دانستني هاي بارداري(2)

علت سردرد هاي مربوط به حاملگي تغييرات هورموني وگردش خون است که در حين حاملگي رخ مي دهد . در سه ماهه اول ميزان هورمون و همچنين سردرد به خصوص در هفته نهم و دهم به حداکثر خود مي رسد . براي جلوگيري و بهبود سردرد به توصيه هاي زير عمل کنيد :
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستني هاي بارداري(2)

دانستني هاي بارداري(2)
دانستني هاي بارداري(2)


 





 

سردرد
 

علت سردرد هاي مربوط به حاملگي تغييرات هورموني وگردش خون است که در حين حاملگي رخ مي دهد . در سه ماهه اول ميزان هورمون و همچنين سردرد به خصوص در هفته نهم و دهم به حداکثر خود مي رسد . براي جلوگيري و بهبود سردرد به توصيه هاي زير عمل کنيد :

الف – مراقبت از خود
 

1. با دراز کشيدن و تنفس عميق فشارهاي عصبي خود را کم کنيد .
2. به تدريج مصرف نوشابه هاي کافئين دار را قطع کنيد ، کافئين ممکن است سردرد را کم کند ولي زماني که اثر آن از بين مي رود ممکن است سردرد بيشتري داشته باشيد . کافئين را يک باره قطع نکنيد زيرا ممکن است دچار سردردهاي بيشتري شويد.
3. حوله گرم روي پيشاني خود قرار دهيد .
4. چشم هاي خود را بسته و استراحت کنيد .
5. از فرد ديگري بخواهيد گردن و شانه ها و احتمالاً صورت ، شقيقه ها و پل بيني شما را ماساژ دهد .
6. اگر احساس مي کنيد سردرد شما به علت تحريک سينوس است پنجره ها را بسته و ميزان کافي مايعات بنوشيد و ضمن استفاده از بخور استراحت کنيد.
7. اگر از عينک استفاده مي کنيد مطمئن شويد که به پل بيني يا گوش فشار نياورد و کاملاً اندازه باشد و از سفت بستن موها و روشهاي آرايش مو که باعث کشيده شدن موها مي شود، اجتناب کنيد .

ب- مراقبتهاي پزشکي
 

* قبل از مصرف هرگونه مسکني به استثناي استامينوفن با پزشک خود مشورت کنيد.
* اگر سردرد شما شديد و دائمي است فوراً به پزشک خود اطلاع دهيد زيرا اين نوع سردرد مي تواند علامت مسموميت حاملگي باشد.

آيا مصرف سيگار به طور گه گاه در حاملگي مجاز است ؟
 

هيچ مقداري از مصرف تنباکو در طي حاملگي يا در هر زمان ديگر براي زنان بي خطر نيست . زناني که در عرض روز بيش از ۱۵ عدد سيگار مي کشند شانس بيشتري نسبت به زناني که کمتر سيگار مي کشند براي ايجاد عوراض دارند . اما هر گونه مصرف سيگار کودک شما رادر معرض خطراتي قرار مي دهد که عبارتند از :
کاهش وزن هنگام تولد مشکلات تنفسي، ناتواني ها یی از جمله: فلج مغري ، عقب ماندگي ذهني و مشکلات يادگيري ، بعضي نقايص زمان تولد ، تولد زود هنگام نوزاد و حتي مرگ نوزاد
سيگار همچنين ريسک عقيمي را در زنان افزايش مي دهد و باعث حاملگي نابجا (حاملگي که خارج از رحم ايجاد مي شود ) سقط جنين و اختلالات جفت مي شود . خيلي از خطرات ديگر سيگار که به توليد مثل ارتباطي ندارد شامل بالا بردن ريسک بيماريهاي قلبي و سرطان هاي مختلف مي باشد.
نوزادان مادراني که سيگار مي کشند دوبرابر بيشتر از نوزادان مادران غير سيگاري در معرض نشانگان مرگ ناگهاني نوزاد قرار دارند . بچه هاي مادراني که در طي بارداري سيگار مي کشند همچنين در معرض ريسک بالاي مشکلات تنفسي قرار دارند . از جمله آسم و اين بچه ها دچار اشکالات يادگيري و مشکلات رفتاري نيز هستند.
به خاطر اين که در خيلي از موارد راهي وجود ندارد که بگوئيم اين مشکلات با چه تعداد سيگار يا کدام يک از مواد شيميائي موجود در تنباکو رابطه دارند بنابراين بهتر است که بگوئيم اصلاٌ سيگار نکشيد و به خاطر اين که سيگار کشيدن ديگران هم مي تواند خطرناک باشد سعي کنيد حداقل زمان را با افراد سيگاري صرف کنيد يا به محيط هايي که سيگار مي کشند، نرويد.

