قسمتهای سخت افزار کامپیوتر(2)

- در هارددیسك لایه مغناطیسی بر روی دیسك شیشه ای و یا یك آلومینیوم اشباع شده قرار خواهد گرفت كه به خوبی سطح آنها صیقل داده می شود. - در هارددیسك می توان به سرعت در هر نقطه دلخواه اطلاعات را ذخیره و بازیابی نمود، به این صورت كه احتیاجی به ترتیب ذخیره اطلاعات نمی باشد.
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قسمتهای سخت افزار کامپیوتر(2)

قسمتهای سخت افزار کامپیوتر(2)
قسمتهای سخت افزار کامپیوتر(2)


 






 

●تمایز هارددیسك با نوار كاست
 

- در هارددیسك لایه مغناطیسی بر روی دیسك شیشه ای و یا یك آلومینیوم اشباع شده قرار خواهد گرفت كه به خوبی سطح آنها صیقل داده می شود.
- در هارددیسك می توان به سرعت در هر نقطه دلخواه اطلاعات را ذخیره و بازیابی نمود، به این صورت كه احتیاجی به ترتیب ذخیره اطلاعات نمی باشد.
- در هارددیسك هد خواندن و نوشتن دیسك را لمس نخواهد كرد.
- گرداننده هارددیسك هد مربوط به هارد را در هر ثانیه ۳۰۰۰ اینچ به چرخش در می آورد.
- هارددیسك می تواند حجم بسیار بالایی از اطلاعات را در فضایی كم و با سرعت بالا ذخیره سازد. این اطلاعات در قالب فایل ذخیره می شوند. در واقع فایل مجموعه ای از بایت هاست. زمانی كه برنامه ای اجرا می شود هارددیسك اطلاعات مربوط به برنامه را برای استفاده به پردازنده ارسال خواهد كرد.

●اجزای هارددیسك
 

به مجموعه دیسكهای دایره ای شكلی كه روی هم قرار می گیرندو اطلاعات بر روی آنها ذخیره می گردد هارددیسك می گویند . این مجموعه برای حفاظت در مقابل گرد و خاك و سایر عوامل مخرب در داخل یك پوشش دربسته قرار می گیرد. در واقع هارددیسك جعبه ای فلزی است كه از چند صفحه دیسك و چند هد تشكیل می شود. هر دیسك دارای دو سطح است كه می توان داده ها را بر روی آن ذخیره كرد. پس در زمان خواندن و نوشتن بر روی هر یك از دیسك ها دو هد قرار می گیرد. در زمان خرید هارددیسك نسبت نوك یا هد به دیسك بسیار مهم است یعنی اگر نسبت به صورت ۸ به ۴ بیان شود در واقع هارددیسك ۸ نوك یا هد و ۴ دیسك یا صفحه دو طرفه دارد. دو برابر بودن تعداد هدها بر صفحه ها نشان می دهد یك هد برای هر طرف دیسك وجود دارد.

قسمتهای سخت افزار کامپیوتر(2)

در واقع هارددیسك از دو قسمت زیر برای ذخیره و بازیابی اطلاعات استفاده می كند:
۱- هد یا نوك های خواندن و نوشتن كه از مركز دیسك به طرف لبه قرار دارد.
۲- دیسك های دایره ای با توانایی چرخش یا دوران
●از نظر نوع نصب و كاربرد هارددیسك به دو دسته تقسیم می شود:
۱- دیسك های سخت قابل حمل
۲- دیسك های سخت ثابت
نكته:دیسك های قابل حمل را بدون این كه اطلاعات آنها صدمه ببیند می توان حمل كرد، در صورتی كه دیسك های ثابت در داخل جعبه رایانه نصب می شود.
توجه داشته باشید كه در زمان روشن بودن رایانه آن را حركت ندهید زیرا دیسك سخت صدمه می بیند.
هارددیسك معمولی در حدود ۱۵ سانتی متر طول، ۱۰ سانتی متر عرض و در حدود ۳ سانتی متر ارتفاع دارند. وزن آنها نیز كمتر از ۱ كیلوگرم است.
این گونه دیسك ها در حدود ۸۰ گیگا بایت داده را می توانند در خود جای دهند.
دیسك های سخت از نظر اندازه به چند دسته تقسیم می شوند:
۱- دیسك های سخت ۵/۲ اینچی
۲- دیسك های سخت ۸/۱ اینچی
۳- دیسك های سخت ۲۵/۵ و ۵/۳ اینچی به نام دیسك های سخت تمام قد
۴-دیسك های سخت ۲۵/۵ و ۵/۳ اینچی مشهور به دیسك های سخت نیم قد
دیسك های تمام قد در حال حاضر تولید نمی شوند. دیسك های شخصی معمولاً از نوع ۵/۳ اینچی نیم قد بوده و دارای ارتفاع ۵/۳ سانتی متری هستند. پس دیسك هایی كه امروزه ساخته می شوند اغلب ۵/۳ و ۵/۲ اینچی هستند. دیسك های سخت ۸/۱ اینچی حداكثر ۵ گیگابایت فضا دارند. این گونه دیسك ها اطلاعات را بر روی یك سطح از دیسك های موجود ذخیره می كنند.
به این دیسك ها دیسك یك لبه هم می گویند اما در حال حاضر می توان برای هر دو سطح دیسك اطلاعات را ذخیره كرد.

