دوستاني براي تمام فصول

نوار بهداشتي هايي که به شکل تامپون ساخته مي شوند، راحت ترند. ولي پيش از استفاده از آن ها ببينيد بر اساس ميزان خون ريزي، بايد کدام يک از انواع آن را خريداري کنيد. اين نوار بهداشتي انواع سبک، متوسط و سنگين...
پنجشنبه، 5 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوستاني براي تمام فصول

دوستاني براي تمام فصول
دوستاني براي تمام فصول


 





 
نمي شود به طور دائم از وسيله اي استفاده کرد و هيچ اهميتي به آن نداد. استفاده از نوارهاي بهداشتي و دستمال کاغذي براي خانم ها نياز هميشگي است پس بايد درباره شان دانست.
گرچه اين روزها قرص هايي به بازار آمده اند که قاعدگي را در بانوان متوقف مي کند، ولي استفاده از آن ها هنوز رايج نشده است. بسياري از بانوان هرماه با مشکل قاعدگي دست و پنجه نرم مي کنند. مشکلي که با خريد يک بسته نوار بهداشتي حل مي شود. هميشه نگراني هايي در اين دوران براي ورزش، فعاليت و آلوده نشدن لباس، همچنين، عفونت و بوي بد بدن وجود دارد که با انتخاب بهترين محصولات بهداشتي در اين دوران و استفاده مناسب و بهداشتي از آن، شما مي توانيد احساس راحتي و اطمينان کافي داشته باشيد.

تامپون
 

نوار بهداشتي هايي که به شکل تامپون ساخته مي شوند، راحت ترند. ولي پيش از استفاده از آن ها ببينيد بر اساس ميزان خون ريزي، بايد کدام يک از انواع آن را خريداري کنيد. اين نوار بهداشتي انواع سبک، متوسط و سنگين دارد. پيش از استفاده از آنها دست هايتان را با آب و صابون بشوييد و آن را در محلي قرار دهيد که به نخ آن دسترسي داشته باشيد تا بتوانيد در هنگام لزوم آن را بيرون بياوريد. هنگام خريد اين نوع نوار بهداشتي، انواعي را انتخاب کنيد که بالاترين قدرت جذب مايعات را داشته باشند. در هنگام استفاده آن را به آرامي در محل قرار دهيد و از چسباندن آن خود داري کنيد. بهتر است در روزهايي از قاعدگي که خون ريزي بيشتري داريد، از تامپون استفاده کنيد و در روزهاي ديگر انواع ساده نوار بهداشتي را انتخاب کنيد. اغلب در بسته بندي اين محصولات، يک راهنماي مصرف هم وجود دارد. آن را حتماً مطالعه کنيد. هر چهار تا هشت ساعت يک بار بايد تامپون را عوض کنيد تا از نشت نکردن آن مطمئن شويد. تامپون ها، لوله هاي استوانه اي کوچکي از جنس پنبه هستند. يکي از خطرات نادر استفاده از تامپون ها، دچار شدن به شوک سمي (toxic shocl syndrome ) است. که علت آن هم ماده اي به نام دياکسين ( dioxin) است که براي آهار زدن به پنبه تامپون به کار مي رود و مي تواند کشنده باشد. تامپون هايي که در آن ها ابريشم هم استفاده شده است، مناسب نيست چون موجب عفونت مي شود.

