دنبال موفقيت بدويد!

پايه‌ موفقيت چيست؟ استعداد؟ پشتکار؟ خانواده؟ سرمايه؟ تحصيلات؟ همه اينها مهم است اما در دنياي امروز فاکتور ديگري هم تعيين‌کننده است: سرعت! از ويژگي‌هاي بارز جهان امروز، سرعت است. دنيا هر چه جلوتر مي‌رود، چرخ‌هايش با سرعت بيشتري مي‌چرخد. تصور اينکه در اين دنياي امروزي، کارها با همان وسايل کم
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دنبال موفقيت بدويد!

دنبال موفقيت بدويد!
دنبال موفقيت بدويد!


 

نويسنده:سحر حبيبي




 

رابطه سرعت و موفقيت
 

پايه‌ موفقيت چيست؟ استعداد؟ پشتکار؟ خانواده؟ سرمايه؟ تحصيلات؟ همه اينها مهم است اما در دنياي امروز فاکتور ديگري هم تعيين‌کننده است: سرعت!
از ويژگي‌هاي بارز جهان امروز، سرعت است. دنيا هر چه جلوتر مي‌رود، چرخ‌هايش با سرعت بيشتري مي‌چرخد. تصور اينکه در اين دنياي امروزي، کارها با همان وسايل کم سرعت ديروز انجام بگيرد سخت است؛ مثلا فکر کنيد فردا صبح که از خواب بيدار مي‌شويد، نه تلفن باشد، نه اينترنت و نه ماشين؛ شما آن‌وقت چه احساسي پيدا مي‌کنيد؟
سرعت يکي از تعيين‌کننده‌ترين فاکتورهاي موفقيت در کار است. شرکت‌هايي که سرعت بيشتري در سرويس‌دهي، فروش، پرداخت، حمل و نقل و ... دارند به هدف‌شان نزديک‌ترند. آنها درصد موفقيت بالاتري دارند. چگونه چنين چيزي امکان‌پذير است؟ نگاهي به مثال‌هايي که در ادامه مي‌آيد، بيندازيد:
شما مي‌خواهيد سرويس مبلماني براي خانه‌تان تهيه کنيد. يکي از فروشگاه‌هايي که به آنها مراجعه مي‌کنيد دقيقا کالاي موردنظر را دارد. شما وارد بحث خريد مي‌شويد، در حالي که کاملا موافق با خريد کالايي هستيد که آنها دارند. فروشنده مي‌گويد: «ما مي‌توانيم ظرف دو ماه اين مبلمان را به شما تحويل بدهيم.» شما فکر مي‌کنيد دو ماه زمان زيادي است و فرصتي مي‌خواهيد براي فکر کردن. از فروشگاه‌ بيرون مي‌زنيد و سرکي به جاهاي ديگر مي‌کشيد. يک مبلمان ديگر هم توجه شما را جلب مي‌کند، اما آنچه در فروشگاه اول ديده بوديد کاملا مطابق با خواسته شما بود، با اين حال وارد صحبت با فروشنده مي‌شويد و او به شما مي‌گويد که مي‌تواند تا فردا اين مبلمان را به شما تحويل دهد. شما اولش دو‌دل مي‌شويد؛ بعدش نگاهي دوباره مي‌اندازيد، مي‌بينيد قيمت کمي بالاتراست و حتي جنس هم به پاي آنچه در فروشگاه قبلي ديده بوديد نمي‌رسد اما دو ماه ديگر کجا و فردا کجا؟ شما به احتمال زياد، همان‌جا خريدتان را مي‌کنيد چون زمان زيادي نداريد.
در بسياري از موارد زندگي، سرعت به عنوان فاکتوري مهم‌تر از مرغوبيت و قيمت عمل مي‌کند. حتي در موارد خيلي ساده هم اين اتفاق مي‌افتد. نه تنها در خريد با شتاب مواجه مي‌شويم که در دنياي امروز، بيشتر مردم به دنبال مکان‌هايي هستند که سرويس‌هاي سريعي را ارائه بدهند؛ مثلا شما با شرکتي تماس مي‌گيريد و مي‌پرسيد: «شما مي‌توانيد کسي را براي تعمير آسانسور بفرستيد؟»
منشي که تلفن شما را جواب داده مي‌گويد: «براي فردا کسي را مي‌فرستم» و شما تلفن را قطع مي‌کنيد و احتمالا شماره جاي ديگري را مي‌گيريد که زودتر به‌تان سرويس بدهد.
شما به خاطر همين ‌گونه جواب‌ها گاهي پزشک‌تان را عوض کرده‌ايد؛ چون زمان براي شما اهميت دارد و آنها سرعت عمل کافي را در ارايه خدمات به شما نداشته‌اند. ملاحظه اين نکته از سوي ارائه‌کنندگان خدمات گاه شما را به يک مشتري ثابت تبديل مي‌کند. شرکت‌هايي که وقت زيادي براي اخذ يک تصميم صرف مي‌کنند معمولا به مرور دچار رکود مي‌شوند. مديراني که براي حل مشکلات‌شان زمان زيادي مي‌خواهند خيلي از فرصت‌هاي ارزشمند را از دست مي‌دهند. کارمنداني که پروژه‌هاي کاري‌شان را به موقع تحويل نمي‌دهند به زودي حذف مي‌شوند و جاي‌شان را به ديگران مي‌دهند. ديگراني که تعدادشان اين روزها خيلي هم زياد شده است! در عوض، کمپاني‌هايي که مي‌توانند با سرعت بيشتري کالا توليد کنند و خدمات ارايه بدهند خيلي موفق‌تر خواهند بود.
خيلي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي کتاب در عصر جديد با ورشکستگي و سود کم مواجه شد‌ه‌اند چون نتوانسته‌اند به روز شوند و دنياي کتاب‌هاي اينترنتي و فروشگاه‌هاي اينترنتي، آنها را شکست داده است؛ در صورتي که با کمي سرعت عمل به خرج دادن مي‌توانستند نه تنها هزينه پست و سفارش کتاب را پايين بياورند؛ بلکه سود زيادي را هم عايد خودشان کنند. ولي آنها عقب ماندند و دنيا با سرعت به حرکت رو به جلوي خودش ادامه داده و مي‌دهد!

