از رفقاي خوب تا دوستان ناباب

والدين و مسؤولان هميشه درباره روابط همتايان با يکديگر هشدار مي دهند، اما همتايان مي توانند تأثيرات مثبت عميقي روي يکديگر داشته باشند. « از اين که ناچارم هميشه فلان لباس را بپوشم و بهمان کار را بکنم تا دوستانم مرا بپسندند و من را در جمع خودشان راه دهند، خسته شده ام. دوست دارم بنا به ميل و
يکشنبه، 8 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از رفقاي خوب تا دوستان ناباب

از رفقاي خوب تا دوستان ناباب
از رفقاي خوب تا دوستان ناباب


 

نويسنده: فرشته آل علي




 
آثار مثبت و منفي دوستي هاي دوران نوجواني
والدين و مسؤولان هميشه درباره روابط همتايان با يکديگر هشدار مي دهند، اما همتايان مي توانند تأثيرات مثبت عميقي روي يکديگر داشته باشند.
« از اين که ناچارم هميشه فلان لباس را بپوشم و بهمان کار را بکنم تا دوستانم مرا بپسندند و من را در جمع خودشان راه دهند، خسته شده ام. دوست دارم بنا به ميل و سليقه خودم زندگي کنم. طبيعي است که بعضي از مردم فيلم هاي مورد علاقه مرا دوست ندارند، جور ديگري لباس مي پوشند يا اصلاً آرايش نمي کنند. دوست ندارم به ميل دوستان و همسالانم سبک خاصي را در زندگي داشته باشم. هرکس بايد آن طور که مي خواهد زندگي کند و در عين حال به وجود و شخصيت خودش افتخار کند، چون اگر همه ما شبيه هم باشيم چطور مي توانيم با آدم هاي تازه و متفاوت آشنا شويم؟»
اين سخنان يک دختر نوجوان است که از فشار همتايان و همسالان خسته شده و دوست دارد خودش باشد. فشار همسالان باعث ايجاد شکاف بين نسل ها و به تبع آن سرکشي بسياري از نوجوانان و درگير شدن آنها با خانواده مي شود.

همتايان شما چه کساني هستند؟
 

وقتي شما بچه کوچکي بوديد، معمولاً والدين براي تان دوست پيدا مي کردند، شما را به ورزشگاه مي بردند و براي تفريحات تان برنامه ريزي مي کردند. حالا که نوجوان شده ايد، خودتان درباره دوستان و گروهي که با آنها اوقات تان را مي گذرانيد، تصميم مي گيريد. دوستان و همتايان کساني هستند که همسن شما بوده و تجربيات و سليقه آنها مثل شماست. شما و دوستان تان هر روز با همديگر تصميم مي گيريد و روي انتخاب و رفتار همديگر تأثير مي گذاريد. اين مسأله تا حدي طبيعي است. بشر به طور طبيعي دوست دارد با افراد همتا و همسن خودش ارتباط برقرار کند. هرچه استقلال شما بيشتر مي شود، همتايان شما به طور طبيعي نقش بيشتري در زندگي تان بازي مي کنند. در نوجواني و جواني بيشتر وقت شما با همسن و سالان خود مي گذرد. همتايان شما مي توانند هم رتبه هاي تان در مدرسه، دوستان تان در اماکن مذهبي، ورزشي يا کلوپ هاي فرهنگي باشند. معمولاً همتايان و همسالان در اين سنين، راجع به شيوه لباس پوشيدن، فعاليت ها و سبک و روش زندگي روي همديگر تأثير مي گذارند. معمولاً آدم ها براي اين که در گروه همتايان پذيرفته شوند و مورد تحسين آنها قرار بگيرند، در تمام جهات خودشان را به آنها شبيه مي کنند.
البته تأثير همتايان هميشه هم بد نيست. دوستي با رفقاي درسخوان و در اصطلاح جوانان امروزي« بچه مثبت ها» به همان اندازه که هم نشيني با تنبل ها افت تحصيلي در بر دارد، موفقيت تحصيلي را در پي خواهد داشت. اگرچه والدين و مسؤولان معمولاً درباره روابط همتايان با يکديگر هشدار مي دهند، اما همتايان مي توانند تأثيرات مثبت عميقي هم روي يکديگر داشته باشند.

امان از دست همتايان ناجور!
 

گاهي اوقات حتي منشأ استرس هاي زندگي نوجوان هم به همتايان و دوستان برمي گردد. همتايان به نوجوان فشار مي آورند تا کارهايي خلاف ميل خود انجام دهد. دزدي، مصرف سيگار و مواد مخدر و انجام کارهاي پر خطر از اين قبيل هستند. متأسفانه در بيشتر موارد، مقاومت در برابر فشار گروه همسالان و همتايان مشکل است. بعضي مواقع گروه همتايان بدون آن که کلمه اي حرف بزنند، به شکلي ساکت و موذيانه پيام هايي به نوجوان مي فرستند و به اين ترتيب او را وادار مي کنند تا فلان جور رفتار کند، لباس بپوشد و سبک زندگي اش طور خاصي باشد. در اين شرايط نوجوان بالاجبار و فقط تحت تأثير فشار همتايان کارهايي مي کند که شايد خودش هم مايل به انجام آنها نباشد. در اين گونه موارد، اعتماد به نفس و نقش والدين بسيار مؤثرند، چون افرادي که نمي دانند در موقعيت هاي مختلف اجتماعي بايد چگونه رفتار کنند، به رفتار ديگران دقت کرده و سعي مي کنند مثل آنها رفتار کنند.

