خسته نباشي نوجوون!

چرخه خواب نوجوانان در بيشتر مواقع با برنامه خانواده و مدرسه هماهنگ نيست اما والدين مي‌توانند کمک کنند تا اين هماهنگي تا حدي به وجود بيايد. شايد روشن کردن چراغ اتاق نوجوان در صبح اول وقت، آغاز راه باشد! يک نکته مهم را به ياد داشته باشيد: با شروع سن نوجواني و تا اوايل جواني اين علاقه وجود دارد که شب‌ها دير بخوابند و صبح هم دير بيدار شده و يا به سختي از بستر بيرون بيايند. شما هم از اين مورد مستثنا نيستيد
يکشنبه، 8 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خسته نباشي نوجوون!

خسته نباشي نوجوون!
خسته نباشي نوجوون!


 





 

خستگي نوجوانان و راه حل آن
 

چرا من اين قدر خسته و خواب‌آلوده‌ام؟
 

چرخه خواب نوجوانان در بيشتر مواقع با برنامه خانواده و مدرسه هماهنگ نيست اما والدين مي‌توانند کمک کنند تا اين هماهنگي تا حدي به وجود بيايد. شايد روشن کردن چراغ اتاق نوجوان در صبح اول وقت، آغاز راه باشد! يک نکته مهم را به ياد داشته باشيد: با شروع سن نوجواني و تا اوايل جواني اين علاقه وجود دارد که شب‌ها دير بخوابند و صبح هم دير بيدار شده و يا به سختي از بستر بيرون بيايند. شما هم از اين مورد مستثنا نيستيد و اين دليل نمي‌شود که به خود برچسب تنبلي يا مخالف با اجتماع بزنيد! بايد قبول کنيد که اين الگوي رفتاري يک دليل فيزيکي و جسمي دارد. درضمن مطمئن باشيد براي آن که خواب‌تان با تمام مردم دنيا هماهنگ شود، راهکارهايي وجود دارد.

تنظيم ساعت در دستان شماست
 

اما چه بايد کرد؟ فکر نکنيد نوجوان بايد تسليم برنامه دوران بلوغ شده و همين‌طور بي‌جواب بماند. همين امشب بايد وارد عمل شد!
نور بايد تنظيم شود: وقتي زمان خواب فرا مي‌رسد بايد به تدريج چراغ‌ها خاموش شود. موقع خواب بايد همه چراغ‌ها را خاموش کرد.
صبح بايد فورا چراغ اتاق روشن شود: اين راهکار ساده، زمان خواب و بيداري را به ساعت دروني منتقل مي‌کند.
بايد برنامه مشخصي داشته باشيد: سعي کنيد هر روز سر ساعت خاصي به بستر رفته و يا از خواب بيدار شويد. اين برنامه در تعطيلات آخر هفته هم بايد ادامه پيدا کند. در صورت لزوم بايد فعاليت‌هاي فوق برنامه را اولويت‌بندي کرده، ساعات کار کم شده و برنامه‌هاي اجتماعي کمتر شوند.
چرت زدن زياد در طول روز ممنوع است: اگر در طول روز خواب‌آلوده‌ايد، 30 دقيقه چرت بعد از آمدن از مدرسه موجب تجديد قوا مي‌شود اما اگر از اين حد بيشتر باشد، خوابيدن شب را مشکل‌تر کرده و چرخه را به هم مي‌زند.
مواد محرک نبايد مصرف شود: مصرف قهوه ممکن است شما را سر کلاس درس بيدار نگه‌ دارد اما اگر مصرف قهوه، کولا و موادي از اين قبيل زياد باشد، خواب شب را به هم مي‌زند.
برنامه همزمان خواب فراموش نشود: بهتر است قبل از خواب دوش گرم بگيريد، کتاب بخوانيد و يا از روش‌هاي شل کننده و آرام‌بخش استفاده کنيد. گوش کردن به موسيقي با صداي بلند، انجام بازي‌هاي ويديويي، مکالمات تلفني و يا استفاده از اينترنت در نيم ساعت پيش از خواب به شدت خواب را مختل مي‌کند. به هيچ وجه در اتاق نوجوان نبايد تلويزيون باشد و تلويزيون منزل شب در زمان خواب بايد خاموش شود. از هر گونه سر و صدايي که خواب نوجوان را مختل کند مي‌بايست پرهيز کرد.
زياد سخت نگيريد: در اوايل کار چند شب همان ساعتي که قبلا مي‌خوابيديد به بستر برويد اما صبح‌ها زمان مشخصي او را از خواب بيدار کنيد. سپس هر شب 10 تا 15 دقيقه ساعت خواب را جلو ببريد تا به زمان خواب موردنظر برسيد. قرص‌هاي خواب‌آور و ساير داروهاي آرام‌بخش به هيچ‌وجه براي چنين مصارفي توصيه نمي‌شود.

وقتي ماجرا بودار مي‌شود
 

در بعضي موارد خواب آلودگي شديد در طول روز دليلي به جز به هم خوردن ساعت دروني نوجوان دارد. به اين موارد توجه کنيد:
عوارض دارويي: بسياري از داروها مانند داروهاي ضد حساسيت، داروهاي تجويزي براي افسردگي يا اختلال بيش فعالي و کم توجهي روي خواب تاثير مي‌گذارد.
افسردگي: زياد خوابيدن يا بسيار کم خوابيدن، نشانه متداولي از افسردگي به حساب مي‌آيد.
توقف تنفس حين خواب: وقتي عضلات گلو حين خواب شل مي‌شوند، اجازه عبور هوا از بيني و مجاري هوايي را به آساني نمي‌دهند و عبور هوا متوقف مي‌شود. اين مساله تنفس را به هم زده و خواب را مختل مي‌کند.
نشانگان پاهاي بي‌قرار: حالتي است که در پاها احساس گزگز شده و فرد مجبور است پاهايش را مدام تکان دهد. اين مساله در اوايل مرحله به خواب رفتن بيشتر است. اين ناراحتي و اجبار به حرکت پاها موجب به هم خوردن خواب مي‌شود.
حمله خواب: گاهي افراد در طول روز ميل و ولع بسيار شديد و غيرقابل کنترلي به خواب پيدا مي‌کنند که در اصطلاح به آن نارکولپسي مي‌گويند که البته مدت آن کوتاه است و به طور عمده بعد از صرف غذا ديده مي‌شود اما در هر زماني حتي وسط مکالمه با فردي ديگر هم ممکن است اتفاق بيفتد. گاهي بعد از خنده شديد، عصبانيت و يا هيجان‌ ناگهاني، عضلات ناگهاني شل شده و فرد ميل شديد به خواب پيدا مي‌کند.
در صورتي که ماجراي خواب نوجوان غيرعادي و مشکل‌ساز به نظر رسيد بايد حتما به پزشک مراجعه و مساله را پيگيري کرد. به مساله موادمخدر و موادي از اين قبيل هم بايد دقت کرده و با اقدام مناسب ماجرا را حل و فصل کنيد.

منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.