آزمون ارتودنسي

کوچولوي شما دندان‌هايش نامرتب است و شما نگران او هستيد؟ دنبال يک دندانپزشک خوب مي‌گرديد تا دندان‌هايش را مرتب کنيد؟ اين روزها در بيشتر خانواده‌هاي ايراني تب و تاب ارتودنسي و رديف کردن دندان‌ها بالا گرفته است. خيلي از مادرها به محض ديدن دندا‌ن‌هاي خرگوشي و بيرون زده دختر کوچولويشان، به فکر مرتب کردن دندان‌هاي
يکشنبه، 1 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آزمون ارتودنسي

آزمون ارتودنسي
آزمون ارتودنسي


 

نويسنده: دکتر گلرخ ثريا




 

آيا شما به درمان رديف کردن دندان‌ها نياز داريد؟
 

کوچولوي شما دندان‌هايش نامرتب است و شما نگران او هستيد؟ دنبال يک دندانپزشک خوب مي‌گرديد تا دندان‌هايش را مرتب کنيد؟ اين روزها در بيشتر خانواده‌هاي ايراني تب و تاب ارتودنسي و رديف کردن دندان‌ها بالا گرفته است. خيلي از مادرها به محض ديدن دندا‌ن‌هاي خرگوشي و بيرون زده دختر کوچولويشان، به فکر مرتب کردن دندان‌هاي او مي‌افتند ولي آيا همه بچه‌ها به درمان‌هاي ارتودنسي و مرتب کردن دندان‌هايشان نياز دارند؟
از کجا مي‌توانيد بفهميد که وقت آن است که براي سيم‌کشي دندان‌هاي کوچولويتان به مطب دندانپزشکي برويد و او را زيباتر کنيد؟ تا به حال فکر کرده‌ايد که شرايط مالي و اقتصادي و فرهنگي خانواده‌ها در درمان ارتودنسي کودکان و حتي بزرگسالان موثر است؟

آزمون ارتودنسي

دندان‌هايتان کج و کوله‌اند؟
 

اين روزها تقاضا براي ارتودنسي و رديف کردن دندان‌هاي کودکان و حتي بزرگسالان بسيار زياد است. شما اين را مي‌توانيد از اقوام و آشنايان و دوستانتان که بچه‌هايشان را به مطب دندانپزشکي براي ارتودنسي برده‌اند و يا از تعداد زياد بزرگسالان که هر روز سيم‌ها و نگين‌ها را روي دندان‌هايشان مي‌بينيد بفهميد ولي تمام افرادي که به رديف کردن دندان‌هايشان نياز دارند و يا حتي دندان‌هايشان بسيار نامرتب است و شما در يک نگاه مي‌توانيد بفهميد که بايد حتما براي زيباتر شدن، دندان‌هايشان را ارتودنسي کنند، براي اين درمان به مطب‌هاي دندانپزشکي نمي‌روند.
خيلي‌ها اصلا تشخيص نمي‌دهند که بايد دندان‌هايشان را مرتب کنند چون به اين شکل و صورت خودشان عادت کرده‌اند و خودشان را همين‌طوري که هستند پذيرفته‌اند اما بعضي‌ها احساس مي‌کنند که با يکي دو سال تحمل سيم‌ها و براکت‌ها مي‌توانند چهره جذاب‌تري داشته باشند ولي توان مالي پرداخت هزينه‌هاي رديف کردن دندا‌ن‌هايشان را ندارند و يا در شهر و منطقه‌اي از ايران زندگي مي‌کنند که امکان دسترسي به دندانپزشکي که اين کار را برايشان انجام دهد، ندارند.

شهري‌ها رديف‌تر از روستايي‌ها
 

اگر شما از بالاي کشور ايران به تمام نقاط آن نگاه کنيد متوجه مي‌شويد که اينکه فردي ارتودنسي دندان‌هايش را ضروري بداند و براي آن به مطب دندانپزشکي مراجعه کند، به شرايط اجتماعي و فرهنگي او هم بستگي دارد.
کودکاني که در شهرها و به ويژه کشورهاي بزرگ زندگي مي‌کنند، ممکن است دوستان‌شان را در کلاس درس ببينند که دندان‌هايشان را سيم‌کشي کرده‌اند و با پرس‌وجو، احساس کنند که آنها هم دوست دارند دندان‌هايي رديف و مرتب داشته باشند. در حالي که آنهايي که در يکي از روستاهاي دوردست ايران زندگي مي‌کنند اصلا شايد به فکر مرتب کردن دندان‌هايشان نيفتند.
درآمد خانواده‌ها نيز در مراجعه به مطب دندانپزشکي نقش مهمي دارد. مسلما خانواده‌هاي مرفه‌تر، راحت‌تر مي‌توانند از پس هزينه‌هاي اين درمان بربيايند.
معمولا هرقدر وضعيت يک خانواده بهتر باشد پدرها و مادرها بيشتر در پي رديف کردن دندان‌هاي کوچولوهايشان هستند.

