کلنجار با سوال‌هاي دشوار

در دوران پيش از مدرسه، بچه‌ها به کشف بسياري از مسايل علاقه‌مند بوده و اطلاعات بسياري را درباره محيط اطراف خود مي‌آموزند. پرشس‌هايي مانند «بچه‌ها از کجا مي‌آيند؟» از سوالات معمول کودکان در اين مرحله است که بسياري از والدين ناآگاه را پريشان مي‌سازد، در حالي که اين پرسش‌ها با وجود ظاهر تخصصي و جنسي خود،‌ در
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کلنجار با سوال‌هاي دشوار

کلنجار با سوال‌هاي دشوار
کلنجار با سوال‌هاي دشوار


 





 
در دوران پيش از مدرسه، بچه‌ها به کشف بسياري از مسايل علاقه‌مند بوده و اطلاعات بسياري را درباره محيط اطراف خود مي‌آموزند. پرشس‌هايي مانند «بچه‌ها از کجا مي‌آيند؟» از سوالات معمول کودکان در اين مرحله است که بسياري از والدين ناآگاه را پريشان مي‌سازد، در حالي که اين پرسش‌ها با وجود ظاهر تخصصي و جنسي خود،‌ در محتوا تفاوتي با ساير سوال‌هاي کودکان مانند پرسش درباره رنگ آبي آسمان يا باران از کجا مي‌آيد، ندارد.
ارايه پاسخ‌هاي مبهم به کودکان و گفتن اين مطلب که «تو خيلي کوچک‌تر از آن هستي که اين چيزها را بفهمي» بچه‌ها را ناچار مي‌کند که اين سوالات را براي خودشان نگه دارند و از تولد، تصورات عجيب و غريب براي خود بسازند.
بنابراين بيشتر والدين از جواب دادن به اين سوالات طفره مي‌روند،‌ در حالي که اين مساله يکي از مهم‌ترين مسووليت‌هايي است که به عهده آنان است. اگر کودک جواب سوالات خود را از والدين دريافت نکند، ممکن است پاسخ خود را در جايي ديگر جستجو کند، ممکن است پاسخ صحيحي دريافت نکرده و يا حتي ممکن است مقدمات سوء رفتار با وي هم فراهم شود. بچه‌ها اغلب در اين سنين درباره جنسيت خود کنجکاو مي‌شوند و بازي‌هاي اين دوره تا حدودي رنگ و نقش جنسيت را به خود مي‌گيرد.
حدود سن 3 سالگي اغلب بچه‌ها از تفاوت‌هاي آناتوميک هر دو جنس آگاه بوده و شکل‌هاي مربوط به هر دو جنس را تقريبا مي‌شناسند. «دکتر بازي» که يکي از بازي‌هاي معمول کودکان در اين سنين است، کنجکاوي آنها را درباره جنسيت آشکار مي‌سازد. جستجو و سوال درباره محل تولد بچه نيز از مسايلي است که ذهن کودکان را به خود مشغول داشته و گاه موجب سردرگمي آنها مي‌شود.
در اين مرحله تکامل، بچه‌ها به هيچ‌وجه شرم و حيا ندارند و نمي‌دانند که لمس يا کنجکاوي درباره آلت تناسلي در مقابل ديگران کار صحيحي نيست. در اصل واکنش و عکس‌العمل والدين است که به بچه‌ها مي‌فهماند آيا کار آنها قابل قبول است يا خير. هر چند بايد والدين اين اجازه را بدهند که کودک با قسمت‌هاي گوناگون بدن خود آشنا شود ولي بايد طوري برخورد کند که او کم‌کم متوجه شود که مساله ناحيه تناسلي خصوصي است و نبايد در حضور ديگران مطرح شود. اگر کودک تمايل زيادي به آلت تناسلي خود نشان مي‌دهد و يا حالات روحي خاصي بعد از لمس ناحيه تناسلي در وي ايجاد مي‌شود، دراين باره نياز به بررسي بيشتري وجود دارد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.