مقاومت تا پيروزي
 

بالاخره هر کس در مرحله اي از زندگي اش به فشار سفت و سختي که همتايان و همسالان به او وارد مي کنند، پايان مي دهد. مهم نيست چقدر در انتخاب دوستان تان عقل و درايت به خرج داده ايد يا چقدر آنها را مي شناسيد، اما دير يا زود به اين مرحله مي رسيد که اجراي بعضي نظريات آنها، مشکل يا غيرقابل قبول است. مقاومت در برابر خواسته هاي نادرست دوستان فقط به جرأت و شجاعت شما بستگي دارد. اما لازم است که به خودتان در راه رسيدن به اين شجاعت کمک کنيد. بايد درک کنيد که بسياري از خواسته هاي همسالان و همتايان شما در چهارچوب عرف تعيين شده اجتماع تان نيستند و مي توانند زندگي شما را به شدت تحت تأثير قرار دهند. جهت اين تأثير مسلماً با جهت پيشرفت هاي فردي و اجتماعي شما( که به يکديگر وابستگي شديدي دارند) در يک راستا قرار ندارند!

به نداي دروني تان گوش دهيد
 

مقاومت در برابر فشارهاي منفي دوستان راحت نيست، اما وقتي آن را انجام دهيد حس خوبي به شما دست مي دهد و حتي گاهي اين شما هستيد که روي دوستان تأثير مثبت مي گذاريد. اگر جرأت بيان مسايل متفاوت از دوستان را داشته و بتوانيد در مقابل درخواست آنها مقاومت کنيد، اين آنها هستند که دنباله روي شما مي شوند. مي توانيد يک راهنما باشيد. مطمئن باشيد اين ظرفيت را داريد که تغييرات مثبت و چشمگيري در دنياي اطراف تان ايجاد کنيد.
* اگر درباره موضوعي احساس خوبي نداريد- حتي اگر به نظر برسد حق با دوستان تان است- همين حس ناراحتي شما به اين معناست که اين موضوع خاص به نفع شما نيست! اين نوع تصميم گيري ها بخشي از جنبه مقاومت دروني است که به اعتماد به نفس شما بستگي دارد.
* هرچه بيشتر خودتان را بشناسيد، امکان مقاومت در برابر تمايلات ديگران در شما بيشتر مي شود.
* درباره شرايط احتمالي که فشار ايجاد مي کنند، برنامه ريزي کنيد. اگر دوست داريد به ميهماني يکي از دوستان برويد اما مي دانيد که ممکن است در آنجا مواردي وجود داشته باشد که خلاف ميل شماست، در اين باره خوب فکر کنيد و اگر هم مي رويد، قبلاً درباره شرايط چالش برانگيز مربوطه بينديشيد. تمرين کنيد که چطور« نه» بگوييد!
* يک عبارت رمز را ميان خود و خانواده تان مشخص کنيد. با اين کار اگر در شرايطي قرار گرفتيد که مثلاً دوستان از شما درخواست کار خلافي داشته يا رفتار ناپسندي از آنها سر مي زند که شما را هم درگير مي کند، مي توانيد با تلفن يا پيام کوتاه و به کار بردن رمز مربوطه، به والدين تان خبر دهيد که به آنجا آمده و شما را به منزل ببرند.
* «نه» گفتن راحت را ياد بگيريد. اين کار به تمرين احتياج دارد، ضمن اين که اگر دوستان شما خوب و مناسب باشند، هيچ وقت مجبور نيستيد نه گفته يا با توجيه و معذرت خواهي از زير فشار درخواست نامناسب فرار کنيد. پس اگر دوست تان به شما سيگار تعارف کرد، خيلي راحت بگوييد:« نه، عموي من سال پيش بر اثر سرطان ريه ناشي از سيگار فوت کرده و من دوست ندارم به اين عاقبت دچار شوم!»
* با آدم هايي دوست شويد که منش و سبک زندگي آنها مثل شماست. دوست خوب کسي است که در شرايط مختلف حامي شما باشد. مطمئن باشيد اگر فقط يک نفر ديگر در گروه دوستان مثل شما باشد و با درخواست هاي نادرست ساير دوستان شما مخالفت کند، قدرت شما دو نفر چند برابر ديگران مي شود.
از نيروي والدين تان کمک بگيريد. اگر دوست شما کار خلافي کرد، به او بگوييد:« اگر مادرم بفهمد مرا مي کشد! او خيلي زود به اين گونه مسايل پي مي برد و من نمي خواهم او از من ناراحت شود.»
* اگر شرايطي واقعاً خطرناک به نظر مي رسد، بدون معطلي مراتب را به والدين، مسؤولان مدرسه يا فرد بزرگسال معتمد ديگري اطلاع دهيد.
منبع: کوچه ما، شماره 9.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.