آنچه بايد درباره تقويت‌کننده‌هاي ناخن بدانيد

ناخن‌هاي شما ترک برمي‌دارد؟ به آساني مي‌شکند و يا زرد و بدرنگ مي‌شود؟ براي رفع اين مشکلات از چه محصولاتي بايد استفاده کرد؟ پاسخ اين سوالات و بسياري از سوالات ناخني خود را در اين مقاله پيدا کنيد.
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه بايد درباره تقويت‌کننده‌هاي ناخن بدانيد

آنچه بايد درباره تقويت‌کننده‌هاي ناخن بدانيد
آنچه بايد درباره تقويت‌کننده‌هاي ناخن بدانيد


 

نويسنده:حل‌المسايل ناخن




 
ناخن‌هاي شما ترک برمي‌دارد؟ به آساني مي‌شکند و يا زرد و بدرنگ مي‌شود؟ براي رفع اين مشکلات از چه محصولاتي بايد استفاده کرد؟ پاسخ اين سوالات و بسياري از سوالات ناخني خود را در اين مقاله پيدا کنيد.

انواع محصولات تقويت‌کننده ناخن:
 

• محلول استحکام‌بخش نوک ناخن‌هاي شکننده: اين محصول نوک ناخن‌ها را محکم کرده و از شکستن آنها جلوگيري مي‌کند و مانع از لايه‌لايه شدن نوک ناخن‌ها شده و موجب مي‌شود ناخن‌ها به صورت طبيعي رشد کنند.
• محلول محرک رشد ناخن‌ها: حاوي روغن‌هاي جوانه گندم، بادام شيرين و زيتون است که با نفوذ به ريشه ناخن موجب تغذيه و تسريع رشد آن مي‌شود.
• محلول تقويت‌کننده ناخن‌هاي نرم و شکننده: يک پوشش دو لايه است که موجب تقويت و افزايش استحکام ناخن‌ها مي‌شود.
• بهبوددهنده رنگ ناخن: بهترين راه‌حل براي ناخن‌هايي است که زرد شده‌اند. اين محلول ظاهر و رنگ ناخن‌ها را سالم، طبيعي و درخشان مي‌کند و رنگ ملايم و زيبايي به ناخن مي‌دهد.
• محلول جلوگيري از خوردن و جويدن ناخن: مايع بدون خطري است که به دليل طعم تلخ موجب انصراف از بردن ناخن‌ها به داخل دهان مي‌شود.
• کرم ترميم‌کننده و زيبايي بخش پوست اطراف ناخن: براي نرم شدن پوست اطراف ناخن و جلوگيري از خشکي و ترک کوتيکول‌ها استفاده مي‌شود.
• محلول از بين برنده پوست‌هاي زايد اطراف ناخن: پوست‌هاي کوچک و نامطلوب دور ناخن را نرم کرده و کنار مي‌‌زند. به اين ترتيب اطراف ناخن تميز و زيبا شده و از پوست نازک دور ناخن مراقبت مي‌شود.
• محلول تقويت کننده و محافظ ناخن: پوشش دولايه‌اي را ايجاد مي‌کند که موجب تقويت و افزايش استحکام ناخن‌ها مي‌شود.
• کرم مرطوب‌کننده ناخن‌هاي حساس: شامل آمينواسيدهاي ضروري، ليپيدها و گليسيرين، کلسيم، کلاژن و ويتامين‌هاي C ،A و E است که خشکي سطح ناخن را برطرف مي‌کرده و به صافي و انعطاف‌پذيري آن کمک مي‌کند.

