گوشتان را نبُرند!

اين روزها مد شده است که برخي از خانم‌ها، به جاي يک سوراخ و يک گوشواره، چند سوراخ در گوش‌شان ايجاد مي‌کنند و چند گوشواره را به آن مي‌آويزند. از نظر بعضي‌ها هم اين مدل سوراخ‌کردن گوش زيباتر است و شيک‌تر و به‌روزتر به‌نظر مي‌آيد ولي پزشکان نظر ديگري دارند. سوارخ‌کردن لاله گوش خطرناک است و بهترين مکان براي سوراخ
دوشنبه، 16 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوشتان را نبُرند!

گوشتان را نبُرند!
گوشتان را نبُرند!


 






 

از سوراخ کردن گوش تا ايدز و هپاتيت
 

اين روزها مد شده است که برخي از خانم‌ها، به جاي يک سوراخ و يک گوشواره، چند سوراخ در گوش‌شان ايجاد مي‌کنند و چند گوشواره را به آن مي‌آويزند. از نظر بعضي‌ها هم اين مدل سوراخ‌کردن گوش زيباتر است و شيک‌تر و به‌روزتر به‌نظر مي‌آيد ولي پزشکان نظر ديگري دارند. سوارخ‌کردن لاله گوش خطرناک است و بهترين مکان براي سوراخ کردن گوش همان نرمه گوش است. اگر شما دوست داريد گوش خودتان و يا دختر کوچولويتان را سوراخ کنيد و بتوانيد چند تا گوشواره زيبا به گوشتان بياويزيد، توصيه‌هاي ما را پيش از سوراخ‌کردن گوشتان بخوانيد.
نرمه گوش که همان قسمت پاييني گوش‌ است، جايي است که براي سوراخ‌کردن نشانه مي‌رود تا لحظاتي بعد يک جفت گوشواره طلا در آن برق بزند. اين ناحيه يکي از بهترين نواحي بدن براي آويزان‌کردن آويز و گوشواره است. در اين ميان بسياري از مادران که صاحب يک دختر کوچولو مي‌شوند وقتي کودک کمي بزرگ‌تر مي‌شود به فکر مي‌افتند که گوش کودک را سوراخ کنند. در کشور ما، مرسوم است که اين کار در سنين کودکي انجام شود. پيش از اين وسايل مدرن امروزي وجود نداشت و با استفاده از نخ و سوزن، گوش دختربچه خانواده را سوراخ مي‌کردند.
ولي اين روزها مادران کمتر گوش دختربچه‌شان را در خانه سوراخ مي‌کنند. براي سوراخ‌کردن گوش کودکان بهتر است مراکز درماني مجاز را که از استريل بودن وسايل و تجهيزات آن مطمئن هستيد، انتخاب کنيد زيرا امکان انتقال هپاتيت، ايدز و کزاز با وسايل آلوده وجود دارد. نکته ديگري که نبايد فراموش کنيد، اين است که پيش از سوراخ‌کردن گوش کودکتان او را حتما نزد پزشک ببريد و از او راهنمايي‌هاي لازم را بگيريد. سوراخ‌کردن گوش در شرايط استريل در مجموع عملي‌ کم‌خطر است اما در مورد بعضي از افراد که مستعد عفونت هستند مانند بيماران ديابتي يا افرادي که کورتون مصرف مي‌کنند يا افرادي که بيماري‌هايي دارند که خونشان به راحتي منعقد نمي‌شود و احتمال خون‌ريزي در آنها بالا است يا افرادي که داروهاي ضد انعقاد خون مصرف مي‌کنند، ممکن است دردسرساز شود و بهتر است پزشک در اين موارد نظارت دقيق داشته باشد.

