رايج‌ترين خطاهاي رانندگي

اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد مي‌کند. بايد طوري برنامه‌ريزي کنيد تا قبل از رسيدن به دست‌انداز سرعت را کم کرده باشيد و هنگام عبور از دست‌انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رايج‌ترين خطاهاي رانندگي

رايج‌ترين خطاهاي رانندگي
رايج‌ترين خطاهاي رانندگي


 

نويسنده:محمدمهدي فخاري




 

كار مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي آموزش، اطلاع‌ساني و ارتقاي سطح سلامت جامعه است. گاهي اوقات از آنها گفتن است و از بعضي‌ها نشنيدن و همين نشنيدن‌ها است كه صدمات جبران‌ناپذيري را براي فرد و اطرافيانش به همراه دارد. در آن صورت ديگر افسوس خوردن چاره كار نيست. يكي از اين آموزش‌ها، آموزش در خصوص استفاده از ماشين‌ها و ابزارآلاتي است كه در اختيار افراد قرار گرفته است؛ ماشين‌ها و ابزارآلاتي كه گاهي خودشان وارد بازار مي‌شوند اما فرهنگ استفاده‌شان در راه مي‌ماند. اگر نگران سلامت خودتان هستيد و مي‌خواهيد به خوبي از خودروي‌تان نگهداري کنيد، این مطلب را بخوانید و عادات غلط رانندگي و نگهداري از خودرو را بخوانيد و اصلاح کنيد.
 

شما تا امروز کدام يک از اين 22 اشتباه را مرتکب ‌نشده‌ايد؟
 

1 نگه داشتن پدال ترمز هنگام عبور از دست‌اندازها:
 

اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد مي‌کند. بايد طوري برنامه‌ريزي کنيد تا قبل از رسيدن به دست‌انداز سرعت را کم کرده باشيد و هنگام عبور از دست‌انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.

2 بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن:
 

اين كار باعث خرابي چرخ دنده‌هاي آن و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي مي‌شود.

3 عدم تعويض به موقع روغن گيربکس:
 

تعويض به موقع روغن و واسکازين، باعث روان کارکردن گيربکس و سلامت آن مي‌شود.

4 تعويض نامرتب فيلتر روغن:
 

بعضي‌اوقات ديده شده که افراد، فيلتر روغن را يک‌بار در ميان تعويض مي‌کنند و اکثرا همين افراد از فيلتر‌هاي با کيفيت پايين استفاده مي‌کنند. اين کار سبب مي‌شود فيلتر نتواند عمل تصفيه را به طور کامل انجام دهد و موتور اتومبيل آسيب جدي ببيند. اگر شما جزو اين دسته افراد باشيد حتما متوجه خواهيد شد که اگر هر بار فيلتر را عوض کرده و فيلتر مناسب جايگزين کرده بوديد، چقدر از هزينه تعمير موتور و صرف وقت جلوگيري مي‌شد.

5 درجا گرم کردن ماشين به مدت طولاني:
 

درجا کارکردن طولاني‌مدت سبب گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز مي‌شود و اين گرما به موتور منتقل مي‌شود که براي موتور ضرر دارد. در زمستان هم بهتر است نهايتا يک دقيقه ماشين درجا کارکند سپس چند کيلومتر اوليه تا گرم شدن ماشين را با سرعت پايين طي کنيد.

 

6 پايين آوردن شيشه به جاي استفاده از کولر در اتوبان:
چندي پيش نتايج يک تحقيق که توسط پژوهشگران انگليسي انجام شد، نشان داد که اگر کولر اتومبيل در اتوبان روي درجه يک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرويي که شيشه راننده آن باز است، 40 درصد کمتر مي‌شود.

7 خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک:
 

اين کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روي دوشاخه کلاچ و گيربکس مي‌شود.

8 گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان براي نگه داشتن خودرو:
 

اين کار باعث مي‌شود متراژ ترمز افزايش پيدا کند زيرا زماني که کلاچ درگير است از نيروي ترمزي موتور نيز استفاده مي‌شود و زماني که کلاچ و ترمز با هم فشار داده شوند باعث ديرتر ايستادن خودرو خواهد شد. بهترين کار اين است که ترمز را فشار داده و قبل از اينکه خودرو به لرزش بيفتد، کلاچ را بگيريم.

9 راندن با سرعت پايين در لاين سرعت:
 

بسيار ديده شد که رانندگاني كه با سرعت‌هاي بسيار پايين در لاين سرعت حرکت مي‌کنند و رانندگاني که با سرعت‌هاي زياد در لاين‌هاي کناري مي‌رانند، هر دو باعث ايجاد خطرات جبران‌ناپذيري مي‌شوند.

