کلسترول شما چند است، خانم؟

مطالعه جديدي نشان مي‌دهد که زنان به شکلي خطرناک درباره ميزان کلسترول خون‌شان و اينکه چه اهميتي دارد، بي‌اطلاع هستند. به‌نظر مي‌رسد خانم‌ها نياز دارند تا درباره کلسترول و آثار سوء آن راهنمايي شوند.
پنجشنبه، 28 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کلسترول شما چند است، خانم؟

کلسترول شما چند است، خانم؟
کلسترول شما چند است، خانم؟


 





 
مطالعه جديدي نشان مي‌دهد که زنان به شکلي خطرناک درباره ميزان کلسترول خون‌شان و اينکه چه اهميتي دارد، بي‌اطلاع هستند. به‌نظر مي‌رسد خانم‌ها نياز دارند تا درباره کلسترول و آثار سوء آن راهنمايي شوند.
بيماري قلبي دليل عمده مرگ و مير در ميان زنان است اما بررسي که در تابستان سال 2007 در ايالات متحده آمريکا انجام شد، نشان داد که آنها توجهي به کلسترول‌شان نداشته و اين مساله در ذهن آنها نمي‌گنجد و در عوض، آنها دو برابر بيشتر به وزن‌شان اهميت مي‌دهند. کمتر از نيمي از کساني که مورد مطالعه قرار گرفتند، نگران بيماري قلبي بودند که اين امر موجب نگراني محققان و متخصصان قلب شد زيرا نشان مي‌داد که زن‌ها به سلامت قلب خود اهميتي نمي‌دهند، اين مطالعه و بررسي به طور اتفاقي و تصادفي، 524 زن در سنين 18 تا 44 را مورد بررسي قرار داد.

آمارها چه مي‌گويند؟
 

در مطالعه‌اي که در ايالات متحده آمريکا و از سوي انجمن تحقيق سلامت زنان انجام گرديد، 74 درصد زنان درباره ميزان کلسترول خون‌شان اطلاعي نداشتند و اين امر درباره ميزان LDL و HDL خونشان نيز مصداق داشت. از طرفي فقط نيمي از اين زنان مي‌توانستند مشخص کنند که کلسترول HDL «خوب» است يا «بد» است (پاسخ صحيح: HDL يا ليپوپروتئين با غلظت بالا، کلسترول خوبي است زيرا ميزان HDL بالاتر از 50 به نظر مي‌رسد که از زنان در برابر حملات قلبي پيشگيري مي‌کند. LDL يا ليپوپروتئين با غلظت پايين، کلسترول «بد» است و مقدار بالاتر از 130 موجب خطر حمله قلبي شده و يا سکته در زنان را افزايش مي‌دهد).
دکتر جو پريش رييس انجمن تحقيق سلامت زنان مي‌گويد: «دوره‌اي در زندگي زنان جوان وجود دارد که در آن، آنها براي انجام معاينات ساليانه به مراکز ارايه دهنده خدمات بهداشت درماني مراجعه نمي‌کنند. بنابراين اين چيزها را نمي‌دانند و هنگامي که در ميانسالي و يا سالمندي قرار مي‌گيرند، اين مساله به عنوان يک مشکل ظاهر شده و توجهي به ميزان کلسترول‌شان و اينکه بايد آنها را مرتب اندازه‌گيري کنند، ندارند.»

دقت بيشتر، نگراني کمتر
 

محققان عنوان مي‌کنند که نتايج اين مطالعه، منعکس‌کننده بي‌اطلاعي از خطرات تهديد‌کننده سلامت زنان و شيوه درک آنها نسبت به مساله است. در حالي که کمتر از نيمي از افراد تحت اين بررسي، نگران بيماري قلبي بودند اما تقريبا 60 درصد آنها از سرطان پستان نگراني داشتند.
در گذشته، توجه جامعه پزشکي اغلب به بيماري قلبي‌عروقي مردان بود و در اين خصوص سخنگوي انجمن قلب آمريکا يادآور مي‌شود که در سال 1980 يک بسيج اطلاع‌رساني با شعار «CPR را ياد بگيريد تا جان شوهرتان را نجات دهيد» صورت گرفت اما زنان نسبت به مردان، در طول سال و به دنبال حمله قلبي، بيشتر مي‌ميرند و زنان بيشتري نسبت به مردان در پي سکته از بين مي‌روند. وي مي‌گويد: «فقط در طول 10 سال گذشته بوده که ما متوجه اين تغيير و تشخيص تهديد بيماري قلبي در زنان شده‌ايم.»
توجه به خطر بالا بودن کلسترول خون در زنان و آگاهي از خطرات آن را بايد هم در بيماران و هم در پزشکان در نظر گرفت. زنان نياز دارند تا خودشان درباره ميزان کلسترول خون‌شان آموزش ببينند، اين اطلاع فقط نيمي از مبارزه است. به‌طور مثال، يکي از زنان عنوان کرد که يکي دو سال پيش از پزشک خود خواسته بود تا ميزان کلسترول خون او را مورد بررسي قرار دهد اما او هيچ‌گونه باز‌خوردي در اين زمينه از پزشک خود دريافت نکرد. بنابراين او مي‌گويد که خيلي از اين مساله خوشحال بود زيرا اگر چنانچه پيشنهادي از سوي پزشک مطرح نشود، به آن معني است که حال فرد خوب است و مشکلي ندارد!
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.