گاهي هم دردسر
 

سوراخ‌کردن گوش هم مانند هر عمل ديگري عوارضي به دنبال دارد. اين عوارض به شرايط بدني شما و يا دخترتان بستگي دارد که دچار اين عوارض بشويد يا نه. مهم‌ترين عارضه سوراخ‌کردن گوش عفونت است. البته اگر شما لاله گوش را پيش از سوراخ‌کردن گوش ضدعفوني کنيد و در روزهاي پس از سوراخ‌کردن گوش هم مرتب گوش را ضدعفوني کنيد، به طور معمول گوش عفونت نمي‌کند. عارضه بعدي، حساسيت به فلز گوشواره است؛ بيشتر افراد به طلا حساسيت ندارند بنابراين اگر شما جزو اين خيلي از افراد باشيد، ديگر مشکلي پيش نخواهد آمد. گاهي هم يک بافت برجسته در ناحيه نرمه گوش ايجاد مي‌شود. يکي ديگر از عوارض سوراخ‌کردن گوش، پارگي نرمه گوش است که در اثر آويزان کردن گوشواره‌هاي سنگين و يا کشيدن گوشواره به وسيله خود کودک ايجاد مي‌شود.

چند سوراخ؛ چند گوشواره
 

تازگي‌ها مد شده است که خانم‌ها علاوه بر سوراخ‌کردن نرمه گوش، چند سوراخ در بخش‌هاي ديگر لاله گوش و حتي بخش غضروفي آن ايجاد مي‌کنند و چند گوشواره را به آن مي‌آويزند. شايد اين روش سوراخ‌کردن گوش و آويختن آويز از نظر بعضي‌ها زيبا باشد ولي خطرناک است. نبايد بخش غضروفي بالاي گوش را سوراخ کرد. چون در اين ناحيه رگ خوني وجود ندارد و در نتيجه التهاب اطراف سوراخ ايجاد شده ديرتر بهبود پيدا مي‌کند و احتمال ايجاد عفونت در اولين ماه‌هاي پس از سوراخ‌کردن گوش وجود دارد. فراموش نکنيد که بهتر است فصل‌هاي سرد سال مانند پاييز و زمستان را براي سوراخ‌کردن گوش انتخاب کنيد چون احتمال عفونت گوش پس از سوراخ‌کردن در ماه‌هاي گرم سال، بيشتر است. اگر هم قصد داريدگوش‌تان را سوراخ کنيد فقط بخش نرمه گوش را سوراخ کنيد و از سوراخ‌کردن لاله گوش صرف‌نظر کنيد.

توصيه‌هاي انجمن بيماري‌هاي کودکان
 

آکادمي بيماري‌هاي کودکان آمريکا براي پيشگيري از عفونت و ساير عوارض پس از سوراخ‌کردن گوش، توصيه‌هاي جالبي براي همه والدين دارد. اين توصيه‌‌ها در سراسر کشور‌هاي دنيا مورد توجه والدين قرار گرفته و اگر به طور دقيق آنها را رعايت کنيد، مي‌توانيد مطمئن باشيد که پس از سوراخ‌کردن گوش فرزندتان مشکلي براي او پيش نخواهد آمد.
• کودکتان را براي سوراخ‌کردن گوش، نزد پزشک، پرستار يا تکنسين باتجربه در اين کار ببريد: با اين حساب سوراخ‌کردن‌هاي گوش در خانه با سوزن و نخ و به وسيله مادربزرگ‌ و يا يکي از اطرافيان کودک کاملا غيربهداشتي است.
• گوش پيش از سوراخ‌کردن بايد با الکل يا محلول‌هاي مشابه کاملا ضدعفوني شود: اگر شما کودکتان را به يکي از مراکز بهداشتي براي سوراخ‌کردن گوش ببريد، کارکنان اين مراکز اين مواد ضدعفوني‌کننده را با غلظت مناسب پيش از سوراخ‌کردن گوش کودک مورد استفاده قرار مي‌دهند.
• بهتر است در ابتدا از گوشواره‌هاي طلاي ساده استفاده کنيد تا از احتمال بروز واکنش حساسيتي کاسته شود: اين گوشواره‌هاي طلاي ساده، اغلب ميخي شکل هستند و مي‌توانيد آنها را از طلافروشي‌ها تهيه کنيد. بنابراين انواع گوشواره‌هاي ميخي و نگين‌دار، که در محل سوراخ‌کردن گوش فروخته مي‌شوند و اغلب از فلزات بدل ساخته شده‌اند براي استفاده بلافاصله پس از سوراخ کردن گوش کودک مناسب نيستند.

