کي برويم ارتودنسي؟

ابتدا توجه داشته باشيد که مشکلات ارتودنسي مي‌توانند هم فکي باشند و هم دنداني. مشکلات فکي معمولا بايد زودتر درمان شوند يعني در دوره‌اي که شخص در سنين رشد فکي و استخواني باشد (سن رشد فک‌ها با سن قد کشيدن کودک متفاوت است). شايد به طور کلي بتوان گفت که محدوده زماني براي اين رشد بسته به نوع
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کي برويم ارتودنسي؟

کي برويم ارتودنسي؟
کي برويم ارتودنسي؟


 

نويسنده:دکتر فرامرز مجتهدزاده*




 
ابتدا توجه داشته باشيد که مشکلات ارتودنسي مي‌توانند هم فکي باشند و هم دنداني. مشکلات فکي معمولا بايد زودتر درمان شوند يعني در دوره‌اي که شخص در سنين رشد فکي و استخواني باشد (سن رشد فک‌ها با سن قد کشيدن کودک متفاوت است). شايد به طور کلي بتوان گفت که محدوده زماني براي اين رشد بسته به نوع مشکل، جنس، فک مقصر بين 8 تا12 سالگي مي‌تواند در نظر گرفته شود.
سوال بسياري از والدين اين است که آيا لازم است درمان زودتر شروع شود تا درمان راحت بوده و حالت پيشگيري نيز داشته باشد؟ درمان زودهنگام ارتودنسي هميشه مطلوب نيست و علاوه بر احتمال برگشت مشکلات قبلي و همکاري ضعيف کودک در سنين پايين‌تر، احتمال طولاني شدن بي‌مورد درمان يا حتي تکرار آن وجود دارد. در نتيجه درمان بايد در زمان صحيح خود صورت گيرد (مختصر و مفيد). مثلا نبايد درماني را که بايد حدود 10 سالگي براي بيمار آغاز شود و تا 12 سالگي ادامه يابد را از 8 سالگي شروع کنيد، چون احتمال آن مي‌رود که درمان باز هم تا 12 سالگي ادامه يابد و اين به معني اتلاف وقت و خستگي بي‌مورد کودک است. سوال بسياري از خوانندگان در اينجا احتمالا اين خواهد بود پس چه زماني براي مراجعه به متخصص ارتودنسي مناسب خواهد بود؟

کي برويم ارتودنسي؟

بهترين سن براي اولين مراجعه و معاينه ارتودنسي ( نه درمان) هفت سالگي است و بهتر آن است که از 8 سالگي ديرتر نباشد. در اولين مراجعه متخصص ارتودنسي نوع مشکل را مشخص خواهد نمود و اينکه آيا در اين مقطع زماني درماني براي بيمار لازم است يا خير. اگر سن براي درمان مناسب باشد (که معمولا تعداد کمي را شامل مي‌شود)، متخصص ارتودنسي در همان مقطع درمان را آغاز مي‌کند و اگر سن مناسب هنوز فرا نرسيده باشد (که شامل تعداد بيشتري از بيماران داراي مشکل فکي را شامل مي‌شود) متخصص ارتودنسي زمان مراجعه بعدي را مشخص خواهد نمود، پس به طور خلاصه، مراجعه به متخصص ارتودنسي در 7، 8 سالگي موجب مي‌شود:
اگر سن براي درمان مناسب باشد درمان آغاز شود و در نتيجه دير نشده است.
اگر سن براي درمان هنوز زود باشد درمان به موقع مناسب به تعويق مي‌افتد و باز هم درمان دير نشده است.

پي نوشت ها :
 

* متخصص ارتودنسي

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.