●جنس هارددیسك
 

همانطور كه گفته شد دیسك های سخت دارای چند صفحه هستند كه به طور عمودی روی هم قرار دارند. جنس این صفحه ها عموماً از شیشه، آلیاژ آلومینیوم، تركیب سرامیك و شیشه، سرامیك و سایر مواد ساخته می شود. به این علت كه دیسك ها باید سبك و مقاوم باشند و در اثر سرما و گرما تغییر حالت ندهند. به طور كلی جنس دیسك ها از آلومینیوم همراه با پوششی از اكسید آهن یا آلیاژ كبالت است كه بسیار با ظرافت بر روی آن قرار می گیرد. این پوشش مغناطیسی به سطح حامل اطلاعات امكان مغناطیسی شدن می دهد. علاوه بر این بسیار نازك می باشد و در برابر برخورد با هد قابل خواندن و نوشتن است.
▪جهت اندازه گیری كارآیی یك هارددیسك از دو روش استفاده می گردد:
۱- اندازه گیری زمان جست وجو: مدت زمان بین درخواست یك فایل توسط پردازنده تا ارسال اولین بایت فایل مورد نظر.
۲- اندازه گیری میزان داده: تعداد بایت های ارسالی در هر ثانیه برای پردازنده كه این اندازه معمولاً بین ۵ تا ۴۰ مگا بایت در هر ثانیه است.
هادردیسك دارای موتوری می باشد كه این موتور باعث چرخش صفحات هارددیسك می شود. در كنار برد كنترل كننده، كانكتورهای مربوط به موتور قرار دارد.
مكانیزمی كه باعث حركت بازوها بر روی هارددیسك می گردد سرعت و دقت هارد را تعیین می كند. در این حالت از یك موتور خطی با سرعت بالا استفاده می شود.

●نحوه قرار گیری اطلاعات در هارد
 

اطلاعات بر روی سطح هر یك از صفحات دیسك سخت در مجموعه ای به نام سكتور و شیار ذخیره می گردد. شیارها دوایر متحدالمركزی هستند(نواحی زرد) كه برای هر یك از آنها تعداد محدودی سكتور(نواحی آبی) با ظرفیتی بین ۲۵۶ و ۵۱۲ بایت ایجاد می گردد. این سكتورها همزمان با آغاز فعالیت سیستم عامل در كلاستر سازماندهی می گردد. زمانی كه درایو رایانه تحت عملیات Low level format قرار می گیرد سكتورها وشیارها ایجاد می شود و زمانی كه درایو High level format می گردد با توجه به نوع سیستم عامل بستر مناسبی برای استقرار فایل های اطلاعاتی فراهم می آید.

●شركت و كشور سازنده
 

یكی از مسائلی كه پس از گنجایش و عمر مفید هارد دیسك حائز اهمیت است، كارایی آن می باشد. اما در حال حاضر هارددیسك ها از نظر كارایی اختلاف چندانی با هم ندارند. خرید هارددیسك نسبت به گذشته بسیار آسان می باشد. زیرا تولید كنندگان ضعیف از صحنه خارج شده اند. از لحاظ مارك و یا كارخانه سازنده دیسك سخت شركت های زیر عمده تولید هارددیسك را بر عهده دارند:
كانر- مكستور- سی گیت- وسترن دیجیتال- كوانتوم- اچ پی- فوجیتسو- توشیبا - آی بی ام و...
این دیسك ها دارای تفاوتهای گوناگون در گنجایش، گونه، تعداد دیسك، سرعت چرخش، زمان متوسط جست وجو، حافظه واسطه و مدت زمان ضمانت می باشند.

