درمان کوليت مادام‌العمر است

بيماري کوليت اولسراتيو موجب مي‌شود پوشش داخلي روده بزرگ متورم شده و دچار التهاب و زخم شود. چنين زخمي دچار خون‌ريزي شده و در اغلب بيماران اسهال خوني طولاني مدت ديده مي‌شود. به طور معمول اغلب بيماران تا مدت‌ها تحت درمان اسهال عفوني قرار مي‌گيرند ولي به علت بهبود نيافتن و پس از بررسي بيشتر متوجه
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان کوليت مادام‌العمر است

درمان کوليت مادام‌العمر است
درمان کوليت مادام‌العمر است


 

نويسنده:دکتر عباسعلي محرابيان*




 
بيماري کوليت اولسراتيو موجب مي‌شود پوشش داخلي روده بزرگ متورم شده و دچار التهاب و زخم شود. چنين زخمي دچار خون‌ريزي شده و در اغلب بيماران اسهال خوني طولاني مدت ديده مي‌شود. به طور معمول اغلب بيماران تا مدت‌ها تحت درمان اسهال عفوني قرار مي‌گيرند ولي به علت بهبود نيافتن و پس از بررسي بيشتر متوجه مي‌شويم دچار کوليت‌ زخمي يا اولسروز هستند.
در اين بيماري که علت واقعي‌اش ناشناخته مانده، دو فاکتور مهم، يکي ژنتيک يا سابقه فاميلي و ديگري عوامل محيطي دخيل‌اند. اين دو عامل درنهايت موجب مي‌شود سيستم ايمني بدن به پوشش داخلي روده بزرگ صدمه بزند. عفونت‌ها از جمله عوامل محيطي هستند که در اين بيماري نقش مهمي دارند و حتي باکتري‌هايي که در روده به طور طبيعي وجود دارند، مي‌توانند در زمينه مساعد ژنتيکي موجب صدمه شوند. عامل ديگري که در بروز علايم و حتي تشديد اين بيماري نقش مهمي دارد، استرس است. شدت و وسعت ابتلاي روده بزرگ در افراد مبتلا يکسان نيست و اگر چه فقط اين بيماري روده بزرگ را مبتلا مي‌کند ولي ممکن است قطعه کوچکي از روده و يا سراسر آن را درگير کند.
به دليل عوامل محيطي به خصوص شرايط روحي و استرس که ذکر کردم و همچنين تغذيه اين بيماران که بسيار مهم است، گاهي شاهد آن هستيم که بيماري علايم خفيف و گذرا دارد و با داروها به سرعت تحت کنترل درمي‌آيد و گاهي موارد آنچنان شديد مي‌شود که به درمان طبي پاسخ نمي‌دهد و نيازمند جراحي و برداشتن روده بزرگ مي‌شود.
آنچه مهم است و شما بايد مدنظر داشته باشيد، اينکه بيماري‌تان طول کشنده و گاهي مادام‌العمر است و به پيگيري مرتب نياز دارد. هرگز با از بين رفتن علايم نبايد تصور کنيد که بهبود يافته‌ايد و نبايد درمان‌ها را قطع کنيد. اين مشکل روده بزرگ شما، علايم ديگري هم روي پوست، دهان، چشم، مفاصل و حتي کبد مي‌تواند از خود نشان دهد. داروهاي مصرفي شما ممکن است روي بعضي از اين قسمت‌هاي بدن اثر داشته باشد و در يک کلام نبايد از پيگيري و مراقبت مستمر غافل شويد. به غير از موارد حاد بيماري، در ساير موارد محدوديت خاصي براي مواد غذايي که استفاده مي‌کنيد، نداريم. پرهيز از مصرف غذاي مانده و غيربهداشتي که ممکن است به عود عفونت و تشديد علايم شما بينجامد الزامي است.
در خصوص پرسش برخي بيماران لازم مي‌دانم بگويم شما مي‌توانيد ازدواج کرده و حامله شويد و مانند همه صاحب فرزند باشيد البته تحت‌نظر و مراقبت‌هاي مخصوص پزشکي.

پي نوشت ها :
 

* متخصص گوارش، فوق‌تخصص آندوسکپي

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.