خانه و خودرو سيگاري‌ها را نخريد!

در بسياري از کشورها خودروهاي دسته دومي که راننده‌اش سيگاري بوده است ارزان‌تر از خودروهاي هم نوع‌اش به فروش مي‌رسد. زيرا بوي سيگار تا مدت‌هاي زيادي در اتاق خودرو باقي مي‌ماند و آسيب‌هاي ناشي از دخانيات براي راننده بعدي هم دردسرساز خواهد شد. براي بسياري از سيگاري‌ها و غيرسيگاري‌ها علاوه بر تحمل عوارض جسمي – اقتصادي و اجتماعي سيگار و ديگر انواع دخانيات، بوي تند، ماندگار و مشمئز‌كننده سيگار نيز به يكي از مشكلات لاينحل و دردسر‌ساز تبديل شده است.
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانه و خودرو سيگاري‌ها را نخريد!
خانه و خودرو سيگاري‌ها را نخريد!
خانه و خودرو سيگاري‌ها را نخريد!

 

ترجمه: دکتر آرش نيک‌‌خلق



 
در بسياري از کشورها خودروهاي دسته دومي که راننده‌اش سيگاري بوده است ارزان‌تر از خودروهاي هم نوع‌اش به فروش مي‌رسد. زيرا بوي سيگار تا مدت‌هاي زيادي در اتاق خودرو باقي مي‌ماند و آسيب‌هاي ناشي از دخانيات براي راننده بعدي هم دردسرساز خواهد شد. براي بسياري از سيگاري‌ها و غيرسيگاري‌ها علاوه بر تحمل عوارض جسمي – اقتصادي و اجتماعي سيگار و ديگر انواع دخانيات، بوي تند، ماندگار و مشمئز‌كننده سيگار نيز به يكي از مشكلات لاينحل و دردسر‌ساز تبديل شده است. طبق بررسي‌ها حتي70 درصد سيگاري‌ها هم از بوي دود غيرمستقيم و بازمانده سيگار ديگران احساس بدي داشته و آن را تحمل نمي‌كنند. اين مساله سبب شده تا افراد تمايل چنداني به مكان‌هايي كه در آن بوي سيگار به مشام مي‌رسد، نداشته باشند و اين باعث بروز مشكلات اقتصادي براي كسبه‌اي كه مكان كسب شان بوي سيگار مي‌دهد مي‌‌شود. در واقع، قضيه دود دست سوم سيگار به حدي تاثير‌گذار و جدي است كه حتي در بعضي كشورهاي اروپايي، خودرو و منزل افراد مصرف‌كننده دخانيات به سختي و با بهايي نازل‌تر به فروش يا اجاره مي‌رود، چرا كه ريزذرات سمي در گرد و خاك خانگي، فرش و موكت، سقف و كف و ديوار و وسايل تزييني خانه و پرده و مبلمان و نيمكت خانه گرفته تا پنجره و صندلي و كليه اجزاي دروني كابين خودرو وجود داشته وبالقوه آزار‌دهنده است.
تاثير دود سيگار روي وسايل الكترونيكي سبب شده تا شركت‌هاي معتبر گارانتي وسايل الكترونيكي حساس مانند رايانه شخصي افراد سيگاري را لغو كرده و مسووليت آن را به عهده نگيرند. اگر تاثير دود سيگار روي رنگ و جلاي وسايل براق و رنگي خانه را كه باعث كدورت آنان مي‌شود به آن اضافه كنيم، قضيه از اين هم جدي‌تر مي‌شود. ‌

بوي سيگار از چه موادي تشكيل شده؟

بوي سيگار تركيبي است كه از مواد سوخته شده سيگار شامل توتون و كاغذ و مواد اضافه شده به آن حاصل شده و به‌طور اختصار شامل موارد ذيل است:
• نيكوتين: قسمتي از بوي سيگار و ديگر انواع دخانيات مربوط به سوخت ناقص نيكوتين موجود در سيگار و تركيبات حاصل از آن است. بد نيست بدانيد كه نود درصد نيكوتين حاصل از دود سيگار در روي سطوح و وسايل منزل به ويژه مبل، پرده، فرش و هواكش‌ها.... باقي مانده و تا مدت‌ها تاثير مخرب خود را به جا مي‌گذارد، به‌طوري كه با استعمال يك نخ سيگار كمتر از دو ميلي گرم نيكوتين وارد خون شده و بقيه آن وارد محيط مي‌‌شود.
• تار و آمونياك: اين دو، از جمله موادي هستند كه از علل اصلي بوي سيگار هستند. بد نيست بدانيد كه آمونياك كه به‌صورت يک گاز سمي و بي‌رنگ و بد بو در محيط وجود دارد اكثرا در محصولات پاك‌كننده و كود‌هاي شيميايي به كار مي‌رود و به طور آگاهانه و براي افزايش جذب نيكوتين توسط شركت‌هاي دخاني به سيگارها و ديگر انواع دخانيات اضافه مي‌شود.
• و جز اينها: ‌كروم، نيكل، سرب، كادميوم، آرسنيك، هيدرازين، پولونيوم 210، بنزن، فرمآلدييد، استالدييد و صدها ماده ديگر شناخته شده از 4000 نوع مواد شيميايي موجود در سيگار كه حداقل يازده عدد از آنها جزو مواد سرطان‌زاي درجه يک هستند، همه و همه تركيبي را در محيط به وجود مي‌آورند كه تنها نشانه وجود آنها بوي سيگار است. جالب و البته دردآور اينكه بعضي از اين سموم بسيار كشنده و حتي در مواردي به عنوان يك سلاح به كار مي‌روند. براي مثال گاز سيانيد هيدروژن در كشتارهاي دسته جمعي و پولونيم 210 به عنوان يك ماده راديو اكتيو قوي و خطرناك توسط بعضي سازمان‌هاي جاسوسي براي از بين بردن قربانيان كاربري دارد.

