10 باور غلط درباره دخانيات

سيگارکشيدن و ادامه مصرف آن اغلب ناشي از باورهاي غلطي است که در جامعه رواج پيدا کرده است. اين دلايل مانند احساس بزرگي و قدرت، لاغري، رفع عصبانيت، رفع خستگي و جذابيت. . . همگي بي‌پايه و اساس بوده و هيچ‌کدام توجيهي براي خودکشي تدريجي توسط سيگار نمي‌‌باشد. در مقاله زير شما با10 باور نادرست آشنا مي
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 باور غلط درباره دخانيات

10 باور غلط درباره دخانيات
10 باور غلط درباره دخانيات


 





 
سيگارکشيدن و ادامه مصرف آن اغلب ناشي از باورهاي غلطي است که در جامعه رواج پيدا کرده است. اين دلايل مانند احساس بزرگي و قدرت، لاغري، رفع عصبانيت، رفع خستگي و جذابيت. . . همگي بي‌پايه و اساس بوده و هيچ‌کدام توجيهي براي خودکشي تدريجي توسط سيگار نمي‌‌باشد. در مقاله زير شما با10 باور نادرست آشنا مي شويد.
1 سيگاري‌ها با استعمال دخانيات فقط پول خود را دود مي‌کنند و به کسي ضرر اقتصادي نمي‌زنند.
توضيح: هزينه‌هاي ناشي از درمان فرد سيگاري که بالغ بر دو برابر هزينه‌هاي دخانيات مصرفي است، برعهده نظاام سلامت است. همچنين به اين مساله لطمات و زيان‌هاي اقتصادي ناشي از آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و نيز از بين رفتن نيروي‌کار و عدم حمايت از خانواده به واسطه بيماري يا فوت فرد سيگاري بايد اضافه ‌گردد.
2 مصرف قليان مانند سيگار زيان نداشته و اگر به صورت تفريحي و در جمع و به صورت گاه‌گاهي کشيده شود، بدون ضرر است.
توضيح: تحقيقات دانشمندان نشان داده که قليان حتي بيش از سيگار مضر و خطرناک بوده و جا افتادن مصرف قليان در جامعه به عنوان يک تفريح و سرگرمي‌کم‌خطر يک اشتباه بزرگ بهداشتي‌اجتماعي و فرهنگي است.
3 اگر دکه‌هاي روزنامه‌فروشي و ديگر مکان‌هاي غيرمجاز توزيع سيگار از اين کار بازداشته شوند، دچار مشکل اقتصادي مي‌شوند.
توضيح: با اطلاع‌رساني مستمر و مناسب به مردم و اصناف به آنها بايد يادآوري گردد که هرکس روشي براي درآمدزايي دارد و با اين توجيه و براي سودآوري بيشتر نبايد سلامت مردم به خصوص نوجوانان و جوانان را به خطر انداخت.
4 مصرف دخانيات باعث بهبود جوش‌هاي صورت مي‌شده و دود سيگار باعث ضدعفوني پوست مي‌گردد.
توضيح: استعمال دخانيات علاوه بر تيرگي و چروک پوست باعث افزايش جوش در صورت گشته که به آن آکنه سيگاري مي‌گويند و در ميان حدود 41 درصد سيگاري‌ها اين عارضه وجود دارد. نيکوتين توانايي تراکم سلول‌هاي سطحي پوست و همچنين ترکيبات آنتي‌اکسيدان‌ها را تغيير مي‌دهد و به اين ترتيب در صورت بزرگسالان سيگاري جوش‌هاي غيرالتهابي شبيه جاي جراحت ايجاد مي‌نمايد.
5 استعمال دخانيات توسط پزشکان و دست‌اندرکاران بهداشتي جامعه خود دليلي براي بي‌ضرري آن است.
