لنزتان را زودزود عوض کنيد

لنزهاي تماسي، صفحات كوچك گردي از جنس پلاستيك هستند كه براي برطرف كردن مشكلات بينايي ماننددوربيني، نزديك‌بيني يا آستيگماتيسم ساخته شده‌اند. اين لنزها همچنين براي افرادي كه عمل جراحي كاتاراكت (آب مرواريد) را انجام داده‌اند، استفاده مي‌شوند. لنزها به اين دليل «تماسي» ناميده مي‌شوند كه مستقيما درون چشم،
سه‌شنبه، 3 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لنزتان را زودزود عوض کنيد

لنزتان را زودزود عوض کنيد
لنزتان را زودزود عوض کنيد


 

نويسنده:اکرم خواجوند




 

توصيه‌هاي چشم‌پزشکان به آنهايي که لنز رنگي مي‌گذارند
 

لنزهاي تماسي، صفحات كوچك گردي از جنس پلاستيك هستند كه براي برطرف كردن مشكلات بينايي ماننددوربيني، نزديك‌بيني يا آستيگماتيسم ساخته شده‌اند. اين لنزها همچنين براي افرادي كه عمل جراحي كاتاراكت (آب مرواريد) را انجام داده‌اند، استفاده مي‌شوند. لنزها به اين دليل «تماسي» ناميده مي‌شوند كه مستقيما درون چشم، روي لايه نازكي از اشك چشم كه روي قرنيه را پوشانده، قرار مي‌گيرند و به عبارتي در لايه‌اي از اشك چشم شناورند.
لنزهاي نرم (soft) حالت ژلاتيني دارند تا بتوانند در اشك چشم شناور باقي بمانند. اين لنزها از پلاستيك‌هاي نرم و انعطاف‌پذيري ساخته شده‌اند كه قابليت جذب آب را دارند. بسياري از افراد معتقدند اين لنزها بسيار راحت‌تر از لنزهاي سخت هستند. بعضي از انواع اين لنزها به عنوان لنزهاي يك‌بار مصرف معروف شده‌اند که آنها را فقط به مدت 24 ساعت مي‌توان استفاده كرد و پس از آن بايد دور انداخته شوند. انواعي ديگر از اين لنزها را مي‌توان به مدت طولاني‌تري (يك تا 6 روز) بدون نياز به برداشتن استفاده كرد.
بعضي ديگر از لنزهاي نرم را مي‌توان بعد از 2 هفته يا هر يك تا 3 ماه تعويض كرد. اينها لنزهاي يك‌بار مصرفي هستند كه تاريخ مصرف‌شان تمديد شده است. البته لنزهاي نرمي هم وجود دارند كه چند سال مي‌توان از آنها استفاده كرد.
اما لنزهاي سخت به 2 گروه اصلي تقسيم مي‌شوند؛ گروه اول، دسته اي از لنزهاي سختي هستند كه نسبت به اكسيژن نفوذپذيرند و اجازه عبور اكسيژن از منافذ ريز لنز را مي‌دهند تا اكسيژن كافي به قرنيه برسد. اين لنزها در حقيقت فرزندان لنزهاي سخت قديمي هستند كه خاصيت عبور اكسيژن را نداشتند.اگر پزشك شما، لنز سخت براي‌تان تجويز كرده است بايد 2 تا 4 هفته به خود فرصت دهيد تا به آن عادت كنيد. در روزهاي نخست ساعات كمي در طول روز از لنز خود استفاده كنيد و كم‌كم اين ساعات را افزايش دهيد.

