بستن پوياي زخم يعني چه؟

انسان هميشه در آرزوي روزي بود که قدرت نامحدود و تمام‌ناشدني خود را ببيند اما آنچه او را يا بهتر بگوييم قدرت او را محدود مي‌کند، نواقصي است که بر پيکر او وارد مي‌شود و در بسياري از موارد نمي‌تواند آنها را ترميم کند و ممکن است به نقص عضو منجر شود. امروزه شايد بتوان گفت که بشر کمي‌به آرزوي خود نزديک شده است، به
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بستن پوياي زخم يعني چه؟

بستن پوياي زخم يعني چه؟
بستن پوياي زخم يعني چه؟


 





 
انسان هميشه در آرزوي روزي بود که قدرت نامحدود و تمام‌ناشدني خود را ببيند اما آنچه او را يا بهتر بگوييم قدرت او را محدود مي‌کند، نواقصي است که بر پيکر او وارد مي‌شود و در بسياري از موارد نمي‌تواند آنها را ترميم کند و ممکن است به نقص عضو منجر شود. امروزه شايد بتوان گفت که بشر کمي‌به آرزوي خود نزديک شده است، به خصوص که نوعي روش جديد براي درمان زخم ابداع شده است که موجب پيشگيري از قطع عضو مي‌شود. در اين مقاله به مطلبي در اين باره مي‌پردازيم.
نتايج پژوهشي جديد، نشان مي‌دهد که استفاده از نوعي وسيله جديد طبي به بسته شدن زودهنگام زخم‌هاي جراحي کمک مي‌کند و در نتيجه، هم زندگي افراد را نجات مي‌دهد و هم اندام‌هاي آنان را از قطع شدن مي‌رهاند. اين موضوع هم براي شهروندان و هم براي سربازان و نظاميان مفيد است.

بستن پوياي زخم
 

گروهي از پزشکان نظامي ‌انگلستان، از نوعي راهکار بستن زخم‌هاي جراحي پوست به نام «آبرا» استفاده کردند که متعلق به شرکت فناوري پزشکي «کانيکا» است و با موفقيت توانستند روش جديدي براي بستن زخم‌هاي ناشي از جراحت‌هاي سوانح يا جنگ و يا نزاع‌هاي خياباني ابداع کنند که نام آن «بستن پوياي زخم» است. در مقاله‌اي که در نشريه «جراح آمريکايي» چاپ شده است، اين روش جديد را متخصصان توضيح دادند و آن هم به اين صورت است که فشار مداوم و آرامي ‌را روي دو لبه ناحيه زخم ايجاد مي‌کند، به صورتي که در مدت چند روز به تدريج اما به طور کامل آن را مي‌بندد و به اين ترتيب نياز به پيوند پوست برطرف مي‌شود.

روش معمول ترميم زخم
 

در حالت معمول که هم اکنون استفاده مي‌شود، جراح برش بلندي را روي دست يا پاي به شدت آسيب ديده براي فاشيوتومي ‌يا برش غلاف عضلاني ايجاد مي‌کند تا از تورم و فشار ناشي از تجمع بيش از حد مايع جلوگيري کند. اين نوع عمل بايد بلافاصله پس از سانحه و ضربه و بروز زخم انجام گيرد تا از قطع عضو يا حتي مرگ مجروح جلوگيري شود اما به طور معمول، جاي زخم بلند و بد جوش خورده‌اي برجا مي‌ماند. سالانه فقط در ايالات متحده آمريکا بيش از 16 هزار مورد از اين گونه عمل‌هاي جراحي صورت مي‌گيرد.

