فريب رنگ و بوي لوازم آرايش را نخوريد

يک فرآورده آرايشي مرغوب بايد غيرحساسيت‌زا (هيپوآلرژيک)، غيرکومدوژن (يعني موجب دانه‌هاي سرسياه پوستي نشود) و غيرآکنه‌زا (يعني باعث جوش صورت نشود) باشد. به عبارت ديگر اين فرآورده‌ها بايد حداقل حساسيت‌زايي را داشته باشند؛ منافذ پوست را نبندند و موجب پيدايش جوش در چهره نشوند.
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فريب رنگ و بوي لوازم آرايش را نخوريد

فريب رنگ و بوي لوازم آرايش را نخوريد
فريب رنگ و بوي لوازم آرايش را نخوريد


 





 
گفت و گو با دکتر بهروز باريک‌بين متخصص پوست و مو
خيلي‌ها خيال مي‌کنند که لوازم آرايش، هر چه خوش‌بوتر باشند، مرغوب‌ترند. پزشکان مي‌گويند اين طور نيست. مطب بسياري از متخصصان پوست و مو همه‌روزه شاهد بيماراني است که با صورت و چشم ورم‌کرده مراجعه مي‌کنند و پس از معاينه، کاشف به عمل مي‌آيد که مشکل‌ اصلي‌شان آلرژي به يک ماده‌ آرايشي است. با دکتر بهروز باريک‌بين، متخصص پوست و مو، در همين رابطه گفتگو کرده‌ايم.

آقاي دکتر! به‌طور کلي فرآورده آرايشي مرغوب بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟
 

يک فرآورده آرايشي مرغوب بايد غيرحساسيت‌زا (هيپوآلرژيک)، غيرکومدوژن (يعني موجب دانه‌هاي سرسياه پوستي نشود) و غيرآکنه‌زا (يعني باعث جوش صورت نشود) باشد. به عبارت ديگر اين فرآورده‌ها بايد حداقل حساسيت‌زايي را داشته باشند؛ منافذ پوست را نبندند و موجب پيدايش جوش در چهره نشوند.

آيا هر ماده آرايشي خوش‌بويي، مرغوب است؟
 

نه! توصيه مي‌کنم در آرايش صورت حتما از مواد آرايشي استاندارد استفاده کنيد. تهيه اين مواد از داروخانه‌ها و فروشگاه‌هاي معتبر اين احتمال را افزايش مي‌دهد. خريد مواد آرايشي از دست‌فروش‌ها و با قيمت بسيار نازل به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود. اغلب اين مواد آرايشي در زيرزمين‌ها و با مواد اوليه بسيار نامرغوب توليد مي‌شوند. گاه بوي اين مواد اوليه آن‌قدر نامطبوع است که مجبور مي‌شوند براي پوشاندن و مخفي کردن آن از عطرها و مواد بودار مختلف در فرآورده‌هاي آرايشي استفاده کنند تا خوشايند مصرف‌کننده شود.

مواد آرايشي حاوي ضدآفتاب چه‌طور؟
 

امروزه استفاده از مواد آرايشي حاوي مواد ضدآفتاب نيز توصيه مي‌شوند زيرا حداقل تا حد کمي مي‌توانند مانع رخداد عوارض ناخوشايند نورآفتاب روي پوست شوند. البته اين ميزان ضدآفتاب هرگز نبايد براي افراد گول‌زننده باشد و باعث شود که از استعمال کِرِم‌هاي ضدآفتاب خود غافل شوند.

ريمل بودار، چه‌طور؟
 

کلا در مورد فرآورده‌هاي آرايشي چشم بايد گفت پلک‌ها که حساس‌ترين پوست را در تمام بدن دارند، نياز به مراقبت و توجه دقيق دارند. فرآورده‌هاي آرايشي چشم شامل سايه، خط‌چشم و ريمل هستند. سايه‌هاي کم‌رنگ، پودري و مات کمتر حساسيت‌زا هستند. به طور کلي استفاده از محصولات آرايشي محلول در آب کمتر از مواد آرايشي غيرقابل شستشو ايجاد حساسيت و آسيب پوستي مي‌نمايند زيرا براي پاک کردن خط‌چشم‌ها و ريمل‌هاي واترپروف (غيرقابل شستشو با آب) نياز به حلال‌هايي است که به خودي خود مي‌توانند موجب حساسيت و آسيب به پوست شوند. به ياد داشته باشيد که ساير مواد حساسيت‌زا و آزارنده نيز مي‌توانند از طريق انگشتان با ناحيه اطراف چشم تماس يابند. شايد براي شما جالب باشد که بدانيد يکي از علل شايع حساسيت‌‌هاي پلک، آلرژي به لاک ناخن است!