توضيح: يکي از علل سيگاري شدن پزشکان، اين است که آنان نيز مانند ديگر اجزاي جامعه، سن شروع ابتلا به مصرف‌شان در دوران نوجواني و جواني بوده که اطلاعات کافي از اين مساله نداشته‌اند و بعد از آن نيز اعتياد به دخانيات و عدم تبديل آگاهي به باور در آنان باعث ادامه مصرف شده. بد نيست بدانيد که بر طبق آمار موجود 90 درصد پزشکان هيچ روش علمي ‌را در دوران دانشگاه براي ترک دخانيات نياموخته‌اند و جز در لابه‌لاي دروس کلاسيک مطلبي را در قالب يک واحد درسي در اين‌باره نداشته‌اند.
6 اطرافيان فرد سيگاري با هر نيرو و قدرتي که شده بايد او را به زور و اجبار هم که شده وادار به ترک کنند.
توضيح: ترک سيگار را نمي‌توان به کسي تحميل کرد. ترک زماني عملي مي‌گردد که فرد واقعا آن را بخواهد و خود مسووليت آن را به عهده بگيرد. وقتي ترک به صورت اجباري و تحميلي باشد، علاوه بر مقاومت شديد باعث مقابله منفي شده و در اولين فرصت و بهانه فرد مجددا به دخانيات روي مي‌آورد. آمار و تحقيقات نيز نشان داده کنار گذاشتن سيگار و ساير موارد اعتيادآور به صورت تحميلي و اجباري معمولا نتيجه‌بخش نبوده است.
7 افراد سيگاري هيچ‌گاه پير نمي‌شوند.
توضيح: حداقل مي‌توان گفت اين باور خرافي صحيح است چرا که عوارض و بيماري‌هاي ناشي از دخانيات باعث مرگ زودرس افراد سيگاري شده به طوري که هيچ‌گاه سالم به سنين پيري نمي‌رسند، به طوري که هر نخ سيگار حدود 7 دقيقه از طول عمر مصرف‌کننده خود را کم مي‌کند.
8 کشت تنباکو براي کشاورزان پرسود و کم‌دردسر است.
توضيح: علاوه بر اينکه کشت و عمل‌آوري توتون بسيار پرعارضه و دردسرآفرين براي کشاورزان مي‌باشد، اغلب آنها نيز با وام‌هاي دريافتي از شرکت‌هاي دخاني جهت بذر و کود و ماشين‌آلات همواره بدهکارند و اگر اين عمليات کشاورزي جهت موادغذايي به کار برود، علاوه بر سودآوري بيشتر و بدون عوارض جسمي‌ براي کشاورزان، سالانه براي 10 تا 20 ميليون نفر غذا توليد مي‌شود. در عين حال که کشت توتون و خشک کردن آن باعث فقير کردن زمين‌هاي ارزشمند و خسارت به محيط‌زيست مي‌شود.
9 دود سيگار و قليان براي گوش‌دردبچه و سرماخوردگي مناسب است.
توضيح: علاوه بر اينکه به طور علمي ‌ثابت شده، در خانواده‌هاي سيگاري، فرزندشان به کرات در طول سال دچار گوش درد مي‌گردند و با ابتلا به بيماري‌هاي فصلي به کرات دچار عوارض آن مي‌گردند، همچنين بيماري‌هاي تنفسي از جمله برونشيت و آسم و عفونت‌هاي گوش و حلق و بيني نيز در آنها شايع‌تر مي‌باشد.
10 سيگار‌هاي الکترونيک نوظهور يکي از اختراعات مفيد و تحولي در ترک سيگار است.
توضيح: فرد سيگاري در هنگام ترک هرگونه عادتي را که شبيه کشيدن سيگار باشد بايد از خود دور کند. همچنين نيکوتين و بسياري از مواد مضر و شيميايي موجود در مايع سيگار الکترونيک چه بسا عوارضي وخيم‌تر در فرد ايجاد کرده و بعد از مدتي شخص از اين روش خسته شده و مجددا به روش سنتي خود رو مي‌آورد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.