ضرر بوي سيگار براي غيرسيگاري‌ها بيشتر است!

در بعضي شرايط و افراد دود دست سوم سيگار، براي اطرافيان فرد سيگاري حتي از خود او نيز پرضرر‌تر است. اين موارد شامل اطفال، بيماران قلبي، بيماران ريوي به ويژه بيماران آسمي، مادران باردار و افراد مسن مي‌باشند و حتي سطوح كم ذرات دخانيات نيز مي‌تواند در سيستم عصبي كودكان تاثير گذاشته و در آنان باعث مشكلات شناختي گردد. يك بررسي در دانشگاه سانديه‌گو درسال 2004 كه بر روي 49 كودك 13 ماهه و كمتر در خانواده‌هاي افراد سيگاري انجام گرفت، سطح متابوليت‌هاي فعال نيكوتين در خون اين افراد را تا 50 بار بيشتر از خانوادهاي غيرسيگاري نشان داده و همچنين اين مواد در ادرار كودكاني كه والدين آنها در منزل سيگار نمي‌كشند نيز 7 برابر كودكان عادي نشان داده شده است. علت اينكه كودكان بيشتر تحت تاثير سموم ايجاد‌كننده بوي سيگار و ديگر انواع دخانيات قرار مي‌گيرند، شامل موارد زير است:
1 كودكان داراي تنفس سريعتر بوده و بنابراين گرد و غبار معلق در هوا را بيشتر به ريه خود وارد مي‌كنند.
2 كودكان به همه چيز دست‌زده و خود را به در و ديوار و كف اتاق ماليده و در ضمن اشيا و دست خود را به دهان مي‌برند.
3 جثه كودكان در مقايسه با بزرگسالان بسيار كمتر بوده و لذا مواد سمي كمتري براي ايجاد عوارض مورد نياز است.
4 كودكان مورد توجه بزرگسالان بوده اغلب در اطراف آنان هستند و با اطرافيان سيگاري بيشتر در تماسند.
به همين دلايل عوارضي مانند تشديد آسم و سرما خوردگي، ايجاد بي‌قراري و پرخاشگري در كودكان و نشانگان مرگ ناگهاني به علت دود محيطي سيگار در آنان بيشتر به وجود مي‌آيد. با توجه به معضل بودن بوي سيگار در محيط، اين مشكل همواره مورد توجه صاحبان صنعت و تجارت بوده و ابداعات جديد در اين باره كم نيست. مواردي مانند اسفنج‌هاي پاك‌كننده، دستگاه‌هاي تصفيه هوا، دستگاه‌هاي توليد يون منفي در محيط با خاصيت جذب ريز ذرات و انواع زير سيگاري‌هاي تصفيه‌كننده دود (فن دار) از اين قبيلند. علاوه بر اين استفاده از شمع‌هاي معطر، جوش شيرين، سركه، فيلترهاي هواي زغالي و افشانه‌هاي خنثي‌كننده بو و خوش‌بو‌كننده نيز كاربري خود را دارد.

12 پيشنهاد براي از بين بردن بوي سيگار در محيط

1 لباس‌هاي فرد سيگاري را حتي الامكان جداگانه بشوييد و قبل از شستشو مدتي در مخلوط آب و مواد شوينده قرار داده و در صورت تمايل كمي جوش شيرين يا سركه در محلول بريزيد.
2 البسه و وسايل شخصي فرد سيگاري بايد دوراز دسترس كودكان باشد.
3 لباس‌هاي فرد سيگاري قبل از شستشو در كيسه‌اي در بسته نگهداري شود.
4 براي از بين بردن بوي فرش و روكش مبل قبل از شستشو آن را با كمي پودر جوش شيرين آغشته كرده و بعد از چند ساعت با جارو برقي آن را پاك كنيد.
5 كف زير سيگاري كمي جوش شيرين و يا زغال فعال قرار دهيد.
6 فضاي آلوده به بوي سيگار را با گرداندن حوله خيس آغشته به محلول آب و سركه پاك كنيد.
7 در مورد ديوارها و سطوح آلوده به سموم ناشي از سوخت دخانيات، پاك كردن با مخلوط آب و سركه و يا جوش شيرين قبل از شستشوي سطوح توصيه مي‌شود ولي حتي‌المقدور بعد از لايه برداري از سطوح، آن را با پوشاننده مناسبي مانند رنگ يا پلي‌استر پوشش دهيد.
8 با روشن كردن شمع در اتاق، دود را تا حدي خنثي سازيد.
9 استفاده از سركه براي كاهش بوي سيگار تا حدي مفيد است. اين كار را مي‌توان با قرار دادن چند ظرف كوچك سركه در گوشه‌هاي اتاق و يا حرارت ملايم دادن به سركه تا ايجاد بخار انجام داد.
10 دستگاه‌هاي تهويه، هواكش (مانندهود و فن) بايد مرتب تميز شده و قسمت‌هاي قابل شستشوي آن شسته گردد.
11 لامپ‌ها و لوستر به عنوان برخي از وسايلي هستند كه در هر نوبت روشن و گرم شدن بو و مواد سمي را دوباره در محيط پخش مي‌كنند. ‌با پاك كردن و شستشوي آنها به طور مرتب آنها را تميز نگاه داريد.
12 تهويه مرتب محيط با باز كردن پنجره و استفاده از هواكش‌هاي قوي و يا دستگاه‌هاي تصفيه هوا در منزل و خودرو.
منبع:http://salamat.com

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.