10 ريختن آب لوله‌کشي داخل رادياتور:
 

اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادياتور و واتر پمپ و موتور مي‌شود و بسيار ديده شده که حتي باعث سوختن واشر سرسيلندر هم شده است. بهترين کار اين است که آب را جوشانده و بگذاريد تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانيد. هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بيشتر شود آب سالم‌تر مي‌شود. فقط دقت کنيد که بعد از سرد شدن آب، رسوبات ته ظرف را داخل رادياتور نريزيد.

11 ريختن آب لوله‌کشي داخل منبع شيشه‌شور:
 

اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ‌ها، نازل و پمپ آب آن مي‌شود. براي تامين آب شيشه‌شور هم مي‌توان از روش قبل استفاده کرد. البته مايع‌هاي آماده براي اين کار هم در بازار هست.

12 سنگين کردن بيش از حد خودرو:
 

پر کردن صندوق عقب با وسايلي که به آن احتياجي نيست باعث بالا رفتن مصرف سوخت مي‌شود.

13 نصب باربند در مواقعي که به آن نياز نداريد:
 

باربند را فقط بايد زماني ببنديد که به آن احتياج داريد زيرا وجود باربند باعث بالا رفتن مصرف سوخت حداقل به ميزان 10 درصد مي‌شود.

14 نشاندن کودک روي پاي سرنشين جلوي خودروي ايربگ‌دار:
 

اين کار بارها ديده شده و بسيار هم خطرناک است. بهتر است هميشه کودک روي صندلي مخصوص در رديف عقب بنشيند.

15 استفاده از بنزين معمولي در خودروهاي داراي مبدل کاتاليستي:
 

بنزين‌هاي معمولي موجود در کشور با اينکه روي پمپ‌ها نوشته شده بدون سرب اما باز هم مقدار زيادي سرب دارند که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتاليستي است. با توجه به اينکه بنزين سوپر کيفيت بهتري نسبت به بنزين معمولي دارد بهتر است از بنزين سوپر استفاده شود.

16 دقت نکردن به سطح کيفي روغن موتور و تطبيق آن با سطح کيفي روغن توصيه‌شده توسط کارخانه:
 

به عنوان نمونه ديده شده که برخي افراد در موتور پرايد روغن توتال 5000 مي‌ريزند در حالي که سطح کيفي اين روغن موتور با پرايد سازگار نيست.

17 استفاده از نوربالا در مه:
 

در شرايط مه آلود استفاده از نور بالا ديد را کمتر مي‌کند. در اين شرايط نور خودرو بايد روي نور پايين باشد و اگر خودرو مه شکن دارد بايد آن را روشن کرد.

18 خاموش نکردن خودرو پس از طي مسافت طولاني:
 

خيلي وقت‌ها ديده مي‌شود رانندگان ماشين‌هاي گازوييلي صبر مي‌کنند تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش مي‌کنند. اين کار ضرر جدي به موتور وارد مي‌کند. کارکردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز مي‌شود و اين گرما به موتور منتقل مي‌شود. اگر خودرو بيش از اندازه گرم باشد زماني که اتومبيل را خاموش کنيم سيستم فن اتوماتيک روشن مي‌ماند و نيازي به روشن گذاشتن ماشين نيست.

19 تکيه پا به کلاچ:
 

برخي رانندگان حتي وقتي با دنده پنج در اتوبان حرکت مي‌کنند پاي خود را روي کلاچ تکيه مي‌دهند. اين کار باعث فشار آمدن به گيربکس مي‌شود.

20 جلو آوردن بيش از حد صندلي:
 

برخي افراد فکر مي‌کنند هرچه صندلي جلوتر باشد تسلط راننده بيشتر مي‌شود و به اصطلاح دست فرمان خوب مي‌شود. در حالي که اين‌طور نيست. صندلي بايد طوري تنظيم شود که راننده کاملا راحت باشد.

21 گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:
 

اين کار قبلا در خودرو‌هاي کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام مي‌شد ولي در خودرو‌هاي انژکتوري مضر است زيرا زماني که شما گاز مي‌دهيد وسپس سوئيچ را مي‌بنديد مقداري بنزين نسوخته باقي مي‌ماند که خود باعث خرابي سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو هنگام استارت زدن مي‌شود.

22 خاموش شدن خودرو به دليل نداشتن سوخت:
 

نبايد گذاشت چراغ بنزين روشن شود زيرا رسوبات و ناخالصي‌هاي ته باک وارد مسير سوخت شده و باعث اختلال در کار پمپ بنزين، فيلتر بنزين و نهايتا انژکتور مي‌شود.

 

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.