به نام خداوند بخشنده مهربان، ببخشيد!

بخشش هديه‌اي است که شما به خود مي‌دهيد؛ رمز رهايي از زنجيرهاي خشم و درد و انتخاب زندگي در زمان حال و آينده به جاي زيستن در گذشته. با اين همه خود به خود در شما به وجود نمي‌آيد بلکه بايد آن را انتخاب کنيد.
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به نام خداوند بخشنده مهربان، ببخشيد!

به نام خداوند بخشنده مهربان، ببخشيد!
به نام خداوند بخشنده مهربان، ببخشيد!


 






 
بخشش هديه‌اي است که شما به خود مي‌دهيد؛ رمز رهايي از زنجيرهاي خشم و درد و انتخاب زندگي در زمان حال و آينده به جاي زيستن در گذشته. با اين همه خود به خود در شما به وجود نمي‌آيد بلکه بايد آن را انتخاب کنيد.
زماني که براي يافتن معني بخشش به سراغ فرهنگ لغت مي‌رويد، با اين معاني روبه‌‌رو مي‌شويد: «کنارگذاشتن خشم در برابر آنچه آرزوي تنبيه شدنش را داريد، گذشت، توقف خشم در برابر و...»
تمام سوره‌هاي قرآن کريم با برترين صفت پروردگار آغاز مي‌شود؛ خداوندي که بخشنده است و بي‌دليل نيست اگر بخشيدن را امري خدايي بدانيم. بخشش به معني فراموش‌کردن نيست بلکه به اين معني است که آنچه را موجب آزار شما شده رها کنيد، خود را سبکبار کنيد و به راه خود ادامه دهيد. همچنين بخشيدن به معني ادامه رابطه با کسي که موجب آزار شما شده هم نيست. اگر کسي شما را آزرده است، بخشيدن او به سادگي به شما کمک مي‌کند که فشار ناشي از آزردگي را در زندگي خود کاهش دهيد. بخشيدن او ضمن آنکه باعث مي‌شود فاصله خود را با او کماکان حفظ کنيد و ضمن حفاظت از شما، موجب مي‌شود که فوايد حاصل از بخشش را نيز در اختيار داشته باشيد.
زماني که مي‌بخشيد، خود را از حصار گذشته‌ رها مي‌کنيد و پوسته‌هاي رنج‌آور، آزار، درد، خشم و تنهايي را دور مي‌اندازيد و مي‌توانيد به راستي از برخي مشکلات روحي و رواني شفا پيدا کنيد. زماني که مي‌بخشيد، به کسي که از او گذشت کرده‌ايد، ارزش داده‌ايد و اين ممکن است او را هم تغيير دهد. اگر اين شخص خود شما باشيد، به خود هديه زندگي‌کردن در آرامش را بخشيده‌ايد و قدرت و توانايي تغييريافتن براي بهترشدن.

بخشش در چهار مرحله
 

براي ترميم آرامش از دست رفته، توصيه‌هاي زير را به کار ببريد:

1) ناکامي را دور بيندازيد.
 

داستان موضوعي را که سبب آزار شما شده با چند نفر از دوستان نزديکتان در ميان بگذاريد. اين کار به شما کمک مي‌کند که بتوانيد به بررسي احساس خودتان در اين باره بپردازيد و تصويري روشن و واضح از ابعاد و جنبه‌هاي گوناگون احساس خود پيدا کنيد.

2) به اين مساله فکر کنيد که بخشش در اين باره چه فوايدي براي شما به همراه دارد.
 

به اينکه حق با چه کسي است، فکر نکنيد. به خودتان يادآوري کنيد که بخشيدن براي ادامه و پيشبرد زندگي، شما را آزاد و رها مي‌کند. براي خودتان روشن کنيد که بخشش وحشت، ناراحتي و عذاب شما را کم خواهد کرد و به همين دلايل است که خواهيد توانست بهتر از آنچه بوده زندگي کنيد. خوب‌تر زندگي‌کردن، بهترين دستاوردي است که شما بعد از آن به دست خواهيد آورد.

3) به آرامي و عميق نفس بکشيد.
 

به جاي در فشار گذاشتن روان خود و يا خودخوري، به آرامي و عميق تنفس کنيد؛ دمي طولاني‌ و بازدمي طولاني‌‌تر. اگر به روش‌هاي ديگري خود را آرام مي‌کنيد، آن روش‌ها را به کار ببريد تا آرامش به وجود شما بازگردد.

4) زماني که مورد رنجش خود را ارزيابي کرديد، جزييات داستان را دور بيندازيد.
 

انسان‌هاي متعالي بر سرنوشت خود تسلط دارند اما قربانيان تسلطي بر زندگي خود ندارند. قهرمان زندگي خود باشيد. فکر کنيد که ممکن است کسي شما را به وادي درماندگي و بيچارگي پرتاب کرده باشد اما اين شما هستيد که بايد خود را از اين وادي بيرون بکشيد. اگر در آن باقي بمانيد تنها تقصير شماست.

