سر خودتان کلاه‌گيس نگذاريد

اگر منشا، موي طبيعي انسان مشخص باشدو معلوم باشد که فرد دهنده مو سالم بوده است موي طبيعي اشکالي ندارد ولي به تازگي کلاه‌گيس‌هايي با موهاي مصنوعي از اليافي ساخته شده‌اند که هيچ‌گونه واکنش حساسيتي در پوست سر ايجاد نمي‌کنند بادوام‌تر هستند و بالطبع ارزان‌تر هم هستند.از آنجا که در خبرها شنيده‌ايم گاهي از
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سر خودتان کلاه‌گيس نگذاريد

سر خودتان کلاه‌گيس نگذاريد
سر خودتان کلاه‌گيس نگذاريد


 






 

مخاطرات بهداشتي کلاه‌گيس در گفتگو با دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو
 

کلاه‌گيس‌هاي با موي مصنوعي بهترند يا موي طبيعي انسان؟
 

اگر منشا، موي طبيعي انسان مشخص باشدو معلوم باشد که فرد دهنده مو سالم بوده است موي طبيعي اشکالي ندارد ولي به تازگي کلاه‌گيس‌هايي با موهاي مصنوعي از اليافي ساخته شده‌اند که هيچ‌گونه واکنش حساسيتي در پوست سر ايجاد نمي‌کنند بادوام‌تر هستند و بالطبع ارزان‌تر هم هستند.از آنجا که در خبرها شنيده‌ايم گاهي از موهاي سر خانم‌هاي فوت شده براي ساخت کلاه‌گيس استفاده مي‌شود بنابراين در صورتي که تصميم به خريد کلاه‌گيس‌هاي انساني داريد با توجه به مسايل اخلاقي و شرعي بايد از رضايت‌دهنده موها و همچنين از سلامت و بهداشتي‌بودن موها مطمئن شويد.

نگهداري درست از کلاه‌گيس چگونه است؟
 

نگهداري از کلاه‌گيس از نگهداري موي طبيعي سر خود شخص مهمتر است زيرا عوامل عفوني اگر در بين تارهاي کلاه‌گيس وارد شود چون حس ندارد و علايمي مانند خارش و سوزش که در موي سر طبيعي اتفاق مي‌افتد اوايل وجود ندارد بنابراين کلاه‌گيس مي‌تواند به منبع لانه‌گزيني عفونت‌ها از قبيل قارچ‌هاي کچلي و انگل‌هايي مانند شپش، باکتري‌ها و غيره تبديل شود. بنابراين شستشوي روزانه کلاه‌گيس با شامپو و حفظ و نگهداري آن در محفظه‌هاي مخصوص در مواقع خواب و استراحت ضروري است و در مورد چسب‌هاي کلاه‌گيس‌ها توجه داشته باشيد که از نوع مرغوب باشد تا دچار حساسيت‌هاي تماسي به چسب کلاه‌گيس نشويد.

استفاده از کلاه‌گيس به موهاي پوست سر فرد آسيب نمي‌زند؟
 

مهم‌ترين آسيب استفاده از کلاه‌گيس‌ها حساسيت پوست سر به چسب‌هاي چسباننده کلاه‌گيس به پوست سر است که موجب قرمزي، خارش، پوسته‌پوسته شدن و گاهي عفونت چرکي ثانوي به خارش سر مي‌شود. اگر کلاه‌گيس منبع عفونت قارچي، انگلي يا باکتريايي شود قبل از انتقال ميکروب به سايرين، پوست سر و نواحي ديگر خود فرد را آلوده مي‌کند به خصوص کودکان حساس‌تر از بزرگسالان هستند و مستعد ابتلا به اين‌گونه عفونت‌ها هستند و بايد کلاه‌گيس از دسترس کودکان دور باشد.

روش شستشو و شانه‌کردن و نگهداري کلاه‌گيس چگونه است؟
 

همان‌طور که عرض شد شستشوي روزانه کلاه‌گيس‌ها با شامپوهاي ملايم مانند شامپو بچه‌ يا شامپوهاي مخصوص موي خشک ضروري است و از نظر زيبايي همانند موهاي طبيعي سر بايد مدام شانه شود که از نظر آراستگي و ظاهري، فرد استفاده کننده ژوليده به نظر نرسد و گاهي استفاده از نرم‌کننده‌ها و براق‌کننده‌ها ضروري است زيرا به مرور زمان رنگ و شفافيت موهاي مصنوعي کاسته مي‌شود و منظور استفاه‌کننده از کلاه‌گيس، که زيبايي است برآورده نمي‌شود.

