خطر لنزهاي زيبايي

در دهه‌هاي اخير استفاده از لنزهاي چشمي براي رفع عيوب انکساري چشم به جاي عينک متداول شده است. حتما مي‌دانيد که اين لنزها دو نوع نرم و سخت دارند. از بين اين دو نوع لنز که هر يک مزايا و معايبي دارند، استفاده از لنز‌هاي سخت به نسبت عارضه کمتري همراه دارد. آلوده شدن سريع لنز نرم با گرد و غبار به ايجاد التهاب و عفونت قرنيه چشم منجر مي‌شود و تاري ديد، قرمزي و درد شديد به همراه مي‌آورد. امروزه گاهي مي‌بينيم بعضي‌ها با استفاده از لنزهاي چشمي رنگي و آرايشي، چشم‌هاي خودشان را به هر رنگي که مي‌خواهند
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطر لنزهاي زيبايي

خطر لنزهاي زيبايي
خطر لنزهاي زيبايي


 

نويسنده: دکتر ايرج احدزاد‌گان، متخصص چشم‌




 
در دهه‌هاي اخير استفاده از لنزهاي چشمي براي رفع عيوب انکساري چشم به جاي عينک متداول شده است. حتما مي‌دانيد که اين لنزها دو نوع نرم و سخت دارند. از بين اين دو نوع لنز که هر يک مزايا و معايبي دارند، استفاده از لنز‌هاي سخت به نسبت عارضه کمتري همراه دارد. آلوده شدن سريع لنز نرم با گرد و غبار به ايجاد التهاب و عفونت قرنيه چشم منجر مي‌شود و تاري ديد، قرمزي و درد شديد به همراه مي‌آورد. امروزه گاهي مي‌بينيم بعضي‌ها با استفاده از لنزهاي چشمي رنگي و آرايشي، چشم‌هاي خودشان را به هر رنگي که مي‌خواهند (مخصوصا آبي و سبز) درمي‌آورند و غالبا متوجه خطرات استفاده بيش از حد اين لنزها نيستند.
اگر شما به منظور زيبايي، در يک مهماني از لنز رنگي استفاده مي‌کنيد و پس از آن مدت محدود، لنز را از چشمتان خارج کرده و درمحلول مخصوص نگهداري مي‌کنيد و مهم‌تر از همه آنکه اين لنز منحصرا به خودتان اختصاص دارد و آن را با نظر کارشناسانه يک متخصص تهيه کرد‌ه‌ايد، بلامانع است؛ اما اگر هر روز به طور مکرر و حتي شبانه‌روزي از لنزهاي چشمي استفاده مي‌کنيد، بايد بدانيد که استفاده مداوم اين لنزها براي چشمتان بسيار خطرناک است و مي‌تواند باعث بروز آلرژي شود.
اگر لنز شما به طور دايم توي چشم‌تان است و حکم صفحه‌اي را پيدا کرده که چشمتان را مي‌پوشاند، بايد آگاه باشيد که با اين کار اشتباه،‌ از رسيدن اکسيژن به بافت‌هاي اين ناحيه ممانعت کرده و پيامدهاي بعدي را پذيرا مي‌شويد.
ادامه اين وضعيت حتي مي‌تواند سبب بروز عفونت‌هاي چشمي شود. پس دقت کنيد که استفاده دايمي از اين لنزهاي چشمي که مصارف زيبايي دارند، مي‌تواند به سلامت چشم‌هايتان آسيب برساند.
نکته بعدي در مورد تهيه اين لنزهاست. مبادا از فروشندگاني که بدون بررسي و بي‌توجه به تناسب‌هاي چشمي لنز را عرضه مي‌کنند، لنز تهيه کنيد.
اين کار تخصصي، يا بر عهده چشم‌پزشک است و يا در حيطه کاري کارشناسان اين امر. اين افراد، مي‌توانند شما را با شيوه استفاده از لنز، اصول نگهداري و مراقبت از لنز و عوارض و مخاطرات احتمالي آشنا کنند.
واضح است که اگر شما علايم مخاطره‌آميز موجود را ندانيد يا نسبت به درمان آن بي‌توجهي کنيد، صدمات برگشت‌ناپذيري به قرنيه چشمتان وارد مي‌شود.
منبع: http://salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.