حساسيت به لاک ناخن؟!
 

بله، فردي که به لاک‌ناخن حساسيت دارد به دنبال خارش مرتب پلک موجب شروع فرآيند اگزمايي در پوست ناحيه مي‌شود.

درباره عطرها هم توضيح مي‌دهيد؟
 

عطرها بيش از هر ماده ديگري موجب پيدايش التهاب تماسي آلرژيک مي‌شوند. بيش از 5 هزار ماده معطر مختلف در فرآورده‌هاي آرايشي بهداشتي پوست استفاده مي‌شوند. از شايع‌ترين منابع ايجاد حساسيت ناشي از فرآورده‌هاي معطر مي‌توان ادوتوالت‌ها، عطريات، ادوکلن‌ها، پودر حمام، کاغذ توالت، صابون و شامپو يا محصولات خانگي را نام برد.

برچسب «بدون عطر» و «غيرمعطر» روي مواد آرايشي به چه معنا است؟
 

فرآورده‌هايي که با برچسب «غيرمعطر» به بازار عرضه مي‌شوند، ممکن است محتوي عطري باشند که براي مخفي کردن بوي ساير موادشيميايي به آن افزوده شده است. اما وجود برچسب «بدون عطر Fragrance-free» نشان‌دهنده اين است که هيچ‌گونه مواد معطر به منظور خوش‌بو شدن فرآورده نهايي به آن افزوده نشده است. بايد توجه داشت که بعضي از واکنش‌هاي پوستي نسبت به مواد معطر تنها زماني رخ مي‌دهند که فرد در تماس با نورآفتاب قرار بگيرد.

فريب رنگ و بوي لوازم آرايش را نخوريد

مواد نگه‌دارنده اين مواد هم ايجاد حساسيت مي‌کنند؟
 

مواد نگه‌دارنده‌اي که در فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي به کار مي‌روند، دومين علت شايع واکنش‌هاي پوستي هستند. وظيفه اين مواد جلوگيري از رشد باکتري‌ها و قارچ‌ها در محصولات بهداشتي آرايشي و در نتيجه جلوگيري از بروز عفونت‌هاي پوستي است. در عين حال مواد نگه‌دارنده مانع اکسيد شدن فرآورده‌هاي مذکور شده و از عوامل ضد فاسد شدن آنها به شمار مي‌روند. مواد آرايشي حاوي آب بايد لزوما حاوي مواد نگه‌دارنده باشند، در غير اين صورت به سرعت بر اثر قارچ‌ها و باکتري‌ها فاسد خواهند شد.

توصيه آخر
 

همان توصيه اول: پوست و چشمان خود را با مصرف فرآورده‌هاي آرايشي تقلبي و با کيفيت پايين در معرض خطر قرار ندهيد و هرگز گول ظاهر و رنگ و بوي آنها را نخوريد. هر گاه دچار قرمزي، خارش،‌ پوسته‌ريزي و خشکي روي صورت يا اطراف چشم شديد به متخصصان پوست مراجعه نماييد تا تحت درمان مناسب قرار بگيريد. گاه لازم است براي شما آزمايش patch test انجام شود تا معلوم شود که شما به کدام ماده و يا عطر خاص آلرژي داريد و بايد از فرآورده‌هاي حاوي آنها پرهيز نماييد.

آرايش چشم حساس تر است
 

در خريد مواد آرايشي دور چشم بايد وسواس بيشتري به خرج دهيد؛ زيرا پوست دور چشم و لبه پلک بسيار حساس است. متخصصان پوست و مو توصيه مي‌کنند از مواد آرايشي کاملا استاندارد و داراي برچسب تاييديه وزارت بهداشت استفاده کنيد. خريداري از دست‌فروش‌ها را که فروشنده مواد آرايشي نامرغوب و چيني و در بسياري از موارد تقلبي هستند، فراموش کنيد و هرگز گول رنگ و بوي اين فرآورده‌ها را نخوريد. فرآورده‌هاي آرايشي چشم را هرگز نبايد به طور مشترک با ديگران استفاده کرد؛ هيچ فرآورده‌اي را نبايد بيشتر از 3 تا 4 ماه نگهداري کرد و پس از اين مدت بايد رفت سراغ فرآورده‌هاي تازه.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.