عوارض روش کنوني
 

دکتر سينگ مي‌گويد: «به علت اينکه تورم در عضلات به وجود مي‌آيد، اجازه نمي‌دهد که زخم ناشي از ضربه يا سانحه يا گلوله به طور کامل جوش بخورد.» او اضافه مي‌کند: «به طور سنتي، جراحان اين گونه زخم‌ها را باز مي‌گذارند و سپس آنها را با گرافت يا پيوند پوستي مي‌پوشانند. اين موضوع موجب ايجاد زخم جديدي به علت پيوند و نگرفتن پيوند پوستي و در نتيجه بروز اسکار مي‌شود.» دکتر سينگ، سرپرست اين گروه تحقيقاتي مي‌گويد: «با استفاده از سيستم کانيکا، ما توانستيم فاشيوتومي‌يا برش‌هاي غلاف عضلاني را به طور متوسط در مدت دو تا شش روز ببنديم که سريع‌تر از زمان ديگر تکنيک‌هاي جراحي است. سيستم کانيکا براي استفاده زودهنگام بلافاصله پس از سانحه و به وجود آمدن زخم است و يافته‌ها نشان مي‌دهد که کليد موفقيت در استفاده هرچه زودتر از اين وسيله جديد براي درمان مجروحان است تا دو لبه زخم پوستي، زودتر و به طور موثرتري به يکديگر نزديک شوند تا عمل ترميم به خوبي صورت گيرد. به طور کلي، ما بر اين باوريم که اين روش بر روش‌هاي ديگر برتري دارد.»

مزاياي روش بستن پوياي زخم
 

مطالعه جديدي که باور دکتر سينگ و همکاران وي را در مرکز تحقيقاتي طب نظامي‌انگليس تاييد مي‌کند، نشان مي‌دهد که استفاده هرچه سريع‌تر از روش بستن پوياي زخم، هم اندام و هم زندگي مجروحان را نجات مي‌دهد. نتيجه اين تحقيق در نشريه «آسيب، عفونت و مراقبت‌هاي شديد از فرد دچار سانحه» چاپ شده است. در اين تحقيق، دانشمندان نتيجه گرفتند که استفاده از روش فاشيوتومي ‌و بستن پوياي زخم با روش کانيکا موجب کاهش احتمال مرگ و مير و قطع اندام به ميزان يک سوم شد. با روش بستن پوياي زخم، جراحان با خيال راحت‌تري عمل فاشيوتومي ‌را انجام داده و با سرعت بيشتري نيز زخم حاصل از جراحي بهبود مي‌يابد و از انجام گرفتن عمل جراحي دوم پرهيز مي‌شود. مسلم است که بهبود سريع‌تر، موجب ترخيص زودتر از بيمارستان، کاهش عوارض و کاهش نياز به مراقبت‌ در منزل مي‌شود و در نتيجه مي‌توان در وقت و هزينه نيز صرفه‌جويي کرد. با استفاده از وسايل مربوط به روش بستن پوياي زخم مي‌توان تا 40 درصد از هزينه‌هاي درماني کاست و در حقيقت، افزايش بهره بيماران از روش درماني بستن زخم به همراه کاهش هزينه‌هاي درماني، اين روش را به صورت راهکاري ايده‌آل براي درمان مجروحان درآورده است. نکته آخر و خبر خوب اينکه، روش بستن پوياي زخم براي هر نوع زخمي ‌به جز زخم ناشي از عمل جراحي اورژانس فاشيوتومي ‌نيز کاربرد دارد، از جمله زخم‌ها و پارگي‌هاي شديد پوست و نيز زخم‌هاي شکمي ‌و بيرون‌زدگي‌هاي احشاي شکم به علت آسيب و ضربه و تصادف. همچنين اين روش براي پيشگيري از باز شدن دوباره زخم‌هاي جوش‌خورده و براي آماده سازي کودکان مبتلا به شکاف کام براي جراحي کاربرد دارد. در مورد آخر، براي درمان شکاف کام در حقيقت پيش از جراحي، از روش بستن زخم پويا براي کشيدن تدريجي دو طرف ناحيه شکاف کام به سوي يکديگر استفاده مي‌شود.
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.