آسيب شناسي تغذيه نوجوانان

وقتي مي‌گوييم بلوغ، منظورمان فقط تغيير خصوصيات جسماني نيست؛ بلکه تغيير روحيات، خلق و خو و رفتار هم، هم‌زمان با بلوغ جسماني از راه مي‌رسند. نوجوان‌ها در اين سنين حالات روحي مثل افسردگي، پرخاشگري، استقلال‌طلبي و تمايل به گوشه‌گيري را تجربه مي‌کنند. براي اينکه ارتباط تغذيه با حالات روحي نوجواني را مورد بررسي قرار
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسيب شناسي تغذيه نوجوانان

آسيب شناسي تغذيه نوجوانان
آسيب شناسي تغذيه نوجوانان


 





 
وقتي مي‌گوييم بلوغ، منظورمان فقط تغيير خصوصيات جسماني نيست؛ بلکه تغيير روحيات، خلق و خو و رفتار هم، هم‌زمان با بلوغ جسماني از راه مي‌رسند. نوجوان‌ها در اين سنين حالات روحي مثل افسردگي، پرخاشگري، استقلال‌طلبي و تمايل به گوشه‌گيري را تجربه مي‌کنند. براي اينکه ارتباط تغذيه با حالات روحي نوجواني را مورد بررسي قرار دهيد، بهتر است به نكات زير توجه كنيد زيرا بررسي‌ها نشان داده‌اند كه بسياري از اوقات، كمبودهاي احتمالي مواد مغذي و يا عادات بد غذايي عامل شدت يافتن تنش‌هاي اين دوران هستند.
نکته اول اين است كه حالات روحي دوره نوجواني سرمنشا به وجود آمدن برخي عادات غذايي است که امكان دارد در آينده هم ادامه داشته باشند. مثلا نوجوان مايل است اوقات بيشتري را بيرون از خانه و در جمع دوستانش بگذراند. آنها با هم به رستوران مي‌رود و اغلب فست فودي را که ارزان‌‌تر است انتخاب مي‌کنند، يعني غذاهايي با انرژي بالا و ارزش غذايي پايين را وارد بدن مي‌کنند. ضمن اينکه نمي‌شود جوان را از بيرون رفتن با دوستانش منع کرد چون او با اين کار به يکي از نيازهاي اصلي‌اش دراين دوران يعني استقلال‌طلبي پاسخ مي‌دهد.
از طرف ديگر، تعدادي از نوجوانان استرس‌هاي طولاني مدت را تجربه مي‌کنند كه يکي از راه‌هاي رهايي و نجات از آنها (البته براي بسياري از آدم‌ها) خوردن است، يعني افراد بدون نياز خاصي فقط براي فرونشاندن اضطراب‌شان دست به خوردن تنقلات و شيريني‌ها مي‌زنند. البته شيريني‌ها به طور طبيعي آرامش بخش‌اند ولي زياده روي در مصرف‌شان باعث اضافه وزن و چاقي مي‌شود. از اين رو، خانواده‌ها بهتر است كه بدانند در ساعت‌هايي که نوجوان در خانه است، به خصوص موقع درس خواندن و تماشاي فوتبال يا فيلم (که موقعيت‌هاي استرس زايي نيز به شمار مي‌آيند) به جاي چيپس، پفک و شيريني، خوراکي‌هاي مفيدي مثل ميوه‌هاي تازه را در اختيارشان بگذارند، البته اگر نوجوان خود به سراغ ميوه نمي‌رود، مي‌توانند انواع ميوه‌هاي فصل و سبزيجاتي مثل خيار، گوجه فرنگي و کاهو را به صورت پوست کنده و قطعه قطعه شده در اختيارشان قرار دهند تا مثل چيپس و پاپ کورن، راحت آنها را در دهان بگذارند و بخورند
. يادتان باشد که هدف نوجوان از خوردن رسيدن به آرامش است، پس چه بهتر که ما مواد غذايي مفيدي را در اختيارش قرار دهيم که هم ميل به خوردن را تامين کند و هم ويتامين‌ها و مواد مغذي مورد نيازشان را به آنها برساند. در ضمن، بهتر است براي کاهش اضطراب، کمتر از ادويه جات در هنگام خوردن غذاهايشان استفاده كنند (بسياري از نوجوانان عادت دارند در هنگام خوردن مرغ سوخاري و يا پيتزا، فلفل سياه و قرمز فراواني به غذايشان مي‌زنند) و سهم زيادي از وعده‌هاي غذايي‌شان را به خوراكي‌هاي تازه و كمتر فرآوري شده اختصاص دهند.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.