راهنماي خريد نوار بهداشتي مناسب
 

1) پيش از خريد تصميم بگيريد چه نوع نوار بهداشتي اي مي خواهيد. نوارهاي بهداشتي به دو صورت ساده و تامپون در بازار موجود است. بعضي ها انواع ساده را براي اطمينان، هنگام استفاده از انواع داراي تامپون به کار مي برند.
2) مارک هاي متفاوت ايراني و خارجي نوار بهداشتي در سوپر مارکت ها و داروخانه ها در دسترس شما است. اندازه، ضخامت و مدل هاي آن ها با يکديگر تفاوت دارد. اگر شما اندازه هاي بزرگ تر را انتخاب کنيد، احتمال نشت کمتر خواهد بود. فراموش نکنيد که اندازه هاي بزرگ تر نوار بهداشتي هم توليد مي شودکه شما مي توانيد آن را به نام پوشاک بزرگسالان از داروخانه بخواهيد. اين پوشک ها براي استفاده بيماراني که کنترل ادرار و مدفوع خود را ندارند، توليد مي شوند.
3) بعضي از نوارهاي بهداشتي بدون بال و بعضي بالدار هستند. شما اگر انواع بالدار را انتخاب کنيد از چسبيدن آن به لباس تان مطمئن تر خواهيد بود. فراموش نکنيد که سطح برخي از نوارهاي بهداشتي، منحني است و يا نقش هاي برجسته اي از جنس خود مواد آن دارد. اين تغييرات موجب مي شود که جذب آن بهتر شده و احتمال نشت کمتر شود.
4)قابليت جذب نوارهاي بهداشتي با يکديگر متفاوت است، انواعي را بخريد که قابليت جذب بالاتري داشته باشند، در اين صورت شما احساس اطمينان و خشکي بيشتري خواهيد داشت.
5) ضخيم باشند، ولي به ياد داشته باشيد هميشه ضخامت بيشتر دليل بر جذب بهتر آن نيست. مدل هايي که در بازار وجود دارندکه ضخامت اندکي دارند ولي قابليت جذب شان فوق العاده است و شما با آن راحت و مطمئن هستيد.
6) دقت کنيد که چسب نوار بهداشتي به لباس تان محکم شده باشد. نوار چسب هاي سطح زيرين نوار بهداشتي و بال هاي آن، نوار بهداشتي را به لباس تان مي چسبانند و از حرکت آن هنگام فعاليت جلوگيري مي کنند. اگر نوار بهداشتي، چسب مناسبي داشته باشد، حتي پس از ورزش از جاي خود حرکت نخواهد کرد.

راهنماي خريد دستمال کاغذي
 

دستمال کاغذي هاي ايراني
 

در شرايطي که براساس تحقيقات برخي کارشناسان مسايل بهداشتي، ايرانيان در مصرف دستمال هاي کاغذي، بالاترين رتبه را در مقايسه با کشورهاي منطقه دارند، ولي به طور کلي سرانه مصرف کاغذهاي بهداشتي در کشورمان بسيار کمتر از کشورهاي توسعه يافته و پيشرفته است. درحال حاضر سرانه در کشورهاي پيشرفته تا 35 کيلوگرم است. به گفته يکي از اعضاي انجمن صنايع سلولزي بهداشتي، نياز داخل کشور به کاغذ بهداشتي، حدود 35 هزار تن است که 20 هزار تن آن توسط دو کارخانه داخلي توليد مي شود. متأسفانه بيش از 25 درصد دستمال کاغذي هاي توليد داخل، غير بهداشتي و غير استاندارد است که برخي ازآن ها به دليل استفاده از سفيد کننده هاي نوري، حامل بيماري هاي خطرناک پوستي هستند. امروزه در برخي کشورهاي پيشرفته جهان، توليد دستمال کاغذي هاي ضد ويروس در دستور کار کارخانجات توليد کاغذهاي بهداشتي قرار گرفته است که استفاده از آن ها موجب کاهش شيوع ويروس آنفلوآنزا و سرما خوردگي مي شود.

