صبحانه ملل

صبحانه، وعده غذايي سبکي است که به‌طور معمول همان‌طور که از نامش پيداست، صبح هنگام و پس از بيدار شدن از خواب آن را مي‌خورند. در نقاط مختلف دنيا از مواد غذايي متفاوتي براي صبحانه استفاده مي‌کنند. استفاده از مواد غذايي مختلف براي صبحانه در كشور‌هاي گوناگون آنقدر تنوع دارد که نگو و نپرس؛ از صبحانه‌هاي مفصل
پنجشنبه، 28 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صبحانه ملل

صبحانه ملل
صبحانه ملل


 





 

نگاهي به تنوع اولين وعده غذايي در گوشه و کنار جهان
 

صبحانه، وعده غذايي سبکي است که به‌طور معمول همان‌طور که از نامش پيداست، صبح هنگام و پس از بيدار شدن از خواب آن را مي‌خورند. در نقاط مختلف دنيا از مواد غذايي متفاوتي براي صبحانه استفاده مي‌کنند. استفاده از مواد غذايي مختلف براي صبحانه در كشور‌هاي گوناگون آنقدر تنوع دارد که نگو و نپرس؛ از صبحانه‌هاي مفصل انگليسي تا حذف وعده صبحانه به علت مشغله زياد در خيلي از كشور‌ها. امروز براي شناخت اين وعده غذايي مهم سري به كشور‌هاي مختلف مي‌زنيم و پس از آن به ايران خودمان برمي‌گرديم و صبحانه‌هاي سنتي آن را مرور مي‌کنيم.

صبحانه در گوشه و کنار دنيا
 

شايد اگر بعضي از غذاهايي را که مردم ساير کشورها به عنوان صبحانه مي‌خورند مرور کنيد تعجب ‌کنيد. به نظر مي‌رسد مردم بيشتر کشورها به صورت سنتي، وعده غذايي کاملي را براي صبحانه در نظر گرفته‌اند.
الجزاير و کامرون در آفريقا: در الجزاير صبحانه رايج در ميان بيشتر مردم قهوه، نان فرانسوي و کره و مربا است، در حالي که مردم کشور کامرون غذاهاي پختني را ترجيح مي‌دهند و از لوبيا و ذرت پخته و تخم‌مرغ و املت و يک نوع ماکاروني خاص به عنوان صبحانه استفاده مي‌کنند.
ژاپن و کره در آسيا: صبحانه در ژاپن شامل يک نوع سوپ مخصوص، برنج با چاشني‌هاي مختلف و ماهي و تخم‌مرغ است. همچنين سبزي‌هاي شور، چاشني ديگر صبحانه در ميان ژاپني‌هاست. در کره، صبحانه وعده غذايي جداگانه‌اي محسوب نمي‌شود و غذاي صرف شده در صبحانه فرق چنداني با ساير وعده‌هاي غذايي ندارد.
استراليا: صبحانه استراليايي‌ها بسيار شبيه ديگر کشورهاي اروپايي و آمريکايي است و شامل انواع ميوه‌ها، برشتوک و نان تست و آب‌ميوه است.
انگليس و ايتاليا: صبحانه مردم ايتاليا شامل شير قهوه و يک نوع بيسکوييت مخصوص است، اما مردم سنتي انگليس به يک صبحانه بسيار کامل شامل گوجه‌فرنگي، لوبيا، قارچ، نان‌تست، ماهي‌دودي و گوشت و قهوه عادت دارند.

