چند روش برای درمان جوش و لکه صورت

جوش صورت به شکل های گوناگونی بروز می کند.جوش ساده، عفونی، کورک، دانه های سر سیاه، دانه های سفید و دانه سرخ از اشکال متفاوت جوش هستند. در این مقاله به بررسی جوش ها و لک های صورت می پردازیم.
شنبه، 30 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند روش برای درمان جوش و لکه صورت

جوش صورت به شکل های گوناگونی بروز می کند.جوش ساده، عفونی، کورک، دانه های سر سیاه، دانه های سفید و دانه سرخ از اشکال متفاوت جوش هستند.یبوست؛ کم خونی ، ناراحتی های قاعدگی و تغذیه نادرست از عوامل مهم بروز جوش زیاد هستند. بنابراین ویتامین های E،D،B،Aدر درمان جوش تأثیر فراوانی دارند.مهمترین منابع این نوع ویتامین ها نیز سبزی، میوه، جگر و سبوس غلات است. همچنین نگرانی و هیجان، بی خوابی، کم خوابی و بدخوابی هم می تواند موجب جوش صورت شود.
 

جوش سر سیاه

جوش‌های سر سیاه یکی از رایج‌ترین انواع آکنه هستند. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر در معرض جوش‌های سر سیاه هستند، اما این جوش‌ها ممکن است روی پوست همه‌ی افراد مشاهده شود. بنابراین آشنایی با روش‌های از بین بردن جوش سر سیاه و پاکسازی صورت مفید برای آن برای همه افراد ضروری است.

جوش‌های سر سیاه یکی از انواع جوش صورت هستند و زمانی ظاهر می‌شوند که منافذ باز پوست با ترکیبی از سلول‌های مرده‌ی پوست و چربی اضافه‌ای که توسط غده‌های چربی ترشح می‌شود (سبوم)، مسدود شوند.

برخلاف جوش‌های سرسفید که منافذ بسته در پوست ایجاد می‌کنند، جوش‌های سر سیاه منافذ باز دارند. اکسید شدن در سطح این منافذ، موجب رنگ تیره‌ی این جوش‌ها می‌شود.
 

جوش سر سفید

جوش‌های سرسفید زمانی به وجود می‌آیند که سلول‌های مرده‌ی پوست، سبوم (چربی) و آلودگی، باعث بسته شدن منافذ شوند. برای درمان جوش سر سفید لازم است که با روش‌های درمانی آن آشنا شوید و در صورت لزوم، از این روش‌ها استفاده کنید.

برخلاف جوش سر سیاه، راهی به سطح پوست ندارد و بسته است؛ این موضوع درمان آن را کمی مشکل‌تر می‌کند. اما همچنان راه‌های مختلفی برای درمان جوش‌های مزاحم وجود دارد. این درمان‌ها شامل درمان‌های طبیعی و خانگی، درمان‌های بدون نسخه پزشک (OTC) و درمان‌های همراه با نسخه پزشک است.

چند روش برای درمان جوش و لکه صورت
 

لک صورت

 

درمان سنتی جوش

پیاز و جوش صورت
دو، سه عدد پیاز متوسط را پس از پوست کندن خرد کنید و در مقدار کمی آب بپزید، به طوری که پیاز کاملاً پخته شود و آب در ته ظرف باقی نماند.پیاز پخته شده را درون یک تکه پارچه نخی نازک تمیز بپیچید و روی جوش ها بگذارید و پس از چند دقیقه موضع را بشوید.
 
سبزی های درمانی و جوش صورت
گیاهانی چون بومادران، بابونه ، رازیانه و گزنه سفید (از هر کدام یک قاشق غذاخوری ) را در آب جوش بریزید، سپس حوله ای به سر ببندید و به مدت ده دقیقه پوست را روی بخار آن نگه دارید. در این هنگام منافذ پوست شما باز شده و شما به آسانی می توانید با یک پارچه تمیز یا دستمال کاغذی ، پوست را در ناحیه دانه های سرسیاه به آرامی بفشارید و دانه ها را بیرون آورید و بعد صورت را با آب سرد بشورید تا منافذ پوست تنگ تر شود.
 