دندانپزشکان بهتر مي‌دانند
 

با نگاهي به عکس‌ها و جدول‌هاي اين صفحه شايد فکر کنيد که شما حتما به درمان رديف‌کردن دندان‌هايتان نياز داريد ولي بهتر است تصميم نهايي را به دندانپزشکتان بسپاريد. دندانپزشکان با معاينه دقيق وضعيت نامرتبي دندان‌هاي شما و عکس‌هاي راديوگرافي و مدل‌هاي گچي که از دندان‌هايتان تهيه مي‌کنند مي‌توانند به درستي تشخيص دهند که آيا شما واقعا به درمان ارتودنسي دندان‌هايتان نياز داريد يا خير.
شماره 1 از همه جذاب‌تر و شماره 10 جذابيتش از همه کمتر است. به نظرتان دندان‌هاي شما با کدام شماره همخواني دارد؟ 8 تا 10 نياز به درمان مبرم دارند، 5 تا 7 نياز متوسط و شماره 1 تا 6 يعني عدم نياز يا نياز کم

جدول نياز افراد مختلف به درمان اردتونسي
 

بر اساس اين جدول شما مي‌توانيد بفهميد که چه‌قدر به درمان اردتودنسي نياز داريد. تشخيص قطعي را به دندانپزشکان بسپاريد:

گروه 5 - نياز مبرم به درمان ارتودنسي داريد
 

• يک و يا تعدادي از دندان‌هايتان رويش نيافته و نهفته باشند که موجب شلوغي ساير دندان‌ها، رويش نابه‌جاي آنها باشد.
• دندا‌ن‌هاي بيش از حد بيرون زده (بيش از mm 9): دندان‌ خرگوشي‌ها در اين گروه قرار دارند و نياز حتمي به درمان ارتودنسي دارند.
• اگر شکاف لب و کام داريد و يا هر گونه نقص ساختماني در استخوان‌هاي فک و دهان شما وجود دارد، بايد حتما ارتودنسي کنيد.
• دندان‌هاي شيري فک جوش که مقدار کمي از درون لثه رويش يافته‌اند و پايين‌تر از دو دندان کناري‌شان قرار گرفته‌اند، در اين زمان بايد به موقع براي درمان ارتودنسي و رديف کردن دندان‌هايتان اقدام کنيد.

گروه 4 - به درمان ارتودنسي نياز داريد
 

دندان‌هاي جلويي فک بالاي شما بيش از حد بيرون زده باشد يعني بين 6 تا 9 ميلي‌متر ولي لب‌هايتان به هم نرسند و در حالت استراحت و تماشاي تلويزيوني بين لب‌هايتان فاصله بيفتد و به زور و با جمع کردن و انقباض عضلات لب به هم برسند.
اگر دندان‌هاي جلويي فک پايين شما، به سقف دهانتان مي‌رسند و لثه اين بخش را زخمي و آزرده مي‌کنند.
اگر تعداد دندا‌ن‌هاي شما بيش از 32 عدد است و چند دندان اضافي به صورت نابه‌جا در اطراف قوس دنداني شما رويش پيدا کرده‌اند. برخي از بيماري‌هاي مادرزادي و ارثي اين مشکل را براي برخي از کودکان ايجاد مي‌کنند.
اگر قوس دنداني فک بالاي شما کاملا در داخل قوس دنداني پايين شما قرار مي‌گيرد و دندان‌هاي آسياي فک پايين بيرون زده‌تر از دندان‌هاي آسياي فک بالاي شما قرار گرفته‌اند.

گروه 3 - نياز متوسطي به درمان ارتودنسي ‌داريد
 

اگر دندان‌هاي جلويي فک بالاي شما بيرون زده هستند يعني بيش از سه ميلي‌متر و لب‌هايتان به هم برسند.
اگر بين دندان‌هاي شما فاصله‌اي بيش از دو ميلي‌متر وجود دارد ولي اين فاصله بين دو دندان مجاور نبايد بيش از چهار ميلي‌متر باشد.
دندان‌هاي جلويي فک پايين شما بيش از حد پشت دندان‌هاي جلويي فک بالايتان پنهان مي‌شوند ولي سقف دهانتان را زخمي نمي‌کنند.

گروه 2 - نياز کمي به ارتودنسي داريد
 

فاصله بين دو دندان مجاور شما وجود داشته باشد ولي اين فاصله بين يک تا دو ميلي‌متر باشد و لب‌هايتان به هم برسند.

گروه 1 - به درمان ارتودنسي نياز نداريد
 

در اين گروه شما اصلا نياز به درمان ارتودنسي نداريد چون همه دندا‌ن‌ها رديف و مرتب‌اند و فقط فواصل يک ميلي‌متري بين دندان‌ها وجود دارد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.