لاک ناخن
 

حتما پيش از استعمال لاک، ناخن‌هايتان را با يک لاک پاک‌کن مناسب به طور کامل تميز کنيد. اين عمل موجب ماندگاري بيشتر لاک مي‌شود. چربي‌هاي ميکروسکوپي، ذرات گرد و غبار و غيره موجب مي‌شوند که لاک به طور يکنواخت به ناخن متصل نشود؛ در نتيجه لاک در برخي نقاط کنده خواهد شد.
هميشه از آستر استفاده کنيد و سپس لايه رويي را بزنيد. گاهي‌وقت‌ها که خيلي عجله داريم شايد بخواهيم تنها با زدن يک لايه، هر چه سريع‌تر ناخن‌ها را لاک زده باشيم. اما اگر اين لاک پوسته دهد و کنده شود، وقت بيشتري را از دست داده‌ايم. آستر نقش فونداسيون را دارد که لايه رويي به خوبي روي آن مي‌نشيند. پيش از زدن لايه رويي بايد چند دقيقه صبر کرد تا آستر به خوبي خشک شود.
زدن چند لايه نازک لاک بسيار بهتر از زدن يک لايه ضخيم است. چرا که موجب مي‌شود نيرو در سطح ناخن به طور مناسبي توزيع شود. در نتيجه لاک ماندگاري بيشتري خواهد داشت. به هنگام لاک زدن اجازه دهيد هر لايه خشک شود، آنگاه لايه بعدي را بزنيد. اما اگر نمي‌‌خواهيد صبر کنيد، مي‌توان از محلول‌هايي که موجب تسريع خشک شدن مي‌شوند، استفاده کرد. البته صبر کردن بهتر از اضافه کردن اين ترکيبات است.

لاک پاک‌کن
 

سعي کنيد پاک کردن لاک و استعمال دوباره آن زياد تکرار نشود. پاک کردن مکرر لاک موجب خشکي زياد ناخن‌ها مي‌شود. البته استفاده از يک روش مناسب اين خشکي را کاهش مي‌دهد اما بهتر است اين عمل بيش از دو بار در هفته تکرار نشود. بهترين روش پاک کردن لاک استفاده از يک تکه پنبه گلوله شده و آغشته به ماده پاک‌کننده است. اين ساده‌ترين و بهترين راه است. چرا که هدف اطمينان از برداشته شدن لاک با کمترين ميزان تماس با کوتيکول است. براي اين کار پنبه را چند ثانيه روي ناخن قرار دهيد. سپس با يک حرکت سريع لاک را پاک کنيد. اين روند را تا پاک شدن کامل لاک تکرار کنيد.
لاک پاک‌کن‌هاي گوناگوني در بازار وجود دارند که هريک داراي مزايا و معايبي هستند. آستون ماده‌اي است که سال‌هاست براي پاک کردن لاک از آن استفاده مي‌شود و گرچه لاک را سريع پاک مي‌کند اما کوتيکول و نيز خود ناخن را خشک مي‌کند. اگر بخواهيم تکه‌هاي خشک شده لاک يا ته رنگ باقي مانده از قبل را پاک کنيم، آستون انتخاب خوبي خواهد بود. اما انواعي از لاک پاک‌کن‌هاي بدون آستون که حاوي روغن‌هاي خاص مانند آلوئه‌ورا باشند خشک‌کنندگي کمتري دارند.

چاره زرد شدن ناخن
 

برخي ناخن‌ها پس از استفاده از لاک کمي‌ زرد رنگ مي‌شوند. اين پديده به اين دليل رخ مي‌دهد که ناخن کمي‌ از رنگ لاک را به خود جذب مي‌کند. حتما ديده‌ايد که اين حالت در صورت استفاده از لاک‌هاي تيره مانند ارغواني، قرمز تيره، قهوه‌اي و غيره بيشتر رخ مي‌دهد. البته هيج جاي نگراني نيست. از آنجايي که اين پديده در بخش سطحي ناخن رخ مي‌دهد و تنها يک تغيير رنگ است، براي ناخن‌ها ضرري ندارد و تنها نماي آنها را تغيير مي‌دهد. براي رفع اين حالت بهتر است مدتي از لاک استفاده نکنيد تا رنگ ناخن به حالت طبيعي برگردد. ماليدن کمي‌ ليمو به ناخن، موجب کم رنگ شدن آن مي‌شود. مي‌توانيد اين روش را نيز امتحان کنيد، ضرري ندارد.a