عسل و جوش صورت
یک قاشق غذاخوری عسل را به آرامی حرارت دهید و روی قسمت هایی از پوست که دارای دانه های سر سیاه است، بگذارید. پس از 15 دقیقه با یک تکه پنبه و آب نیم گرم پوست خود را تمیز کنید و بعد بشویید. اگر لک نیز دارید از جوانه گندم (دو قاشق)به عسل اضافه کنید.
 
روغن ماهی و جوش صورت
پوست را تمیز کنید و بعد با مقداری روغن ماهی لایه ای از چربی رویش بکشید. یکی ، دوساعت بعد با آب نیم گرم بشویید.
 
روغن کرچک و لکه های قهوه ا ی
این نوع لکه ها را لکه های کبدی می گویند. کمبود ویتامین CوEو ریبوفلاوین در این نارسایی مؤثر است. به اعتقاد یکی از کارشناسان برجسته پوست تا زمانی که لکه های قهوه ای روی پوست باقی است، باید از روغن کرچک استفاده شود. آب خیار یا برگ شاهی خرد شده یا آب آن در از بین بردن این گونه لک ها مؤثر است.
 
ژل آلوئه ­ورا و لک صورت
یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت که به راحتی در منزل انجام ‌‌می‌شود، استفاده از آلوئه ورا است. با توجه به اینکه این ماده حاوی پلی ساکارید است، باعث ایجاد سلول‌‌های جدید در پوست و بهبود لک و زخم‌‌ها ‌‌می‌شود. این ماده یک مرطوب کننده طبیعی نیز است و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت ‌‌می‌کند. ژل آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید و بعد از خشک شدن پوست خود را بشویید. به مدت یک ماه این کار را انجام دهید. به­ مرور متوجه ‌‌می‌شوید که لکه‌‌های صورت شما، روز به روز کمتر ‌‌می‌شوند.
 
سفیده تخم مرغ و لک صورت
سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم‌‌هایی است که سبب یکدست شدن پوست، روشن شدن تیرگی و لکه‌‌های پوست ‌‌می‌شوند. برای استفاده از این ماده، ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید که خشک شود. پس از خشک شدن کامل، آن را با استفاده از آب سرد بشویید.

استفاده از سفیده تخم مرغ،  دو بار در هر هفته، برای یک ماه توصیه ‌‌می‌شود. از این ماده استفاده کنید و تأثیر آن را در بهبود کیفیت پوست خود ببینید.
 
کمپرس سرد
یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت که در خانه به راحتی قابل انجام است، استفاده از کمپرس سرد است.این روش که در واقع روشی سرما درمانی است، به کاهش قرمزی و تورم مرتبط با آکنه‌‌های التهابی کمک ‌‌می‌کند.

یک قطعه یخ را در یک دستمال یا پارچه نرم و تمیز بپیچید و آن را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه روی پوست در محل آکنه بگذارید و سپس بردارید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.
 
کمپرس گرم
علاوه بر کمپرس سرد از کمپرس گرم نیز برای تمیز کردن پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه استفاده ‌‌می‌شود. وقتی گرمای ملایمی ‌روی حفره‌‌های چرکی پوست قرار ‌‌می‌گیرد، چرک به‌آرا‌‌می ‌به سمت بیرون حرکت ‌‌می‌کند و به اصطلاح سر باز ‌‌می‌کند.

برای استفاده از کمپرس گرم در تمیز کردن پوست کافی است که یک دستمال تمیز را در آب گرم فرو کرده و سپس آن را بفشارید که آب‌‌های اضافی آن خارج شوند. سپس پارچه مرطوب شده با آب گرم را روی پوست صورت خود قرار دهید.

توجه کنید که گرمای آب و پارچه نباید در حدی باشد که احساس سوختگی به شما دست دهد.
 

سخن آخر

برای داشتن پوست صاف و زیبا اگر نقطه های قرمز و قهوه ای روی پوست خود را رفع کنید به نتیجه ی دلخواه و البته بهتری خواهید رسید پس روش های موثر و تایید شده درمان لک و جوش از روی پوست صورت را بشناسید 


منبع
بخش آرایش و زیبایی سایت راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.