صبحانه ملل

صبحانه‌هاي خودمان
 

نان، در همه جاي دنيا جزء لاينفک صبحانه است. در همين قشم خودمان نان مخصوصي براي صبحانه پخت مي‌شود كه نان خمير تره نام دارد. اين نوع نان که مورد علاقه غيربوميان هم هست در منازل پخت و در بازار عرضه مى‌شود. پخت آن مختص زنان نيست و مردان خبره در اين کار در قشم وجود دارند به خصوص آشپزهاى موتور لنج‌ها. از نان كه بگذريم در بخش‌هاي مختلف كشور صبحانه‌ها حال و هواي متفاوتي دارند. براي مثال در مناطق كردنشين از جمله بانه، محلول رقيقي كه در آن نخود بخش اصلي غذا را تشكيل مي‌دهد براي صبحانه مصرف مي‌شود. قيافه‌اش كه اشتها برانگيز بود اما چون امتحانش نكردم نمي‌دانم چه طعمي‌ دارد. چون مغازه‌دارها با اشتها مي‌خوردند حتما بايد خوشمزه هم باشد. در مناطق جنوبي انواع آش و در بخش‌هاي كوهستاني خوردن حليم به عنوان صبحانه معمول است. البته از ذكر كله‌پاچه به دليل كلسترول بالا به عنوان صبحانه خودداري مي‌كنم. اما مواد غذايي ديگري هم وجود دارند كه در تابستان مصرف آنها هنگام صبح لطف ديگري دارد. براي همين هم هست كه پيشينيان البته نه خيلي پيش از اين مواد غذايي براي صبحانه استفاده مي‌كرده‌اند.
نان و پنير و گردو: تركيب بسيار مناسبي براي شروع يك روز خوب است. استفاده از مواد غذايي در گروه‌هاي مختلف غذايي تامين‌كننده بخشي از انرژي مورد نياز روزانه است.
نان و پنير و هندوانه: البته آن را بيشتر عصرها به عنوان عصرانه مي‌خورند اما يكي از همكاران اصرار دارد كه مادرش از اين تركيب براي صبحانه تابستان استفاده مي‌كند و معتقد است كه صبحانه خيلي خوشمزه‌اي است. اين تركيب به دليل وجود ميوه در آن به‌خصوص ميوه‌اي كه حاوي مقادير خوبي ويتامين c است از نظر كارشناسان تغذيه‌اي صبحانه مغذي و خنك‌كننده‌اي براي فصل تابستان به شمار مي‌رود.
نان و پنير و انگور: با اين يكي خود من هم آشنا هستم. هم خورده‌ام و هم خيلي از آن خوشم آمده است. انگور از ميوه‌هاي بسيار مغذي است كه مي‌تواند علاوه بر تامين بخشي از ويتامين‌ها و املاح مورد نياز ذخاير تخليه شده قندي را اول صبح تجديد كند. البته اين صبحانه را به افراد مبتلا به ديابت پيشنهاد نمي‌كنيم.
نان پنير و گوجه‌فرنگي: اين يكي را تقريبا همه ايراني‌ها مي‌شناسند و نيازي به توضيح بيشتر درباره آن نيست.
همانطور كه ديده‌ايد پنير بخش لاينفك اين تركيبات است و يكي از منابع خوب كلسيم كه كلسيم آن در حضور ويتامين c خيلي بهتر جذب خواهد شد.
نان و كره و عسل: اين تركيب بيشتر به درد مصرف كودكان و كساني مي‌خورد كه اضافه وزن ندارند و البته به كلسترول بالا هم مبتلا نيستند! حلوا ارده و انواع مربا را هم در همين گروه بگذاريد. در هر صورت اگر بتوانيد يك منبع ويتامين مثل يك ليوان آب‌ميوه واقعي را هم به آن اضافه كنيد خيلي خوب است.

صبحانه سلامت
 

صبحانه به دليل افزايش سوخت و ساز بدن در هنگام صبح، براي کودکان اهميت فراوان دارد. از طرف ديگر تحقيقات زيادي نشان مي دهند که صرف صبحانه موجب افزايش قدرت يادگيري و ايجاد تمرکز بيشتر در کودکان مي‌شود. خوردن صبحانه‌هايي که سرشار از فيبر هستند باعث کاهش خستگي مي‌شود. يک صبحانه کامل حاوي کالري لازم براي بدن در فرم کربوهيدرات‌هاي ساده‌اي است که سطح قند خون را متعادل نگه داشته و مانع کاهش شديد انرژي در ساعات اوليه روز مي‌شود. يک صبحانه ايده‌آل حاوي بيش از 500 تا600 کالري است و به‌ علاوه ويتامين‌ها، مواد معدني و مواد مغذي شامل حداقل 20 گرم پروتئين و 5 گرم فيبر را فراهم مي‌کند. به‌عنوان مثال شير و پنير موجود در اين وعده غذايي موادي ضروري براي حفظ ساختمان ماهيچه‌هاي بدن است و مواد معدني موجود در آن فشار خون را کنترل مي‌نمايد و در حد متعادل نگه مي‌دارد. گندم موجود در ترکيب نان سبب کاهش کلسترول مي‌شود. محققان بر اساس تحقيقات انجام شده توصيه مي‌كنند چاق‌ها صبحانه ميوه بخورند. تامين بخشي از انرژي روزانه در وعده صبحانه از گرسنه شدن زياد شما و مصرف زياد غذا در وعده ناهار جلوگيري مي‌كند و شما فرصت بيشتري براي سوزاندن مواد غذايي مصرف شده داريد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.