●عمر مفید دیسك های سخت
 

در سال های گذشته عمر دیسك های سخت بسیار كوتاه بود.اما در حال حاضر عمر مفید دیسك ها افزایش یافته است. عمر مفید با واژه (MTFB) نشان داده می شود. این واژه سرواژه كلمات زیر به معنای میانگین پایداری عملی و یا زمان میانگین میان خرابی هاست.

●Mean Time between Failure
 

این علامت نشان دهنده متوسط فاصله زمانی استفاده از دیسك سخت، تا پیش آمدن یك اشكال برای آن است. عمر مفید بر حسب ساعت نشان داده می شود. سازندگان دیسك سخت عمر مفید آن را ۴۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ در نظر می گیرند.
در صورتی كه رایانه به طور مستمر روشن نباشد و كار نكند، این مقدار افزایش خواهد یافت. زمانی كه عمر مفید تمام می شود دیسك سخت یكباره خراب نمی شود بلكه ممكن است به مرور دچار فرسودگی شود در این زمان در هنگام روشن كردن رایانه پیام Invalid System disk ظاهر می شود.

●گنجایش یا ظرفیت دیسك سخت
 

در زمان انتخاب ظرفیت هاردیسك به این فكر نكنید كه چه گنجایشی نیاز شما را برطرف می كند بلكه به این فكر كنید كه در آینده به ظرفیت بیشتری احتیاج دارید. البته نوع برنامه هایی كه استفاده می كنید راهنمای خوبی برای تعیین ظرفیت هارددیسك می باشد. دیسك های سخت از ظرفیت ۶۴۰ و ۸۵۰ مگابایت و كم تر كه در سال های گذشته وجود داشته است شروع می شود و تا ۱، ۲/۱، ۶/۱، ۱/۲، ۵/۲، ۴، ...و ۸۰ ، ۱۲۰، ۱۶۰، ۲۰۰، ۲۵۰ گیگابایت و بیشتر در بازار موجود می باشد.
در حال حاضر دیسك های سخت با ظرفیت ۲۰ تا ۴۰ گیگا بایتی كم ترین گنجایش موجود هستند. تقریباً هیچ سازنده دیسك سختی دیگر گونه ۱ تا ۸ گیگابایتی را تولید نمی كنند. به طور كلی برای محاسبه گنجایش دیسك سخت عامل های زیر را باید در نظر گرفت:
- گنجایش هر قطاع یا سكتور
- تعداد هدها یا نوك های خواندن و نوشتن
- تعداد استوانه ها یا سیلندرها
- تعداد قطاع ها یا سكتورها
- تعداد نوك یا هد
شركت های مختلفی كه دیسك های سخت تولید می كنند گنجایش های مختلفی را می سازند كه ساختار آنها تقریباً یكسان است. اما تعداد صفحه های تشكیل دهنده دیسك و تعداد هدها یا نوك های خواندن و نوشتن متفاوت است. بدین صورت اگر دیسكی را با گنجایش و سرعت زیاد می خواهید تعداد نوك های خواندن و نوشتن آن برای هر صفحه باید ۵ یا بیشتر باشد تا سرعت انتقال داده ها افزایش پیدا كند.
در واقع بالا بودن گنجایش دیسك به معنای زیاد بودن سرعت آن نیست بنابر این بهتر است بدانیم چه تعداد صفحه در داخل دیسك سخت وجود دارد و نوك های آن چند عدد می باشد.
دیسك های سخت تقلبی خرید رایانه، قطعات و دستگاه های جانبی آن با این كه ساده به نظر می آید اما بسیار پیچیده و فنی می باشد زیرا تقلب در اكثر ابزارها و دستگاه های رایانه به چشم می خورد، مانند:
- تغییر برچسب: در این حالت مشخصات روی ابزارها و دستگاه های رایانه را تغییر می دهند و آنها را پاك كرده و مشخصات جدیدی روی آنها می نویسند.
- بسته بندی مجدد: در این صورت هارددیسك دسته دوم و تقلبی را در بسته بندی و كاغذهایی درست مانند بسته بندی اصل آن قرار می دهند.
- هارددیسك های ارزان قیمت: بعضی وقت ها هارددیسك های ارزان قیمت را به جای نوع بهتر و گرانتر آن به كار می برند. مخصوصاً اگر رایانه را به صورت پلمب شده خریداری كنید.
- شیوه تولید: همان طور كه می دانید ابزارها به دو صورت خرده فروشی و عمده فروشی (تولید فله ای) به بازار عرضه می شوند. در حالت اول كالاها معمولاً اصل بوده و ویژگی های اعلام شده دقیقاً برابر جنس عرضه شده می باشد. این ابزارها معمولاً گران تر بوده، مدت ضمانت نامه ای بیشتری دارند و دارای دفترچه راهنما، جعبه بسته بندی، نرم افزار جانبی و موارد دیگر می باشند.
بنابراین تنها كاری كه می توان انجام داد این است كه به نكات زیر قبل از خرید توجه بفرمایید:
- بسته بندی را چك كنید.
- ضمانت نامه ها را به دقت بررسی كنید، زیرا داشتن ضمانت نامه دلیل بر اصل بودن كالا نیست.
- افزار سنجی كنید: در صنعت رایانه به این كار محك زنی می گویند. افزار سنج های رایانه ای به كاربرها كمك می كنند تا از كارآیی سیستم، ابزارها و دستگاه آگاه شوند.
افزارسنج ها برنامه هایی هستند كه با استفاده از داده های خود سخت افزارهای نصب شده بر روی رایانه را چك می كنند و اگر این سخت افزارها و ابزارها دارای امتیاز كم تری باشند. می توان گفت آن ابزار تقلبی، دست دوم و كاركرده می باشد.
▪نكته: همیشه از آخرین نگارش افزارسنج ها استفاده كنید و در نظر داشته باشید كه همه افزارسنج ها توانایی مورد نیاز را ندارند.
از جمله این افزارسنج ها نورتون و مك آفی را می توان نام برد.
- عیب یابی كنید: برای اطمینان از نو بودن ابزارها می توان از نرم افزارهای عیب یابی و اشكال زدایی رایانه استفاده كرد. یكی از این نرم افزارها «چك ایت» می باشد.
- رایانه را آزمایش كنید: برای این كار نرم افزارهای به خصوصی وجود دارد كه رایانه را مجبور به انجام محاسبات پیچیده می كند. مانند: Prime۹۵ یا Burn In Test.