از خودتان سوال کنيد
 

حالا به اين سوال‌ها فکر کنيد: سرعت شما در زندگي شخصي‌تان چگونه است؟ در روابط‌تان؟ تحصيلات‌تان؟ پرداخت وام‌ها؟ وقتي که متوقف مي‌شويد و روز به روز کارهاي‌تان روي هم انباشته مي‌شود، بايد بترسيد و البته بعدش بايد دنبال راه چاره باشيد؛ چون شما در حال کشتن عزيزترين دارايي‌تان هستيد: زمان! شما با اين کار موفقيت‌تان را به عقب مي‌اندازيد. دو ترم از پايان تحصيلات‌تان در دانشگاه گذشته و پايان‌نامه‌تان را هنوز نداده‌ايد در حالي که خيلي از هم ‌دوره‌اي‌هاي شما نه تنها درس‌شان تمام شده که يک ترم هم در مرحله بعدي تحصيل گذرانده‌اند؟ دست‌دست کرده‌ايد و فرد مورد علاقه‌تان را از دست داده‌ايد؟ خانه خوبي را پيدا کرده‌ايد و با اينکه امکان خريدش را داشته‌ايد آن‌قدر تنبلي کرده‌ايد که آن خانه به فروش رفته؟ وامي‌ داشته‌ايد و براي پيدا کردن ضامن اقدام نکرده‌ايد؟ متاسفانه شما داريد از موفقيت جا مي‌مانيد؛ در حالي که اگر به سرعت در همه اين موارد اقدام مي‌کرديد و دنبال راه‌حل مي‌گشتيد، مي‌توانستيد قدرت بيشتري در زمان حال، براي انجام کارهاي‌تان داشته باشيد. درست است که ماهي را هر وقت از آب بگيريد تازه است اما گاهي وقت‌ها تا به خودتان بياييد و تورتان را در آب بيندازيد، مي‌بينيد همه ماهي‌ها را برده‌اند و ديگر چيزي براي شما نمانده است!

8 توصيه سرعتي به جويندگان موفقيت
 

1 پيش از شروع کارهاي جديد سعي کنيد کارهاي ناتمام‌تان را تمام کنيد.
2 با خوش‌بيني به سمت آنچه مي‌خواهيد، برويد. اگر آن چه مطلوب شماست را مي‌بينيد زمان را از دست ندهيد و خودتان را دورن معرکه بيندازيد و خواسته‌تان را تا شکار فرد ديگري نشده، شکار کنيد.
3 سرعت‌تان را بالا ببريد؛ در راه رفتن، حرف زدن، خواندن و هر چيز ديگري، البته به جز رانندگي!
4 با مراقبت‌هاي بهداشتي، سرعت سلامت بدن‌تان را هم افزايش دهيد و نگذاريد بيماري، سرعت عمل شما را کم کند. عادت‌هاي خوب مثل خواب منظم، غذاي سالم و ورزش مي‌تواند به شما کمک زيادي کند. در عوض عادت‌هاي نامناسب مثل کشيدن سيگار مي‌تواند سلامت‌تان را از شما بگيرد.
5 روابط‌تان را با افرادي که سرعت شما را مي‌گيرند، کاهش دهيد؛ مثلا اگر همکاري داريد که کارهايش را دير انجام مي‌دهد و موجب مي‌شود شما هم از کارهاي‌تان عقب بيفتيد و يا کارش را به انحاء مختلف گردن شما مي‌اندازد و يا افرادي با شما در ارتباط هستند که مشکلات عاطفي‌شان را در حجم بسيار وسيعي به شما منتقل مي‌کنند، در حالي که به شما هيچ ربطي ندارد، فاصله گرفتن از اين افراد و محدود کردن روابط با آنها مي‌تواند به شما کمک کند تا سرعت‌تان را بالا ببريد.
6 وقتي فکر مي‌کنيد نمي‌توانيد کاري را در موعد مقرر انجام دهيد و دچار استرس مي‌شويد با خودتان بگوييد: «چرا که نه!» و با برنامه‌ريزي دقيق آن کار را انجام دهيد. تکنيک‌هاي سرعتي بودن را ياد بگيريد. در دنياي امروز راه‌هاي ساده و پرسرعت‌تري براي رسيدن به مقصد وجود دارد چه در کارهاي خيلي سخت و چه کارهاي آسان از يادداشت شماره تلفن سوپرمارکت سرکوچه براي آوردن موادغذايي لازم گرفته تا فرستادن ايميل و...
7 زمان‌هاي ملاقات‌‌تان را کاهش دهيد. لازم نيست قطع ارتباط کنيد، تنها کافي است زمان‌تان را مديريت کنيد.
8 براي کارهايي که بايد انجام دهيد ضرب‌الاجل تعيين کنيد و خودتان را موظف به انجام کار در زمان مقرر کنيد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط