جراحي پلاستيک سينه

بدن بسياري از مادران، بعد از بارداري، ديگر وضعيت و شکل قبل از بارداري را ندارد و گاهي حتي با ورزش و رژيم غذايي هم قابل بازگشت نيست. بسياري از زنان در چنين شرايطي احساس مي‌کنند که ديگر جذابيت گذشته را ندارند و از لحاظ روحي‌رواني آسيب مي‌بينند. پستان‌ها يکي از اعضاي بدن هستند که معمولا پس از بارداري و زايمان،
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جراحي پلاستيک سينه

جراحي پلاستيک سينه
جراحي پلاستيک سينه


 





 

آنچه بايد درباره ماستوپکسي بدانيد
 

گفتگو با دکتر محمدهادي زاده، متخصص جراحي پلاستيک
بدن بسياري از مادران، بعد از بارداري، ديگر وضعيت و شکل قبل از بارداري را ندارد و گاهي حتي با ورزش و رژيم غذايي هم قابل بازگشت نيست. بسياري از زنان در چنين شرايطي احساس مي‌کنند که ديگر جذابيت گذشته را ندارند و از لحاظ روحي‌رواني آسيب مي‌بينند. پستان‌ها يکي از اعضاي بدن هستند که معمولا پس از بارداري و زايمان، بيشتر دچار چنين تغيير حالتي مي‌شوند. ماستوپکسي يا جراحي پلاستيک براي بازگرداندن پستان‌ها به وضعيت طبيعي، يکي از روش‌هايي است که در چنين شرايطي قابل استفاده است. براي آشنايي بيشتر با اين روش، با دکتر محمد هادي‌زاده، متخصص جراحي پلاستيک، گفتگو کرده‌ايم.

چرا شکل پستان‌هاي بعضي زنان بعد از زايمان تغيير مي‌کند؟
 

خب، بعد از سال‌ها، عواملي مانند بارداري و شيردهي و نيروي جاذبه زمين مي‌تواند موجب پايين افتادن پستان‌ها ‌شود. همان‌طور که پوست الاستيستي (کشساني) خود را از دست مي‌دهد، سينه‌ها تمايل به از دست دادن شکل و سفتي‌شان پيدا کرده و شروع به شل شدن مي‌کنند. حتي بدون بارداري هم بر اثر مرور زمان و جاذبه زمين و اضافه و کم کردن وزن تمام اين صدمات ممکن است ايجاد شود. بالا بردن سينه يا ماستوپکسي، يک عمل جراحي است که سينه‌هاي شل شده مجددا شکل گرفته و بالا مي‌آيند، بدون اينکه حجم کلي سينه تغيير کند. برخلاف ماستوپکسي، هدف اصلي از بزرگ و کوچک کردن سينه تغيير اندازه يا حجم سينه است. اگرچه در بعضي موارد مخصوصا وقتي سينه‌ها فقط کمي شل و سست مي‌شوند، فقط با عمل بزرگ کردن سينه، بالا بردن و همچنين سفتي مناسب سينه نيز، مي‌تواند ايجاد شود. ليفت سينه يا ماستوپکسي يک عمل جراحي براي بالا بردن و ترميم شکل پستان‌ها است. ماستوپکسي همچنين مي‌تواند محل آرئول‌ها يا ناحيه تيره دور نوک سينه را اصلاح ‌کند. اگر پستان کوچک باشد و حجم از دست داده باشد بعد از بارداري پروتزهاي سينه هم‌زمان با ماستوپکسي مي‌تواند اين عيب را اصلاح کند.

و اين جراحي به چه کساني قابل‌توصيه است؟
 

بسياري از زنان خواستار ماستوپکسي هستند، به دليل اين که بارداري داشته‌اند، پوست آنها شل شده و حجم سينه هم کوچک شده است. اما اگر شما بخواهيد باز هم بچه‌دار شويد، بايد عمل خود را به تعويق بيندازيد چون بارداري مجددا سينه‌هاي شما را بدشکل خواهد کرد.

اين جراحي خطري ندارد؟
 

تمام جراحي‌ها مي‌توانند ريسک داشته باشند؛ ليفت سينه عمل ساده‌اي نيست اما معمولا قابل اطمينان است، مخصوصا زماني که با بهترين کيفيت انجام مي‌گيرد. در تمام جراحي‌ها احتمال بروز مشکلاتي وجود دارد که مي‌تواند شامل خون‌ريزي و عفونت باشد که البته خون‌ريزي و عفونت در ليفتينگ سينه زياد شايع نيست. شما مي‌توانيد با مشاوره با پزشکان عوارض بعد از عمل را کاهش دهيد. يکي از نکاتي که نقش مهمي در پيامد جراحي دارد نکشيدن يا ترک سيگار است، چرا که سيگار کشيدن رگ‌هاي خوني را تنگ کرده و بنابراين جريان خون را کاهش مي‌دهد و احتمال جوش خوردن زخم و التيام يافتن آن را ضعيف مي‌کند. آسپرين و داروهاي ضدالتهابي خاص و ديگر داروها نيز مي‌توانند باعث افزايش خون‌ريزي شوند، بنابراين نبايد آنها را مصرف کنيد.

پس از عمل انتظار چه عوارضي را بايد داشت؟
 

به دنبال عمل جراحي مقداري ورم و کبودي روي پستان‌ها ايجاد خواهد شد. کبودي معمولا حدود 2 تا 3 هفته بعد از بين مي‌رود. در حالي که بيشتر ورم‌ها به مرور زمان از ميان مي‌روند، مقداري از ورم ممکن است تا 3 ماه باقي بماند. طبق نشانه‌هايي که قبل از عمل روي سينه گذاشته مي‌شوند، هميشه سعي مي‌شود تا نوک هر دو سينه دقيقا در يک مکان متقارن قرار بگيرد ولي نيروهاي کششي جاي زخم‌ها ممکن است کمي جا و شکل‌شان را بعد از عمل عوض کند و تغيير دهد. اگر چه هميشه بايد به خاطر داشته باشيد که سينه‌هاي طبيعي نيز به هر حال تفاوت‌هايي با هم دارند. با اينکه روش‌هاي مورد استفاده توسط پزشک بهترين فاصله و توازن ممکن را بين دو سينه و نوک آنها تضمين مي‌کند و باعث افزايش امکان شير دادن بعد از عمل جراحي بالا بردن سينه مي‌گردد، ليکن اين افزايش، تضمين شده نيست و گاهي شير دادن بعد از عمل ممکن است مختل شود. بعد از عمل جراحي، ممکن است متوجه شويد که پستان‌ها کمي سفت شده‌اند، مخصوصا کناره‌هاي قسمت‌هاي بريدگي ايجاد شده، اين به خاطر فرآيند طبيعي جوش خوردن زخم و عناصري است که در بافت زخم قرار دارند، تا جوش‌خوردن را آسان کنند. وقتي اين اتفاق رخ مي‌دهد درصورت نياز ماساژي توسط جراح‌تان به شما آموزش داده مي‌شود تا بهبود را سريع کند. اين حالت کم‌کم و به مرور زمان رفع مي‌شود اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا کامل شود. همچنين ممکن است در چند هفته اول متوجه شويد که سينه‌هاي‌تان به طور غيرطبيعي بالا هستند. نگران نباشيد چون هميشه جاذبه زمين آنها را شل کرده و به مکان طبيعي و مطلوب بازمي‌گرداند. بايد انتظار اين را داشته باشيد که حس پوست موجود در نوک سينه و پوست اطراف آن بعد از عمل جراحي کاهش يافته باشد. اين به دليل آسيبي است که به انتهاي اعصاب حسي اين ناحيه در هنگام عمل جراحي وارد شده است و اين مساله عموما اجتناب‌ناپذير است و معمولا در عرض چند ماه اين حالت از بين مي‌رود.

و از کي مي‌توان به زندگي عادي برگشت؟
 

جوش خوردن و التيام يافتن زخم يک فرآيند تدريجي و آرام است. باوجود اينکه فقط يک يا دو روز بعد از اين نوع عمل جراحي بايد استراحت کنيد، بايد هميشه سعي کنيد تا خود را آماده چند روز استراحت بعد از عمل کنيد. بسياري از بيماران مي‌توانند کارهاي سبک‌شان را بعد از 14 تا 15 روز انجام دهند ولي بعضي‌ها بهتر است يک تا دو هفته ديگر استراحت کنند. به خاطر داشته باشيد که در افراد مختلف عمل جوش خوردن زخم متفاوت است و ممکن است شما قبل از اينکه دوباره خودتان را بازيابيد، به استراحت بيشتري نياز داشته باشيد. در سه، چهار هفته‌ اول راه رفتن مفيد است چون باعث بهتر شدن گردش خون شده و ورم را کاهش مي‌دهد، همچنين باعث کم شدن احتمال ايجاد لخته شدن خون در پاها مي‌شود. بلند کردن چيزهاي سنگين يا فعاليت شديد، در 6 هفته‌ اول بعد از جراحي ممنوع است. تمام قوانين در دوره بهبود يکسان هستند. اگر کاري انجام مي‌دهيد که باعث ناراحتي‌تان مي‌شود، آن را انجام ندهيد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.