آيا نوشيدن قهوه يا نوشيدني هاي کافئين دار بي خطر هستند ؟
 

به نظر مي رسد مصرف کافئين در طي بارداري در اندازه متعادل بي خطر باشد . مهم است به خاطر داشته باشيد که کافئين يک دارو و مخصوصاً‌ يک داروي محرک است و مثل هر داروي محرک ديگر مي تواند ضربان قلب و فشارخون را در مادر و جنين افزايش دهد . کافئين همچنين باعث افزايش ادرار و از دست دادن آب بدن مي شود . همچنين کافئين باعث کاهش سطح آهن و کلسيم دو عنصر لازم در طي حاملگي مي شود.
بي خطر بودن مصرف کافئين در طي حاملگي براي مدت طولاني مورد بحث بوده است . بعضي از مطالعات نشان مي دهد که مصرف زياد روزانه کافئين در طي بارداري ممکن است خطر سقط جنين ، زايمان زودرس و کاهش وزن نوزاد هنگام تولد را افزايش دهد . خيلي از اين مطالعات در نتيجه اثر روي حيوانات با مقدار خيلي زياد مي باشد و اين نتايج ممکن است در خيلي ازموارد در زندگي واقعي ديده نشود. چيزي که واضح به نظر مي رسد اين است که همه مشکلاتي که ممکن است از کافئين به وجود بيايد بيشتر با مصرف زياد آن اتفاق مي افتد . بعضي از مطالعات نشان داده است زناني که در طي بارداري مقدار زيادي کافئين مصرف مي کنند ( ۵ فنجان قهوه يا بيشتر در روز ) دوبرابر زناني که مقدار کمتر کافئين مصرف مي کنند دچار سقط جنين مي شوند . در حالي که مصرف کم کافئين مي تواند کم اثر يا بدون اثر باشد.
در ميان نوشيدني ها قهوه و چاي کافئين بيشتري دارند و نوشابه هاي غير الکلي مقدار کمتري کافئين دارند . محتوي کافئين يک فنجان قهوه يا چاي خيلي متفاوت است و بستگي به دانه ها و يا برگهاي مورد استفاده و اندازه فنجان و روش آماده کردن آن دارد . شکلات و کاکائو به عنوان منبع مهم کافئين بايد مورد توجه قرار بگيرند . به خاطر داشته باشيد که تعدادي از داروها و مکمل هاي رژيمي نيز محتوي کافئين هستند بنابراين بدون مشورت با پزشک نبايد هيچ گونه دارو يا مکمل هاي غذائي را در طي حاملگي مصرف کنيد.
معمولاً به زناني که عادت به مصرف کافئين دارند توصيه مي شود که مصرف کافئين را در طي حاملگي قطع کنند.

خستگي
 

زناني که براي اولين بار حامله شده اند از اين که در سه ماه اول خسته و بي حال هستند تعجب مي کنند . نياز به خواب مي تواند خيلي سريع و شديد ايجاد شده و باعث خوابيدن شما در وسط روز يا ساعت ۸ شب بشود . اين به خاطر اين است که بدن شما کار خيلي زيادي را انجام مي دهد که موجود ديگري را خلق کند همچنين بدن شما در حال عادت کردن به تعداد زيادي هورمون جديد است . شما خسته هستيد به خاطر اين که واقعاً نياز به استراحت داريد و براي اين که خود را با اين وضعيت تطابق بدهيد به موارد زير توجه کنيد:
1. شبها خوب استراحت کنيد .
2. يک عادت براي خواب ايجاد کنيد . اگر درخانه هستيد حداقل ۱۵ دقيقه در روز دراز بکشيد و اگردر محل کار دسترسي به يک اطاق يا استراحت گاه داريد برنامه ريزي کنيد تا زماني را دراز کشيده و چشم هايتان را ببنديد .
3. انرژي خود را نگه داريد اجازه ندهيد که آب بدنتان را از دست بدهيد سعي کنيد يک بطري آب با خود حمل کرده و مکرراً آب بنوشيد .
4. مصرف کافئين را کم کنيد اگر ممکن است به طور کامل مصرف نوشابه هاي کافئين دار را ترک کنيد .
5. مصرف قند را تعديل کنيد. قندها به سرعت حال شما را بهتر مي کنند ولي بعد از مصرف پس از مدتي دوباره احساس خستگي مي کنيد .
6. وقتي شما به افزايش انرژي نياز داريد يک وعده غذايي با حجم کم و پر پروتئين مصرف کنيد .
7. يک ورزش متوسط و مرتب داشته باشيد ، ۲۰ دقيقه در روز پياده روي کنيد و به طور متناوب دراز کشيده و نفس عميق بکشيد .

ورزش در دوران بارداري
 

اين مسئله که شما حامله هستيد به اين معنا نيست که خود را به صندلي يا کاناپه محدود کنيد براي اکثرت زنان ورزش در حين حاملگي نه تنها اشکالي ندارد بلکه توصيه نيز مي شود.