گوشتان را نبُرند!

سوراخ کردن گوش بايد تحت شرايط استريل باشد
 

دکتر رضا ميرنژاد، متخصص ميکروب‌شناسي و استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران مي‌گويد: «سوراخ‌کردن گوش با سوزن‌هاي معمولي که اغلب در منازل انجام مي‌شود، مي‌تواند سبب انتقال عفونت‌هاي خطرناک مانند هپاتيت B و C و ايدز شود. به همين دليل سوراخ‌کردن گوش که اغلب براي تزئين گوش با گوشواره به کار مي‌رود، بايد به وسيله دستگاه‌هاي مخصوص و با رعايت اصول بهداشتي و نکات استريل دستگاه، انجام گيرد.»

6 فرمان پس از سوراخ کردن گوش
 

1 نرمه گوش پاره نشود: گاهي پس از سوراخ‌کردن گوش، در اثر تصادف رانندگي، زمين خوردن، ورزش‌هاي پر زد و خورد و يا کشيده‌شدن گوشواره طي يک بازي کودکانه، نرمه گوش پاره مي‌شود. اگر چنين اتفاقي براي شما پيش آمد سريع به پزشک مراجعه کنيد، پزشک نرمه گوش شما را بخيه مي‌زند. خيالتان آسوده باشد که تا سه ماه ديگر، گوش دوباره ترميم مي‌شود و مي‌توانيد دوباره نرمه گوشتان را سوراخ کنيد.
2 طلا، نقره يا نخ استفاده کنيد: اين ديگر به بدن شما بستگي دارد که به کدام‌يک از اين مواد حساسيت داشته باشيد. اگر به نيکل گوشواره حساسيت داشتيد گوشواره بدل را با گوشواره طلا جايگزين کنيد. اگر به طلا هم حساسيت داشتيد، مدتي گوشواره را از گوشتان خارج کنيد و به جاي آن يک نخ بخيه را در سوراخ گوشتان گره بزنيد.
3 کوچولوها مراقب باشند: اگر شما گوش دختربچه خردسالتان را سوراخ کرده‌ايد، حتما گوشواره‌اي بخريد که قفل گوشواره محکم باشد و کودک نتواند آن را خودش باز و بسته کرده و از گوشش خارج کند. گاهي برخي از کودکان خردسال گوشواره را از گوش خارج کرده و مي‌بلعند و دچار خفگي مي‌شوند.
4 ورزش و بازي؛ بدون گوشواره: هنگام ورزش و بازي بهتر است گوشواره‌هاي با آويز بلند از گوش دختربچه‌ها خارج شوند چون گاهي به‌طور سهوي به وسيله هم‌سالانشان کشيده و موجب پارگي نرمه گوش کودک مي‌شوند.
5 هنگام خواب، گوشواره را بيرون بياوريد: اگر گوشواره شما آويز بلندي دارد و يا بخش نوک تيزي دارد که هنگام خواب شما را اذيت مي‌کند، بايد گوشواره را هنگام خواب از گوشتان خارج کنيد زيرا اين نواحي نوک تيز ممکن است زخم‌‌هاي فشاري يا آزردگي پوستي پشت لاله گوش را ايجاد کنند.
6 پس از سوراخ‌کردن گوش، مراقبت کنيد: پس از سوراخ‌کردن گوش محل را با يک حوله گرم و مرطوب کمپرس کنيد و در صورت نياز از يک پماد آنتي‌بيوتيک بدون نسخه و يا آنتي‌بيوتيکي که پزشک تجويز مي‌کند، استفاده کنيد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.