سلامت، پير و جوان ندارد

بسياري از افراد وقتي صحبت از سالمندي مي‌شود، ناتواني و بيماري به يادشان مي‌افتد اما افراد سالمندي را مي‌بينيم که با وجود سن بالا کار مي‌کنند و به زندگي باتحرک مناسب خود ادامه مي‌دهند. رمز موفقيت آنان چيست؟ چه نکاتي را براي سپري کردن دوران سالمندي بدون بيماري و عوارض بايد رعايت کنيم؟
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلامت، پير و جوان ندارد

سلامت، پير و جوان ندارد
سلامت، پير و جوان ندارد


 





 
بسياري از افراد وقتي صحبت از سالمندي مي‌شود، ناتواني و بيماري به يادشان مي‌افتد اما افراد سالمندي را مي‌بينيم که با وجود سن بالا کار مي‌کنند و به زندگي باتحرک مناسب خود ادامه مي‌دهند. رمز موفقيت آنان چيست؟ چه نکاتي را براي سپري کردن دوران سالمندي بدون بيماري و عوارض بايد رعايت کنيم؟
سلامت استخوان‌ها در سالمندان نقش مهمي در سلامت عمومي آنها ايفا مي‌کند اما مواردي هست که اغلب ناديده گرفته مي‌شود، در حالي که حفظ سلامت عمومي موجب تقويت بنيه سالمند شده و جلوي شکستگي‌ها گرفته مي‌شود. با افزايش سن، انعطاف‌پذيري عضلات و اندام‌ها کم مي‌شود و سرپا ايستادن به آساني گذشته نيست. در اين ميان حتي کاهش مختصر بينايي و شنوايي هم موجب عدم تعادل سالمند مي‌شود.
شايد با دانستن کليدهاي حفظ سلامت بتوانيد استخوان‌ها و زندگي فعال خود را از آسيب حفظ کنيد و همچنان سرپا و فعال باشيد.

تقويت عضلات و کاهش وزن
 

عضلات هستند که از استخوان‌ها و مفاصل حمايت مي‌کنند و هر چه قوي‌تر باشند، توانايي حرکت و فعاليت بيشتر مي‌شود. با افزايش سن ناچاريد با کاهش انعطاف‌پذيري و قدرت بافت‌هاي بدن دست و پنجه نرم کنيد. متاسفانه اغلب سالمندان وقتي متوجه اين تغييرات مي‌شوند که ديگر خيلي دير شده است يعني وقتي به زمين افتاده و دچار حادثه مي‌شوند، تازه به فکر ايمني خود مي‌افتند.
به اين دليل بايد سه روز در هفته روزي 30 دقيقه ورزش‌هاي قدرتي و تعادلي انجام دهيد. در اين باره ورزش تاي‌چي توصيه مي‌شود. در اين تکنيک، وزن‌تان در حين حرکت به نقاط گوناگون منتقل مي‌شود و مطالعات نشان مي‌دهد اين ورزش خطر افتادن را کم مي‌کند.
ورزش‌هاي ساده مانند قدم زدن، گام برداشتن در ميان دو نرده طوري که حرکات جلو و عقب انجام شود، پياده‌روي همراه با پرتاب توپ و گرفتن آن در برگرداندن ثبات حرکت بسيار موثر است.

حواس‌تان را تقويت کنيد
 

شما سالمند عزيز تا زماني که دخترتان شکايت نکند، متوجه نيستيد چقدر صداي تلويزيون را بلند مي‌کنيد! لطفا به اين موضوع توجه کنيد؛ کاهش شنوايي وابسته به سن به اين معناست که مژک‌هاي کوچک گوش داخلي شما به علت صداي بلند يا تغيير در گردش خون بدنتان که ناشي از بيماري قلبي يا ديابت است، تخريب شده و يا آسيب ديده‌اند. اين مژک‌ها در حفظ تعادل هم نقش دارند و با ارسال پيام‌هايي به مغز موجب کنترل تعادل مي‌شوند. با تخريب و يا آسيب اين مژک‌ها، احساس سرگيجه مي‌کنيد و يا حس مي‌کنيد به جاي آنکه روي زمين باشيد، در يک قايق سوار شده‌ايد! اگر بينايي شما هم آسيب ديده باشد، اين حس بدتر شده و نمي‌توانيد درباره دوري اشيا و آدم‌ها خوب و دقيق قضاوت کنيد. براي آنکه ايمني شما حفظ شود حتما براي سنجش شنوايي به پزشک مراجعه کنيد. در صورت لزوم ورزش‌هايي به نام درمان‌هاي وسيتبولار به شما توصيه مي‌شود تا مغزتان بتواند هر چه موثرتر با گوش داخلي شما ارتباط برقرار کند.

سلامت، پير و جوان ندارد

خطر در خانه
 

متاسفانه بيشتر مشکلات و افتادن‌ها در سالمندان در جايي اتفاق مي‌افتد که فکر مي‌کنند امن‌ترين مکان دنياست و آن هم جايي نيست به جز منزل خودشان! بيش از نيمي از افتادن‌ها در منزل سالمند اتفاق مي‌افتد و آن هم به دليل نامناسب و ليز بودن کف اتاق‌ها، حمام، آشپزخانه و دست‌شويي، ثابت نبودن فرش و زيراندازها و نبودن نرده در مکان‌هايي است که لازم است و بايد باشد.
• از فرش و زيراندازهايي استفاده کنيد که ثابت باشند و بهتر است در کف حمام هم از زيراندازهاي مخصوص حمام که پلاستيکي بوده و لغزندگي کف حمام را ندارند، استفاده کنيد. بهتر است در اطراف ديوار حمام نرده‌هايي وصل شود تا بتوانيد با گرفتن آنها به آساني حرکت کنيد.
• موانع را در راه پله و پاگرد و يا کف اتاق به حداقل برسانيد. کاغذ، کفش، جاکفشي، گلدان و ساير وسايل دکور همگي از موانع معمولي هستند که موجب افتادن و آسيب مي‌شوند.
• کابينت آشپزخانه را طوري مرتب کنيد که وسايل مورد استفاده در دسترس باشند.
• سيم، طناب و مواردي از اين قبيل نبايد سر راهتان باشند و آنها را در کناره‌هاي ديوار ثابت کنيد.
• حتما در کنارتان چراغ قوه و يا هر وسيله روشنايي ديگر در دسترس باشد تا در تاريکي سردرگم نشويد.
• اگر حين حرکت در منزل و يا حياط و حتي بيرون احساس عدم تعادل و يا ضعف مي‌کنيد، ضمن پيگيري موضوع و مراجعه به پزشک درباره استفاده از عصا و يا وسايل کمک حرکتي معطل نکرده و خجالت نکشيد. همه آدم‌ها بدون استثنا در دوران سالمندي به اين ابزار کمکي احتياج پيدا مي‌کنند. يادتان باشد که سلامت وجود نازنين شما هميشه در اولويت است.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.