وقتي ناخن‌ها بيمار مي‌شوند
 

• شکنندگي و ورقه‌ورقه شدن عمودي از قسمت نوک ناخن: اين حالت در ناخن در اثر تماس مفرط دست با آب و محلول‌هاي شيميايي به وجود مي‌آيد. البته حتي اگر در تمام عمرتان به مواد شوينده دست نزنيد! باز هم ممکن است اين اتفاق براي ناخن‌هايتان بيفتد چون ورقه‌ورقه شدن ناخن مي‌تواند يکي از مشخصات و علايم پيري باشد. همين‌طور که ما مسن‌تر مي‌‌شويم از رطوبت و چربي طبيعي بستر ناخن کاسته مي‌شود. اين رطوبت و چربي مانند سيماني است که لايه‌هاي ورقه ناخن را محکم درکنار هم نگه مي‌دارد. بنابراين لازم است که با ديدن اولين نشانه و علايم ورقه‌ورقه شدن ناخن‌ها، آنها را هيدراته (آب‌رساني) کنيد. مضاف بر آن از ويتامين E و روغن ناخن که دو چربي گياهي هستند، استفاده کنيد. اگر بيشتر با آب در تماس بوديد به دفعات بيشتري ناخن‌هايتان را چرب کنيد. هنگام نظافت و شستشو از دستکش استفاده کنيد. حتي اگر کار شما يک يا دو دقيقه هم طول مي‌‌کشد، دستکش‌ها را بپوشيد، بعد شروع به کار کنيد.
• خطوط برجسته عمودي بر سطح ناخن: اين عارضه نيز از مشخصه‌هاي پيري است، هر چند که محدود به دوران پيري نمي‌شود. ورقه ناخن در قسمت بستر ناخن به سمت جلو رشد مي‌کند اما به شکل راه‌راه و برجسته، يعني خطوط برجسته و عمودي از بستر ناخن بيرون آمده و رشد مي‌کند.به مرور که ما مسن‌تر مي‌‌شويم، سطح چربي و آب طبيعي ناخن کم مي‌شود و اين خطوط برجسته ريل مانند نمايان مي‌شوند. ناخن‌هاي راه‌راه شده برجسته را روزانه دوبار با ويتامين E چرب کنيد تا بهبود يابد.
• نازک شدن ناخن: اين عارضه به هنگام کمبود آهن بدن، در ناخن‌ها نمود پيدا مي‌کند. ناخن‌ها از قسمت نوک ناخن نازک، ورقه‌ورقه و مقعر مي‌‌شوند. براي رفع اين مشکل و اختلال در فرم ناخن بايد به پزشک مراجعه و در رفع کمبود آهن در بدن تلاش کرد.
• عفونت ناخن (گوشه‌کردن): عفونت ناخن ممکن است به دو شکل حاد و مزمن به وجود بيايد. عفونت در گوشه ناخن‌ها به وسيله باکتري‌ها، قارچ‌ها و بعضي از ويروس‌ها به وجود مي‌آيد. لايه‌هاي مجاور ناخن مانند سد و محافظي ميان ورقه ناخن و بافت اطراف عمل مي‌کنند. اگر اين لايه‌ها شکافته يا شکسته شوند، اين سد مي‌شکند و باکتري‌ها به راحتي وارد بافت و لايه‌هاي ناخن مي‌شوند. اين نوع عفونت با متورم يا قرمز شدن و درد شديد بروز مي‌کند. اين وضعيت ممکن است در افرادي که دست‌هايشان به مدت طولاني با آّب تماس دارد، تشديد شود. به ياد داشته باشيد که اين عارضه واگيردار است.
• سفيدک زدن روي ناخن: به همراه لکه و خطوط سفيد روي ورقه ناخن، ممکن است حباب‌ها و منافذ کوچک و ريز پر از هوا که بر اثر آسيب‌هاي وارده به ناخن ايجاد شده‌اند، بروز يابد. اين وضعيت ممکن است ارثي باشد و هيچ‌گونه نيازي هم براي درمان نباشد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما