نخ دندان بهتر است يا خلال دندان؟

در پاسخ بايد بگويم که با توجه به اينکه امکان تميز کردن سطوح بين دنداني با مسواک وجود ندارد، از نخ دندان براي پاک کردن اين سطوح استفاده مي‌شود. درواقع استفاده از نخ دندان مکمل مسواک زدن محسوب مي‌شود. براي نخ کشيدن صحيح دندان‌ها بايد حدود 30 سانتي متر از نخ دندان را جدا کرد (مانند شکل) و آن را به دور انگشتان مياني
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نخ دندان بهتر است يا خلال دندان؟

نخ دندان بهتر است يا خلال دندان؟
نخ دندان بهتر است يا خلال دندان؟


 

نويسنده:دکتر محمدرضا خامي*




 
در پاسخ بايد بگويم که با توجه به اينکه امکان تميز کردن سطوح بين دنداني با مسواک وجود ندارد، از نخ دندان براي پاک کردن اين سطوح استفاده مي‌شود. درواقع استفاده از نخ دندان مکمل مسواک زدن محسوب مي‌شود. براي نخ کشيدن صحيح دندان‌ها بايد حدود 30 سانتي متر از نخ دندان را جدا کرد (مانند شکل) و آن را به دور انگشتان مياني دو دست به گونه‌اي پيچيد که حدودا 10 سانتي متر از آن بين دو انگشت مياني بماند. اين قسمت مياني را مي‌توان در هرطرف با دو انگشت شست و سبابه گرفت و کنترل کرد (شکل 1 و2). تميز کردن سطوح بين دنداني با اين قسمت انجام مي‌شود. به اين ترتيب که آن را بين دو دندان مي‌گذاريم و با فشار مختصري از ناحيه تماس دو دندان رد مي‌کنيم، سپس آن را يه يکي از دندان‌ها فشار داده و بالا و پايين مي‌بريم. اين کار را براي دندان کناري نيز تکرار مي‌کنيم (شکل3). فشردن به ديواره دندان براي پيشگيري از آسيب به لثه بين دنداني است. بايد توجه کرد که تا حدود يک ميلي متر زير لثه هم بايد تميز شود (شکل4).

نخ دندان بهتر است يا خلال دندان؟

بهتر است نخ دندان کشيدن را در جلوي آيينه انجام دهيم تا تسلط بيشتري داشته باشيم. نخ دندان کشيدن هم مانند هر مهارت ديگري در ابتدا سخت است و با تمرين و تکرار، آسان مي‌شود. ممکن است در ابتدا اين کار موجب خون‌ريزي از لثه‌ها بشود. اگر دقت کرده باشيم که به لثه بين دنداني آسيب نرسيده باشد، اين خون‌ريزي جاي نگراني ندارد و پس از چند دفعه نخ کشيدن، برطرف مي‌شود. تفاوتي ندارد که نخ کشيدن را پس يا پيش از مسواک زدن انجام دهيم.
حداقل دفعات مسواک زدن روزي دوبار است اما نخ دندان کشيدن را مي‌توان روزي يک بار انجام داد. انواع ديگر وسايل تميزکردن بين دنداني هم وجود دارد که بنا بر تشخيص و توصيه دندانپزشک در موارد خاص تجويز مي‌شود. توجه کنيم که خلال دندان، ابزار مناسبي براي اين کار نيست و ضمن اينکه قادر به تميز کردن بين دندان‌ها نيست و فقط بعضي خرده‌هاي غذايي را بر مي‌دارد، فقط موجب آسيب رساندن به لثه مي‌شود.

پي نوشت ها :
 

* متخصص سلامت دهان و دندانپزشکي اجتماعي

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.