لنزهاي رنگي
 

لنزهاي رنگي داراي 5 رنگ اصلي هستند: قهوه اي، آبي، سبز، طوسي، بنفش و طيف وسيعي از رنگ‌ها كه بين اين رنگ‌هاي اصلي قرار دارند. گاهي مواد رنگي و شيميايي موجود در لنزهاي رنگي غيراستاندارد، موجب عفونت و در نهايت سرايت عفونت به ساير بافت‌هاي چشمي و كوري شخص مي‌شود. از طرفي معمولا علاوه بر گذاشتن لنز رنگي، آرايش نيز مي‌كنند. اگر مقدار كمي از مواد آرايشي وارد چشم شود همراه اشك روي سطح داخلي يا خارجي لنز قرار مي‌گيرد و موجب خراش قرنيه و عفونت چشم مي‌شود.

ظرف نگهداري لنز
 

ظرف‌هاي پلاستيكي مخصوص نگهداري لنز را مي‌توانيد از داروخانه‌ها تهيه كنيد ولي گاهي درون جعبه محلول مخصوص لنز، يك عدد از اين ظروف وجود دارد. فراموش نكنيد قبل از هر بار مصرف، جعبه لنز را درون آب جوش، بجوشانيد تا در حرارت بالا ميكروب‌هايي كه درون ظرف وارد شده اند، از بين بروند. ظرف مخصوص نگهداري لنز را ماهي يك‌بار دور بيندازيد و از يك ظرف جديد استفاده كنيد.

طرز قراردادن لنز درون چشم
 

قبل از قراردادن لنز در چشم‌تان بايد دستان‌تان را با آب و صابون بشوييد و خشك كنيد. بهتر است از حوله براي خشك كردن دست‌تان استفاده نكنيد چون امكان دارد پرزهاي آن روي انگشتان شما باقي بماند. استفاده از دستمال كاغذي بهداشتي‌تر است. براي اينكه لنزتان را پشت و رو درون چشم‌تان نگذاريد بايد به اين نكته توجه كنيد كه وقتي لنز را روي انگشت مي‌گذاريد و مقابل چشمان‌تان قرار مي‌دهيد، اگر يو شكل باشد، درست است اما اگر لبه‌هاي آن (لبه‌هاي يو) به سمت خارج كشيده شده باشد، لنزتان پشت و رو شده است.

لنزتان را زود به زود عوض كنيد
 

لنزتان را هر چه زودتر عوض كنيد به سلامت چشم‌تان كمك بيشتري كرد‌ه‌ايد. توجه كنيد مراقبت و شستشو از لنز براي حفظ سلامت چشمان شما كافي نيست. موادي مانند پروتيين، كلسيم و چربي كه به طور طبيعي در اشك چشم وجود دارند، مي‌توانند روي لنز رسوب كرده و باعث احساس ناراحتي لنز درون چشم‌تان و عفونت چشم‌تان شوند. كساني كه آلرژي دارند و يا ميزان توليد پروتيين و چربي درون چشمان‌شان بيش از ديگران است، بايد زودتر از ديگران با لنز قديمي شان خداحافظي كنند.چشم پزشك مي‌تواند به شما در تعيين زمان مناسب براي تعويض لنزتان كمك كند. بسياري از خانم‌ها، لنزهاي خود را به خصوص لنزهاي رنگي را از آرايشگاه‌ها و يا فروشگاه‌ها تهيه مي‌كنند. لنزهايي كه در اين مراكز ارايه مي‌شود، نظارت چنداني بر كنترل كيفيت‌شان وجود ندارد و حتي ممكن است تقلبي و غيراستاندارد باشند. گاهي تاريخ مصرف اين لنزها گذشته است. فراموش نكنيد شما فقط يك جفت چشم داريد و بايد براي آنها ارزش قايل شويد. چشم پزشك، لنزهاي بيماران‌اش را با دقت و حوصله انتخاب مي‌كند و تمام جوانب را از نظر بهداشتي و استاندارد بودن و از يك مارك معتبر بودن مد نظر قرار مي‌دهد و در عين حال لنزها را از مراكز بهداشتي يا مستقيما از خود كارخانه دريافت مي‌كند، بنابراين مطمئن‌تر است، به علاوه در هنگام تحويل لنز به بيمار، توضيحات لازم را از نظر مدت زمان استفاده و طريقه نگهداري به بيمار ارايه مي‌كند.