●زمان دستیابی
 

با توجه به این كه صنعت ساخت دیسك سخت پیشرفت زیادی كرده است، با این حال زمان دستیابی به اطلاعات و مقایسه میلی ثانیه ها و بحث درباره سرعت همچنان اهمیت دارد.
▪ویژگی هایی كه دارای اهمیت می باشند موارد ذیل می باشند:
زمان جست وجو- زمانی كه هدها و نوك های خواندن و نوشتن به شیار یا ترك درخواست شده انتقال پیدا می كند.
زمان آرامش یا سكون- زمانی است كه مكان درخواست شده به زیر نوك خواندن و نوشتن می رسد.
زمان دستیابی- زمانی است كه دیسك سخت مكان درخواست شده برای داده ها را می یابد.( زمان دستیابی اهمیت زیادی دارد)
سرعت انتقال داده ها- سرعتی است كه داده ها روی دیسك نوشته و یا خوانده می شوند. این سرعت تا اندازه زیادی به رابط های دیسك سخت و رایانه مربوط می شود.
گذرگاه - برای بهره گیری از توانایی های دیسك سخت باید از گذرگاه های داده ای سریع و پهن استفاده نمود.

●سرعت چرخش یا دوران
 

می دانیم كه هر چه دیسك سخت سریع تر بگردد داده ها با سرعت بیشتری از روی سطح دیسك خوانده می شود، این عمل باعث سرعت انتقال می شود. سرعت گردش دیسك با واحد یا یكای دور در دقیقه اندازه گیری می شود. این یكا به صورت «RPM» جمع سرواژه های «Rotation Per Minute»می باشد. به طور مثال دیسك های سخت دارای سرعت چرخش ۵۴۰۰، ۷۲۰۰، ۱۰۰۰۰، ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه و بالاتر هستند.
▪نكته: دیسك های اسكازی دارای سرعت دوران دهها هزار دور در دقیقه هستند.

●دیسك های AV
 

دیسك های ای وی جمع سر واژه كلمه های Audio/Visual) می باشد. این نوع دیسك های سخت دارای ویژگی های زیر می باشد:
۱- سرعت چرخش آنها بر حسب دور در دقیقه بسیار بالا می باشد و معمولاً كمتر از ۷۲۰۰ دور در دقیقه نمی باشد.
۲- داده های ذخیره شده بر روی این نوع دیسك ها به صورت یكپارچه ذخیره می شوند و تكه تكه و پراكنده نمی باشند. بنابر این برای ویرایش صوت و تصویر مناسب می باشند و زمان كار با این نوع دیسك ها بسیار كاهش خواهد یافت.
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سایت: sm1372



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان