لکوپلاکي يعني چه؟

واژه‌ لکوپلاکي از کلمه‌اي يوناني به معني «صفحه سفيد» گرفته شده است و توصيفي مناسب براي لکه‌هاي سفيدي است که شاخصه اين اختلال هستند. لکوپلاکي واکنش‌ دهان به يک تحريک مزمن از قبيل آزردگي ناشي از دندان مصنوعي بد جاي گرفته يا دندان زبري که گونه يا لثه را مي‌سايد، است. پس از گذشت چند هفته
يکشنبه، 8 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لکوپلاکي يعني چه؟

لکوپلاکي يعني چه؟
لکوپلاکي يعني چه؟


 

نويسنده:دکتر شيرين معماران




 
واژه‌ لکوپلاکي از کلمه‌اي يوناني به معني «صفحه سفيد» گرفته شده است و توصيفي مناسب براي لکه‌هاي سفيدي است که شاخصه اين اختلال هستند.
لکوپلاکي واکنش‌ دهان به يک تحريک مزمن از قبيل آزردگي ناشي از دندان مصنوعي بد جاي گرفته يا دندان زبري که گونه يا لثه را مي‌سايد، است. پس از گذشت چند هفته از شروع تحريک شما ممکن است متوجه ايجاد يک لکه سفيد يا خاکستري رنگ در داخل گونه يا روي زبان يا لثه‌ها بشويد. در ابتدا ممکن است اين لکه مشکلي ايجاد نکند اما پس از مدتي زبر شده و به غذاهاي گرم يا ادويه‌دار حساس مي‌شود.
هنگامي که اين لکه سفيد در دهان يک فرد سيگاري به وجود آيد به آن کراتوز (شاخي شدن)فرد سيگاري مي‌گويند. اين لکه‌ها محافظ طبيعي بدن عليه گرماي دود سيگار هستند. آنها همچنين در محلي از دهان که توده‌اي از تنباکوي جويدن به مدت طولاني نگه‌داشته شوند، ايجاد مي‌شوند بنابراين يک لکه سفيد و ضخيم روي گونه، لثه‌ها يا زبان و آن هم در افراد بزرگسال مي‌تواند همان لکوپلاکي باشد.

لکوپلاکي يعني چه؟

هنگام مراجعه به مطب دندانپزشک يا پزشک لکه شما را معاينه مي‌کند و سعي مي‌کند علت تحريک را بيابد. وي همچنين نمونه‌اي از لکه را براي بررسي ميکروسکوپي برمي‌دارد. حدود 5 درصد از لکوپلاکي‌ها يا در همان زمان تشخيص سرطاني هستند و يا درصورت عدم درمان صحيح در عرض ده سال بعد تبديل به سرطان مي‌شوند.
براي درمان لکوپلاکي بايد منبع تحريک را در صورت امکان حذف کرد. اگر يک دندان زبر يا دندان مصنوعي عامل آن است مي‌توان دندان مورد نظر را صاف و دندان مصنوعي را تعويض کرد. در صورتي که لکوپلاکي با مصرف سيگار يا تنباکوي جويدني‌ ارتباط دارد، بهترين نحوه درمان موفقيت‌آميز، قطع مصرف آن است. با رفع منشأ تحريک، معمولا لکوپلاکي در طول چند هفته يا چند ماه ناپديد مي‌شود.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پروتزهاي دنداني و ايمپلنت

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.