لنز در چشم شما گم نمي‌شود
 

اصلا نگران گم شدن لنز در چشم خود نباشيد، گرچه گاهي لنز زير پلك شما مي‌رود و هر چه به دنبال آن مي‌گرديد، پيدا نمي‌شود اما بهتر است بدانيد ملتحمه چشم كه به سطح داخلي پلك متصل است، اجازه نمي‌دهد لنز به پشت چشم وارد شود. در اين شرايط كمي پلك‌هاي خود را به آرامي ماساژ دهيد و يك قطره چشمي در چشمان‌تان بچكانيد تا سطح لنز مرطوب شده و از پشت پلك‌هاي شما، جايي كه چسبيده است، جدا شود.

محلول نرماي سالين
 

شما مي‌توانيد از اين محلول براي شستشو و ضدعفوني لنز تماسي‌تان استفاده كنيد، به شرط اينكه در كنار آن از حرارت يا اشعه ماوراي بنفش براي ضدعفوني كردن لنز تماسي استفاده كنيد. در صورتي كه از قرص‌هاي آنزيمي نيز استفاده مي‌كنيد باز هم نياز به محلول نرمال سالين خواهيد داشت.

لنزتان را زودزود عوض کنيد

استفاده مداوم از لنزها بي‌خطر نيست
 

در دهه‌هاي اخير، استفاده از لنزهاي چشمي براي رفع عيوب انکساري چشم به جاي عينک متداول شده است. حتما مي‌دانيد که اين لنزها دو نوع نرم و سخت دارند که هر يک مزايا و معايبي دارند. استفاده از لنز سخت ، نسبتا عارضه کمتري دارد. آلوده شدن سريع لنز نرم با گرد و غبار به ايجاد التهاب و عفونت قرنيه چشم منجر مي‌گردد که به موجب آن تاري ديد، قرمزي و درد شديد به وجود مي‌آيد. امروزه شما مي‌بينيد که بعضي از افراد با استفاده از لنزهاي چشمي رنگي و آرايشي، چشم‌هاي خود را به هر رنگي که مي‌خواهند مثلا آبي، سبز و غيره درمي‌آورند اما بسياري از اين مصرف‌کنندگان دايمي لنزها متوجه خطرات استفاده بيش از حد لنزها نيستند.
اگر شما به منظور زيبايي، در يک مهماني از لنز رنگي استفاده مي‌کنيد و پس از آن مدت محدود، لنز را از چشم خارج کرده و درمحلول مخصوص نگهداري مي‌کنيد و مهم‌تر از همه آنکه اين لنز به خودتان اختصاص دارد و آن را با نظر کارشناسانه يک متخصص تهيه کرد‌ه‌ايد، بلامانع است اما اگر هر روز به طور مکرر و گاهي متاسفانه شبانه‌روزي از لنزهاي چشمي استفاده مي‌کنيد، بايد بدانيد که استفاده مداوم اين لنزها براي چشم، خطرناک است و مي‌تواند باعث بروز آلرژي شود. اگر لنز شما به طور دايم روي چشم‌تان قرار دارد و در واقع حکم صفحه‌اي را پيدا کرده که چشم را مي‌پوشاند، بايد آگاه باشيد که با اين کار،‌ از رسيدن اکسيژن به بافت‌هاي اين ناحيه ممانعت مي‌کنيدو ادامه اين وضعيت مي‌تواند سبب بروز عفونت‌هاي چشمي شود. استفاده دايمي از لنزهايي که مصارف زيبايي دارند، مي‌تواند به سلامت چشم‌هاي شما آسيب برساند. لنز را از هر جايي تهيه نکنيد. اين کار تخصصي و بر عهده چشم‌پزشک مي‌تواند شما را با شيوه استفاده از لنزومراقبت از آن آشنا کند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.