دستمال کاغذي استاندارد چه ويژگي هايي دارد؟
 

يکي از نکات پر اهميت در استفاده از دستمال کاغذي، کيفيت آن است. دستمال کاغذي مرغوب و مناسب به دستمال کاغذي اي گفته مي شود که بعد از خيس شدن، پودر و ريز ريز نشود و بعد از چند دقيقه به حالت اوليه خود باز گردد. همچنين دستمال کاغذي هايي که بوي نامطبوعي دارند و روي آن ها لکه مشاهده مي شود مرغوب نيستند. دستمال کاغذي بايد از خمير الياف سلولزي و به رنگ سفيد يا رنگي باشد. ويژگي مهم ديگر کرپ شدن آن است. منظور از کرپ، چين خوردگي هاي سطح دستمال کاغذي است که هنگام توليد آن به منظور افزايش سطح تماس و در نتيجه بالا بردن ميزان سرعت جذب آب ايجاد مي شود، به طوري که هنگام تماس با آب و مايعات بايد بعد از حداکثر نيم ساعت حالت اوليه را به دست آورد. از طرف ديگر دستمال کاغذي استاندارد سالم، فاقد پرز، الياف خرد شده، سوراخ و اجسام خارجي است و هنگامي که يک برگ آن را مقابل نور قرار مي دهيد بايد پراکندگي الياف به طور يکنواخت ديده شود. رنگ به کار رفته در ساخت دستمال هاي کاغذي هم بايد از رنگ هاي مجاز و ثابت و با رنگ بسته بندي تقريباً هم رنگ يا متناسب باشد. گاهي ديده مي شودکه در صورت کشيدن يک برگ دستمال کاغذي همه ورق هاي دستمال بيرون مي ريزند، اما هنگام خريد بايد به اين نکته دقت کنيد که دستمال کاغذي استاندارد بايد به طور تا خورده و به نحوي بسته بندي شود که به راحتي و تک تک بتوان آن ها را از بسته خارج کرد.

هنگام خريد بايد به نکات زير توجه کنيد:
 

*نام کارخانه توليد کننده دستمال کاغذي و آدرس محل توليد بايد روي جعبه درج شده باشد.
* مشخصات محتواي داخل جعبه شامل تعداد و ابعاد برگ ها (مثلاً 20*20/5 سانتي متر) ، جنس دستمال ( مثلاً عبارت 100 درصد کاغذ تيشو درجه يک ) و يک علامت استاندارد بايد روي جعبه کاملاً واضح ديده شود و تمام موارد ذکر شده روي جعبه بايد با محتويات داخل آن مطابقت داشته باشد.
* دستمال کاغذي هاي فله اي( چه به صورت کيلويي و چه در تعداد زياد با قيمت هاي پايين ) از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند و به همين دليل خانواده ها بايد براي خريد اين محصولات بهداشتي هزينه مناسبي را اختصاص دهند تا به همان نسبت سلامت خود را تضمين کنند.
* اگر از کيفيت محصولات خارجي مطمئن نيستيد از توليدات داخلي با نشان استاندارد استفاده کنيد.
*نوع دستمال کاغذي را بر اساس نياز خود انتخاب کنيد. دستمال هاي مرطوب پاک کننده آرايش صرفاً براي همين منظور توليد مي شوند و استفاده ديگري ندارند. دستمال هاي مرطوب کودک، استاندارد هاي خاص خود را دارند و نبايد از دستمالهاي ديگري براي کودکان استفاده کرد. دستمال هاي آشپزخانه و توالت، نسبت به دستمال کاغذي هاي معمولي، جنس محکم و استحکام بيشتري دارند و در موارد ديگر نبايد مورد استفاده قرار گيرند. به عنوان مثال در صورت بروز آب ريزش بيني ،زبري اين دستمال ها بر اثر استفاده مکرر باعث ايجاد خراش و قرمزي و سوزش پوست بيني مي شود.