رعايت بهداشت مو و پوست در زير کلاه‌گيس چطور است؟
 

افرادي که از کلاه‌گيس استفاده مي‌کنند بيشتر از افراد معمولي بايد به بهداشت پوست و موي سر طبيعي خود توجه کنند. پوشيده‌بودن مداوم سر براي ساعات طولاني به خصوص در فصل‌هاي گرم موجب تبخير نشدن رطوبت و گرما مي‌شود و نمناک بودن پوست سر به همراه چربي طبيعي پوست سر، محيطي مناسب براي رشد عفونت‌هاي مختلف مي‌شود از طرفي افرادي که دچار حساسيت‌هاي پوستي هستند در چنين محيط مرطوبي واکنش‌هاي حساسيتي نشان مي‌دهند بنابراين هميشه به اين‌گونه افراد توصيه مي‌شود ضمن رعايت بيشتر بهداشت پوست سر، در مواقعي که نياز به استفاده از کلاه‌گيس نيست آن را از سر بردارند و در محفظه مخصوص نگهداري کنند.

آقاي دکتر، کساني بيماري پوست و موي سر دارند هم مي‌توانند به سراغ کلاه‌گيس بروند؟
 

کساني‌که دچار ريزش‌ موهاي تمام سر و بدن هستند و ريشه فوليکول‌ها سالم است مي‌توانند از کلاه گيس استفاده کنند و بعد از درمان که موهاي سر رشد کرد مي‌توانند استفاده از کلاه‌گيس را قطع کنند. از نظر زيبايي افرادي که کم‌پشتي مو دارند و يا آنها که به‌طور ارثي نقص در ساختمان ساقه مو‌ها دارند مي‌توانند از کلاه‌گيس استفاده کنند. همچنين کلاه‌گيس مناسب افرادي است که فوليکول مو به‌طور دائمي از بين رفته است. به تازگي کلاه‌گيس‌هايي ساخته شده است که جهت پوشش قسمت خاصي از پوست سر استفاده مي‌شود و يا موهاي مصنوعي خاصي آمده است که به انتهاي موهاي سر بيمار چسبانده مي‌شود تا موها بلندتر و پرپشت‌تر به نظر برسند.

کلاه‌گيس در بازار ايران
 

اگر دوست داشته باشيد بدانيد كلاه‌گيس‌هايي كه مي‌خريد و بر سر مي‌گذاريد ساخت چه كشورهايي است، بايد بگوييم اكثر كلاه‌گيس‌هايي كه در فروشگاه‌ها به فروش مي‌رسد از كشورهاي چين و كره و هند وارد بازار ايران مي‌شود. مواد اوليه اين اجناس نيز از كشور ژاپن وارد ايران مي‌شود.
اين كلاه‌گيس‌ها به دو گروه موي مصنوعي و موي طبيعي تقسيم مي‌شوند. موهاي مصنوعي از جنس مواد مصنوعي ساختني بوده كه قابليت رنگ كـردن و سشوآر کشيدن ندارند و به‌طور معمول با قيمت‌هايي به فروش مي‌رسد كه با توجه به رنگ و اندازه آنها متفاوت است، اما دسته ديگر كه ساخته شده از موهاي طـبيعـي هستند، از كيفيت بالاتري بـرخوردارند و علاوه بر سشوآر و رنگ كردن مي‌توانند به راحتي شسته شوند و اين اجناس همانند موهاي مصنوعي با توجه به اندازه و رنگ‌شان قيمت‌‌گذاري مي‌شوند.
ولي انتخاب و خريد كلاه‌گيس هم بلدي مي‌خواهد چون هم‌اكنون بازار از كلاه گيس و موهاي مصنوعي تقلبي اشباع شده است. معمولا فروشندگان، اين اجناس تقلبي را به اسم اجناس اصل و كره‌اي و با قيمت‌هاي متفاوت كه به‌طور معمول كمتر از قيمت اجناس اصلي و واقعي هستند، به فروش مي‌رسانند.
موهاي مصنوعي در سايزهاي مختلف به فروش مي‌رسند. برخي از اين كلاه گيس‌ها روي سر افراد نقش گل سر را ايفا مي‌کند كه به‌طور معمول ايـن كلاه‌گيس‌ها در پشت سر قرار مي‌گيرند، اما يك گروه ديگر كه خواستار موي مصنوعي براي جلوي سر هستند.
اگر با تمام اين حرف‌ها باز هم دوست داريد از كلاه‌گيس استفاده كنيد بايد اجناس مورد نظرتان را تنها از فروشگاه‌هاي مورد اعتماد و شناخته شده كه داراي مجوز فروش هستند، خريداري كنيد چرا كه اين فروشندگان عضو اتحاديه بوده و اجبارا براي فروش انواع و اقسام كلاه‌گيس و موي مصنوعي نيازمند به مجوز وزارت بهداشت هستند بنابراين شما دست كم مطمئن هستيد كه در كنار زيبايي سلامت شما هم حفظ خواهد شد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.