بار سنگين رنجش
 

ممکن است شما براي کاري که همسرتان انجام داده، آزرده خاطر شده باشيد. ممکن است رنجش شما به دليل برآورده‌ نشدن توقعي باشد که از کسي داشته‌ايد. ممکن است فکر کنيد کسي که براي او کاري انجام داده‌ايد، ارزش انجام آن را نداشته است و احساس ناراحتي کنيد. اگر تمام مدت بار سنگين درد و رنج ناشي از اين رنجيدگي را به دوش خود حمل کنيد، هر لحظه به سنگيني آن اضافه مي‌شود. با هر يادآوري، به حجم آن افزوده مي‌شود و زماني که بسيار سنگين شد، در شخصيت شما نفوذ مي‌کند، روابط شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد، وقت شما را صرف خودش مي‌کند و شما را به صورتي که خودش بخواهد تغيير مي‌دهد. به اين ترتيب، ديوار بلندي ميان شما و آنچه نيازمنديد يعني صميميتي هوشيارانه به وجود مي‌آورد که زندگي شما را خراب خواهد کرد. چاره اين است که بار را زمين بگذاريد و بگذريد. بخشش نيرويي است که به شما در پايين ‌گذاشتن سنگيني اين بار کمک خواهد کرد.
به ياد داشته باشيد که بخشش به معني فراموش‌کردن نيست. درد ناشي از آزردگي به سرعت از بين نمي‌رود. يک نفر مي‌تواند بخشيده باشد اما هنوز احساس غم داشته باشد و يا سوزش ناشي از اين زخم را در روح خود احساس کند. در واقع به ياد داشته باشيد که آنچه ويرانه شده است، براي ساخته‌شدن و ترميم زخم‌هاي به وجود آمده به گذشت زمان نياز دارد. ببخشيد، صبور باشيد و بگذاريد زمان بگذرد.
بخشش به معني سرباز‌زدن از پذيرفتن مسووليت رفتارهاي نادرست نيست. فقط شما به سادگي تصميم مي‌گيريد او را ببخشيد و کسي را زير دين آزردگي خود قرار ندهيد.

تمرين يک نفره بخشش
 

با يک مداد روي تکه کاغذ سفيدي تمام کارهاي اشتباهي را که انجام داده‌ايد، بنويسيد. نوشتن اين اشتباهات الزامي است.
فهرستي را که تهيه کرده‌ايد، چند بار بخوانيد.
بعد از اين کار به خود بگوييد: «اين کار تمام سعي من در انجام آن بوده است. با توجه به دانايي که در آن هنگام داشته‌ام، اشتباه کرده‌ام. حالا خودم را مي‌بخشم و رها مي‌شوم.
فهرست را نابود کنيد، آن را بسوزانيد يا پاره پاره کنيد.
همين کار را درباره کساني که شما را آزار داده‌اند، انجام دهيد.
حالا آماده يک زندگي بدون بار سنگين تنفر و درد شديد. براي آنچه نمي‌ارزد، رنج نکشيد.

چگونه خود را ببخشيم
 

ريشه رنجش‌ها از خودمان در قضاوتي است که کارهايمان را مي‌سنجد. از اينکه درباره خود قضاوت کرده‌ايد و خود را شايسته عشق، شادماني و آرامش در زندگي نمي‌دانيد، خود را ببخشيد.
شما ارزش عشق را داريد، ارزش شادمانه زيستن و لذت‌بردن از زندگي را داريد. از قضاوت بدبينانه خود دست برداريد. در خودتان شهامت و قدرت پذيرش اشتباهاتتان را به وجود بياوريد. فکر کنيد که شما مي‌توانيد به سادگي اشتباه کنيد و مي‌توانيد کاملا آسيب‌پذير باشيد. تمرين کنيد تا نگاه مثبت به زندگي در شما جان بگيرد. با اين نگاه است که مي‌توانيد زندگي خود را به جهت مطلوبي هدايت کنيد. تمام اينها بستگي به انتخاب شما دارد. بخشيدن خود را انتخاب کنيد تا راه تازه‌اي براي پيشبرد زندگي در برابر خود بگشاييد.
براي حال زندگي کنيد و از گذر بي‌بازگشت زندگي‌ لذت ببريد.

چگونه يکديگر را ببخشيم
 

زماني که فکر مي‌کنيد آماده‌ايد که با کسي که شما را رنجانده است، به گفتگو بنشيند، اين کار را انجام دهيد. بايد طرف مقابل هم براي گفتگو آماده باشد.
از روش‌هاي گفت و شنود مثبت استفاده کنيد. اگر لازم است، قوانيني براي گفتگويتان بگذاريد و آنها را رعايت کنيد. در گفتگويتان انصاف را رعايت کنيد. هدف از گفتگو اين است که طرف مقابل با جنبه‌هاي تاثيري که بر شما گذاشته است، آشنا شود. حرف‌هاي خود را شفاف بزنيد و احساس خود را تشريح کنيد. بگذاريد تا او بداند که به چه دلايلي شما را آزرده است و احساس شما از اين آزردگي‌ها چيست. با انگشت او را خطاب قرار ندهيد. در حرف‌هايتان ملامتش نکنيد. سعي کنيد شرايط به وجود آمده در اثر رفتارش را به او نشان بدهيد. در عين حال مراقبت و احترام خود را نسبت به او از دست ندهيد.
فرد مقصر بايد درخواست بخشش کند. معذرت‌خواهي وسيله بسيار موثر و قدرتمندي براي انجام اين کار است، اگر گفتگو به صورتي منطقي پيش برود، او درخواست بخشش خواهد کرد. اگر شما مقصريد، وضعيت فرد رنجيده را درک کنيد. خودتان را به جاي او بگذاريد. آنکه رنجيده است، از بخشيدن خرسند مي‌شود. هرگز او را زير دين خود نگه نداريد. آنچه را موجب رنجش شده است دور بيندازيد و به گذشته بسپاريد و از آن سلاحي براي برخوردهاي آينده درست نکنيد.
کسي که موجب آزار شما شده است، رفتارهاي خود را اصلاح مي‌کند، در صورتي که گفتگو به شکل درستي پيش رفته باشد از او بپذيريد که رفتارهايش را تغيير خواهد داد و هر دوي شما متعهد شويد که آينده بهتري را در روابط خود ايجاد خواهيد کرد.
منبع:http://salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.