منافع ورزش
 

ورزش حين حاملگي باعث حفط با افزايش قدرت ، انعطاف پذيري ، تحمل و طاقت شما شده و به شما کمک مي کند که براي زايمان آماده شويد . به ورزش به عنوان راهي براي آماده شدن براي زايمان فکر کنيد . ورزش همچنين منافع ديگري نيز دارد . زناني که در تمرينات معتدل و منظم ورزشي در حين حاملگي شرکت مي کنند:
1. احتمال کمتري دارد که دچار مسائل مربوط به افزايش زياد وزن شوند.
2. متوجه مي شوند که ورزش به عنوان يک کاهش دهنده عالي استرس عمل مي کند.
3. تمايل به کاهش وزن سريع تر بعد از زايمان دارند.
4. ميزان کمتري از افسردگي بعداز زايمان دارند .

چه کساني نبايد در حين حاملگي ورزش کنند ؟
 

تعدادي از زنان نبايد در حين حاملگي ورزش کنند يا بايد ورزش خود را محدود کنند. اگر شما بيماري مزمن مانند مشکلات قلبي ، کليوي ، ديابت وابسته به انسولين يا بيماريهاي عضلاني اسکلتي هستيد از پزشک خود در مورد نوع و ميزان ورزشي که براي شما سودمند است سوال کنيد . اگر شما دچار خونريزي ، اسپاسم شديد يا تهديد به سقط هستيد و يا اگر شما داراي تاريخچه سقط مکرر و يا دچار نارسائي گردن رحم هستيد پزشک شما احتمالاً به شما خواهد گفت که حداقل تا سه ماهه دوم صبر کنيد و هيچ افزايشي در سطح فعاليت خود ندهيد . به بعضي زنان مانند کساني که تاريخچه زايمان زود رس دارند ممکن است گفته شود که اصلاُ ورزش نکنيد . فقط پزشک خودتان شرايط شما را به حد کافي خوب مي شناسد تا بهترين راه را به شما نشان بدهد .

انجام چه نوع ورزشي حين حاملگي بي ضرر است ؟
 

قبل از اين که هر گونه برنامه ورزشي را شروع کنيد بايد با پزشک خود مشورت کنيد . ورزشي را انتخاب کنيد که قبلاً انجام مي داده ايد و بدن شما به آن عادت دارد . بسياري از پزشکان بيماران خود را از انجام ورزش جديد منع کرده و آنها را به پرهيز از فعاليت هائي که داراي ريسک سقوط يا صدمه جدي هستند، برحذر مي دارند .
به ياد داشته باشيد که تغييرات بدن شما ممکن است بر توانائي شما در تحمل ورزشهاي خاص اثر بگذارد حتي قبل از اين که شما متوجه افزايش اندازه دور کمر خود شويد ممکن است رباط هاي عضلات شما تحت تاثير هورمونهاي بدن کمي شل شده و درنتيجه واکنش مفاصل شما را به حرکت و فشار تحت تاثير قرار دهد . به اين دليل متخصصين ورزش اغلب به زنان حامله در مقابل کشيدگي بيش از حد بازوها و پاها هشدار مي دهند .
هم چنان که حاملگي پيشرفت مي کند، شما متوجه مي شويد که مرکز ثقل بدن شما با رشد جنين تغيير مي کند و متوجه مي شويد که حفظ تعادل تان سخت تر مي شود . هم چنان که رحم متسع شده و به سمت ريه ها مي رود ممکن است در حين ورزش نتوانيد به خوبي تنفس کنيد . در سه ماهه دوم و سوم ممکن است پزشک به شما بگويد از ورزش در هنگامي که به پشت خوابيده ايد اجتناب کنيد چون در اين وضعيت ممکن است عروق خوني که رحم را تغذيه مي کنند تحت فشار قرار بگيرند .
در حالي که به تاريخ زايمان نزديک مي شويد و به علت افزايش جثه نمي توانيد بعضي از فعاليت ها را انجام دهيد نبايد ورزش خود را اضافه کرده و بلکه بايد به سوي ورزش هاي با فعاليت کمتر مانند شنا روي آوريد .
بيست تا چهل دقيقه پياده روي روزانه يک فعاليت عالي در حاملگي محسوب مي شود و شما مي توانيد به جاي رانندگي پياده روي کنيد . به جاي استفاده از آسانسور از پله ها بالا برويد .
برا ي ورزش ايمن در حين حاملگي از توصيه هاي زير پيروي کنيد :
1. قبل از هر ورزش بدن خود را گرم کردن و بعد از ورزش به آهستگي با کاهش تدريجي ورزش، بدن را سرد کنيد .
2. به جاي ورزش هاي کوتاه مدت شديد از ورزش هاي معتدل طولاني مدت استفاده کنيد .
3. يک بطري آب در حين ورزش در دسترس خود داشته باشيد و هر ۵ تا ۱۰ دقيقه از آن بنوشيد .
4. حتي اگر ورزش نمي کنيد با نوشيدن حداقل ۸ ليوان آب روزانه مانع از کاهش آب بدن خود شويد .
5. در گرماي روز هرگز ورزش نکنيد .
منبع: www.irib.ir



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.