتي که تحت‌پوشش اتحاديه صنف آرايشگران زنانه قرار ندارند اقدام به ارايه خدمات آرايشگاهي مي‌کنند و اين مراکز 2 دسته‌اند؛ موسسات فاقد مجوز و آموزشگاه‌هاي آرايش و پيرايش و مراقبت از زيبايي. موسساتي که با عنوان آموزشگاه‌هاي آزاد فعاليت دارند صرفا مجاز به خدمات آموزشي هستند و مجاز به ارايه خدمات آرايشي و پيرايشي نيستند. با داشتن گواهي‌نامه از سازمان فني و حرفه‌اي در رشته‌هاي آرايشي، پيرايش و مراقبت از زيبايي نمي‌توان خدمات آرايشگري و زيبايي را براي عموم مردم ارايه کرد و بايد اين افراد براي ارايه خدمات جواز کسب از اتحاديه صنف آرايشگران زنانه بگيرند. برگزاري هرگونه دوره آموزشي و همايش، مشروط به تاييد معاونت غذا و دارو است. اين آموزشگاه‌ها بايد صرفا اطلاعاتي را در اختيار هنرجويان قرار دهند که در سرفصل‌ها تعريف شده و مصوب سازمان فني و حرفه‌اي باشد.
برگزاري هرگونه دوره و همايش آموزشي خارج از اين سرفصل‌ها با توجه به نوع خدمات ممکن است سلامت مردم را تهديد کند و بايد تاييديه اين مباحث آموزشي از معاونت غذا و دارو گرفته شود. خدمات آرايشي و پيرايش در منازل که هيچ رسميتي ندارد از نظر اداره نظارت برمواد آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو مورد تاييد نيست و به مردم توصيه مي‌شود که به اين آرايشگاه‌ها مراجعه نکنند و به سالن‌هاي آرايش و زيبايي مراجعه کنند که تحت پوشش اتحاديه صنف آرايشگران زنانه باشند. آرايشگران موظف‌اند فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي که مي‌خواهند مصرف کنند را به رويت مراجعه‌کننده برسانند (با برچسب)، همچنين طريقه مصرف، مخاطرات مصرف و حتي اطلاعات فني را به‌طور دقيق براي وي شرح دهند.

ممنوعيت فروش محصولات آرايشي و بهداشتي در آرايشگاه‌ها
 

کارشناسانِ نظارت بر مواد آرايشي و بهداشتي به مردم توصيه مي‌کنند که مواد آرايشي و بهداشتي را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌هايي که پروانه کسب از اتحاديه فروشندگان مواد آرايشي و بهداشتي دارند، خريداري کنند چون عرضه‌ اين مواد در ساير مکان‌ها مورد تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيست. نظارت معاونت غذا و داروي دانشگاه‌هاي علوم‌پزشکي بر اين اماکن، نظارت بر فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي مصرفي و چگونگي استفاده از آنهاست زيرا برخي فرآورده‌ها مشکلي ندارند اما بد استفاده مي‌شوند.

نظارت و بازرسي از سالن‌هاي آرايشگاهي
 

نظارت برسالن‌هاي زيبايي و آرايشي زنانه به علت ارايه خدمات آرايشي نسبت به سالن‌هاي آرايشگاهي مردانه بيشتر است، اما نظر به اينکه در سالن‌هاي آرايشگاهي مردانه نيز امروزه کاربرد فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي افزايش يافته، اداره نظارت بر مواد آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو، برنامه نظارت و بازرسي براي اين سالن‌ها را نيز در دستور کار دارد و مردم هم در صورت تخلف در اين سالن‌ها، بايد موضوع را به اين معاونت اطلاع دهند.
برخي از سالن‌هاي آرايشي و زيبايي اقدام به کاربرد فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي غيرمجاز و ارايه خدمات غيرمجاز (تاتو به علت استفاده از رنگ‌هاي صنعتي) يا توليد فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي دست‌ساز مي‌کنند. در صورتي که مصرف مواد آرايشي و بهداشتي موجب نقص زيبايي شود، مرتکبان به مجازات‌هاي نقدي يا حبس محکوم مي‌شوند.

لباس عروس اجاره نکنيد!
 

بعضي آرايشگاه‌ها پا را از اينها فراتر گذاشته‌اند و لباس عروس و ميهماني اجاره مي‌دهند ولي استفاده از اين لباس‌ها بهداشتي نيست و امکان انتقال بيماري‌هاي پوستي و قارچ‌ها به‌خصوص در فصل تابستان وجود دارد. شايد فكر كنيد لباس‌هاي عروس بعد از رفتن به خشکشويي، شستن و اتو كردن مشكل بهداشتي جدي ندارند ولي هيچ‌گاه نمي‌توان آنها را توصيه كرد؛ زيرا بسياري از ميكروب‌ها حتي بعد از شستن هم از بين نمي‌روند و تا زمان زيادي دوام مي‌آورند؛ به‌عنوان نمونه، قارچ‌ها مي‌توانند عامل خطرزايي براي افرادي كه از اين لباس‌ها استفاده مي‌كنند، باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند، ابتدا با خارش و مشكلات پوستي و بعد با خطرات جدي عفوني همراه‌اند. در واقع، نمي‌توان به مصرف‌كنندگان اين لباس‌ها اطمينان داد كه پوشيدن اين لباس‌هاي اجاره‌اي، اگر تا به حال براي کسي مشكلي ايجاد نكرده، هميشه همين‌طور خواهد بود؛ چون بيماري‌هاي ناشي از خيلي از اين ويروس‌ها بعد از مدتي طولاني علامت‌دار مي‌شوند.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.