اول بهداشت
 

گر چه نام اين محصولات نوار بهداشتي است، ولي رعايت بهداشت آن اهميت زيادي در سلامت شما دارد. هر چهار تا شش ساعت يک بار، بايد نوار بهداشتي را عوض کنيد. رعايت نکردن بهداشت در دوران قاعدگي و تعويض نکردن به موقع نوار بهداشتي مي تواند مشکلات زيادي براي سلامت تان به همراه داشته باشد. از مهمترين آسيب هاي تعويض نکردن به موقع نوار بهداشتي حساسيت هاي پوستي به مواد نوار بهداشتي گرفته تا عفونت هاي ادراري است. اگر شما هنگام قاعدگي از خارش پوست گلايه داريد، اين موضوع مي تواند نشانه حساسيت به نوار بهداشتي تان باشد. در عين حال، محيط مرطوب مي تواند زمينه خارش و تحريک پوست را فراهم کند. براي اينکه دچار حساسيت به اين محصولات نشويد، ببينيد از چه موادي ساخته شده اند و انواع معتبر و استاندارد را مورد استفاده قرار دهيد. معمولي ترين نوع نوار بهداشتي، همين انواع چند لايه هستند که به وسيله يک چسب به لباس متصل مي شوند. اين لايه ها از منسوج نبافته، کاغذ سيليکون، لايه پلي اتيلن و دستمال کاغذي و فلاف پالپ تشکيل شده است.

نکته:
 

* تاريخ توليد و انقضا و شماره سري پروانه ساخت روي جعبه حک شده باشد.
* برگ هاي دستمال کاغذي بايد از استحکام کافي برخوردار باشد و طي مراحل حمل و نقل، شکل ظاهري خود را از دست ندهد.
* برگ هاي دستمال بايد در يک بسته و با ابعاد يکسان بسته بندي شوند و تعداد ورق ها نبايد کمتر از تعداد مشخص شده روي بسته باشد.
منبع: نشريه زندگي ايده آل شماره 45



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
عذرخواهی مهسا جاور پس از پست جنجالی در المپیک ۲۰۲۴
play_arrow
عذرخواهی مهسا جاور پس از پست جنجالی در المپیک ۲۰۲۴
نشت خبری سفیر ایران در لبنان درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ شرایط تحقیقات چیست؟
play_arrow
نشت خبری سفیر ایران در لبنان درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ شرایط تحقیقات چیست؟
سرودخوانی هنیه در یکی از همایش‌های حماس
play_arrow
سرودخوانی هنیه در یکی از همایش‌های حماس
حق انتقام برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد
play_arrow
حق انتقام برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد
آخرین دیدار روز گذشته شهید هنیه با رهبر انقلاب اسلامی
play_arrow
آخرین دیدار روز گذشته شهید هنیه با رهبر انقلاب اسلامی
اسماعیل هنیه که بود؟
play_arrow
اسماعیل هنیه که بود؟
ترور هنیه در تهران چگونه انجام شد؟ توضیحات جدید کارشناس برنامه صداوسیما
play_arrow
ترور هنیه در تهران چگونه انجام شد؟ توضیحات جدید کارشناس برنامه صداوسیما
سلاح های برجای مانده از گروهک تروریستی جیش الظلم در خاش
play_arrow
سلاح های برجای مانده از گروهک تروریستی جیش الظلم در خاش
امضای سوگندنامه توسط پزشکیان و اژه‌ای
play_arrow
امضای سوگندنامه توسط پزشکیان و اژه‌ای
شعار «لبیک یاحسین» لبنانی‌ها در ضاحیه بیروت
play_arrow
شعار «لبیک یاحسین» لبنانی‌ها در ضاحیه بیروت
روپایی زدن آنچلوتی در تمرینات رئال مادرید
play_arrow
روپایی زدن آنچلوتی در تمرینات رئال مادرید
آخرین مصاحبه «اسماعیل هنیه» ساعاتی قبل از ترور در تهران
play_arrow
آخرین مصاحبه «اسماعیل هنیه» ساعاتی قبل از ترور در تهران
ادای احترام شهید اسماعیل هنیه بر پیکر مطهر شهدای خدمت در تهران ساعاتی پیش از ترور
play_arrow
ادای احترام شهید اسماعیل هنیه بر پیکر مطهر شهدای خدمت در تهران ساعاتی پیش از ترور
پیام سوزناک عروس اسماعیل هنیه پس از شنیدن خبر ترور
play_arrow
پیام سوزناک عروس اسماعیل هنیه پس از شنیدن خبر ترور
اولین واکنش CNN به ترور اسماعیل هنیه در تهران
play_arrow
اولین واکنش CNN به ترور اسماعیل هنیه در تهران