آلرژي‌ به آرايش

گاهي در موقعيت‌هاي خاص مجبوريم از وسايل آرايشي استفاده کنيم. نکته مهم، اين است که اگر فردي پوست چربي داشته باشد، از وسايل آرايشي چرب نبايد استفاده کند؛ زيرا مي‌تواند مسبب بروز جوش در او شود. اين افراد بايد از وسايل آرايشي مخصوص پوست‌هاي چرب استفاده کنند که معمولا خشک هستند؛ مثلا بين کِرِم‌‌هاي پودر و
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلرژي‌ به آرايش

آلرژي‌ به آرايش
آلرژي‌ به آرايش


 

نويسنده:دکتر منصور نصيري کاشاني*




 
استفاده از وسايل آرايشي، به هر حال، تا حدي اجتناب‌ناپذير است.
گاهي در موقعيت‌هاي خاص مجبوريم از وسايل آرايشي استفاده کنيم. نکته مهم، اين است که اگر فردي پوست چربي داشته باشد، از وسايل آرايشي چرب نبايد استفاده کند؛ زيرا مي‌تواند مسبب بروز جوش در او شود. اين افراد بايد از وسايل آرايشي مخصوص پوست‌هاي چرب استفاده کنند که معمولا خشک هستند؛ مثلا بين کِرِم‌‌هاي پودر و پودرها بهتر است پودرها را انتخاب کنند. عوارض وسايل آرايشي صورت غير از جوش چيز ديگري نيست. لک معمولا در پي استفاده از کِرِم‌هاي آرايشي به وجود نمي‌آيد، مگر با استفاده از کِرِم‌هايي که در مواجهه با نور خورشيد در فرد حساسيت ايجاد مي‌کند و به دنبال حساسيت، لک ايجاد مي‌شود. ترکيبات شيميايي که در موارد آرايشي به کار مي‌روند اکثرا مجاز هستند اما بحث حساسيت‌ها را نبايد فراموش کرد. عطرها جزو شايع‌ترين حساسيت‌آورها در سراسر دنيا هستند و مواد مختلفي دارند و حدود 3 تا 5 درصد افراد جامعه به آنها حساسيت دارند. در اين موارد، پزشکان با روش‌هاي خاصي ميزان حساسيت فرد به مواد مختلف را مي‌سنجند و آن ماده‌اي را که فرد به آن حساسيت دارد، به او معرفي مي‌کنند. از آن به بعد، فرد بايد به وجود آن ماده در مواد آرايشي که خريداري مي‌کند، توجه نمايد. حسياست‌ها به دو شکل حساسيت‌هاي تماسي آلرژيک و حساسيت‌هاي تحريکي ديده مي‌شود. نوع دوم مربوط به مواد آرايشي نامرغوبي است که مواد محرک در آنها استفاده شده است. توصيه من اين است که افراد حتما از مواد آرايشي مرغوب با مارک‌هاي شناخته شده که موادي که در آنها به کار رفته مشخص است، استفاده کنند. فکر نکنيد هر چه يک ماده آرايشي گران‌تر باشد، حساسيت‌ به آن کمتر است.
ممکن است برخي افراد به مواد آرايشي خيلي گران هم واکنش و حساسيت نشان دهند. فراموش نکنيد حساسيت داشتن به يک ماده آرايشي لزوما به معني نامرغوب بودن آن کالا نيست. خوشبختانه امروزه بسياري از کشورهاي اروپايي در حال ساخت مواد آرايشي بيولوژيک هستند. بعضي از مواد به کار رفته در صنايع آرايشي آلرژي‌زايي کمتري دارند اما برخي مواد برعکس آلرژي‌زايي بيشتري دارند. مثلا کوبالت حساسيت‌زاست و در بسياري از فرآورده‌هاي آرايشي و دندانپزشکي استفاده مي‌شود. گرايش در جايگزيني برخي مواد به جاي مواد قبلي نتيجه مطالعات انجام شده و گزارش‌هايي از آلرژي‌زا بودن آنهاست. طبيعتا گرايشي که در حال حاضر به مواد بيولوژيک پيدا شده ممکن است نقشي در کاهش حساسيت‌ها داشته باشد اما قضاوت نهايي را بايد وقتي کرد که اين مواد به اندازه کافي مورد استفاده قرار بگيرند و گزارش‌هايي در رابطه با آلرژي‌زا بودن يا نبودن آنها ارايه شود.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.