کليد سلامت استخوان‌ها

شير و فرآورده‌هاي آن به عنوان يکي از مهم‌ترين گروه‌هاي غذايي از ارزش غذايي بسيار بالايي برخوردار است. در عين حال، همواره متخصصان تغذيه توصيه مي‌کنند که افراد روزانه 3 تا 4 ليوان شير و يا معادل آن ماست مصرف کنند. البته شرط اصلي نوشيدن شير، اطمينان از سلامت آن است، چرا که مصرف شير آلوده به ميکروب، تهديدي براي
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کليد سلامت استخوان‌ها

کليد سلامت استخوان‌ها
کليد سلامت استخوان‌ها


 

نويسنده:دکتر سعيد حسيني*




 
نوشيدن شير سالم کليد سلامت استخوان‌هاست

شير و فرآورده‌هاي آن به عنوان يکي از مهم‌ترين گروه‌هاي غذايي از ارزش غذايي بسيار بالايي برخوردار است. در عين حال، همواره متخصصان تغذيه توصيه مي‌کنند که افراد روزانه 3 تا 4 ليوان شير و يا معادل آن ماست مصرف کنند. البته شرط اصلي نوشيدن شير، اطمينان از سلامت آن است، چرا که مصرف شير آلوده به ميکروب، تهديدي براي سلامت محسوب مي‌شود.
آلودگي ميکروبي انواع مختلفي دارد. آلودگي ميکروبي خفيف موجب بروز مسموميت مي‌شود و اين مسموميت با علايمي مثل اسهال و استفراغ خود را نشان نمي‌دهد اما اگر شير آلوده‌اي، موجب تب مالت شود، علايم چند روز بعد بروز مي‌کند. از طرفي گاهي وجود آلودگي و به اصطلاح عاميانه‌تر، خرابي شير از ظاهر آن پيدا است، به طوري که شير در ليوان حالت بريده بريده پيدا مي‌کند و يا مزه ترشي به خود مي‌گيرد.
بسياري از خانواده‌ها براي اينکه به آلودگي شير پي ببرند آن را مي‌جوشانند اما اگر شير سالم باشد، بسياري از ويتامين‌هاي آن حين جوشيدن از بين مي‌رود. به همين دليل بهترين توصيه براي اطمينان از سلامت شير اين است که به تاريخ توليد و انقضاي آن توجه شود.

کليد سلامت استخوان‌ها

شيرهاي يارانه‌اي و به‌طور کلي همه شيرهايي که ماندگاري طولاني‌مدت ندارند، بايد در يخچال نگهداري شوند و خانواده‌ها نيز براي خريد بايد به سراغ مغازه‌هايي بروند که شيرها را در يخچال نگه مي‌دارند. نکته بسيار مهم ديگري که بايد به آن اشاره کرد اين است که هر ليوان شير با چربي 3 درصد حدود 150 کالري دارد و در صورتي که آب به آن اضافه شود، از ميزان کالري و ارزش غذايي شير به همان نسبت کم خواهد شد. باور غلطي هم در مورد شير وجود دارد و عده‌اي تصور مي‌کنند که وجود شير خشک در ترکيب شيرهاي موجود در بازار به معناي تقلب در توليد شير نيست زيرا شير خشک هم ارزش غذايي خاص خود را دارد و وجود آن در ترکيب شير مشکلي ايجاد نمي‌کند.
در حقيقت نمي‌توان گفت که اضافه کردن شير خشک به ترکيب شير موجب کاهش ارزش غذايي و يا بي‌خاصيت شدن شير مي‌شود.
در خاتمه تاکيد مي‌کنم که مصرف روزانه 2 ليوان شير براي بالغان 50 درصد پروتئين روزانه و بيش از 50 درصد کلسيم روزانه و مقادير قابل توجهي از ويتامين‌هاي D، A و B بدن را تامين مي‌کند و اغراق نيست که بگوييم، خوردن شير سالم، کليد سلامت استخوان‌هاي ما است.

پي نوشت ها :
 

* متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه تهران

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.