طب مدرن عليه بستني سنتي

در گذشته، بستني‌ها فقط مختص روزهاي گرم تابستان بود؛ در حالي كه اين‌ روزها انواع بستني در همه فصول سال در دسترس است؛ هر چند که هنوز هم طعم بستني سنتي در روز‌هاي گرم تابستان براي خيلي‌ها؛ مخصوصا براي قديمي‌ترها چيز ديگري است؛ بستني‌هايي که داراي تكه‌هاي خامه و پسته و بادام و زعفران هستند. اما اين
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طب مدرن عليه بستني سنتي

طب مدرن عليه بستني سنتي
طب مدرن عليه بستني سنتي


 






 
گفتگو با دكتر ناهيد آرياييان، متخصص تغذيه
در گذشته، بستني‌ها فقط مختص روزهاي گرم تابستان بود؛ در حالي كه اين‌ روزها انواع بستني در همه فصول سال در دسترس است؛ هر چند که هنوز هم طعم بستني سنتي در روز‌هاي گرم تابستان براي خيلي‌ها؛ مخصوصا براي قديمي‌ترها چيز ديگري است؛ بستني‌هايي که داراي تكه‌هاي خامه و پسته و بادام و زعفران هستند. اما اين بستني‌ها در عين خوشمزگي و رفع عطش، مي‌توانند کمي هم نگران‌کننده باشند. مي‌پرسيد چطور؟
گفتگوي زیر را که با دكتر ناهيد آرياييان، متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران انجام شده، بخوانيد تا ببينيد اوضاع از چه قرار است.

خانم دكتر! خوردن بستني‌ سنتي چه خطرهايي دارد؟
 

اولين خطرش آلودگي‌هاي ميکروبي است. مي‌دانيد که بستني يک فرآورده لبني مغذي است و به علت ارزش غذايي بالا، pH نزديک خنثي و قابليت نگهداري طولاني‌مدت، محيط مناسبي براي رشد ميکروارگانيسم‌ها است. بنابراين، آلودگي بستني به ميکروب مي‌تواند باعث مسموميت‌هاي غذايي شود. براي جلوگيري از وقوع مسموميت‌هاي ناشي از مصرف اين بستني‌ها، پاستوريزاسيون شير و رعايت بهداشت فردي و نظارت بر مراکز تهيه و توزيع اين محصول الزامي است؛ زيرا در صورت استفاده از شيرهاي غيرپاستوريزه در تهيه بستني سنتي ممکن است بيماري تب مالت ‌به مصرف‌كننده آن منتقل شود زيرا به دليل مقاومت بالاي عامل بروز اين بيماري در مقابل سرما، اين باکتري حتي تا يك ماه پس از تهيه بستني هم داخل اين ماده خوراكي باقي مي‌ماند. بنابراين، بستني‌هاي سنتي بايد حتما از شير پاستوريزه تهيه شوند.

رنگ‌هايي که در تهيه اين بستني به کار مي‌رود، طبيعي هستند؟
 

تقريبا! عامل رنگ دهنده در اين بستني قاعدتا بايد زعفران باشد و استفاده از رنگ‌هاي ساختگي مجاز نيست. بنابراين هر توليد‌كننده‌اي كه از رنگ‌هاي ساختگي در تهيه اين بستني استفاده كند به‌عنوان متخلف شناخته مي‌شود.

خيلي‌ها دوست دارند بستني سنتي‌شان خامه زيادي داشته باشد. اين خطري ندارد؟
 

خب، خامه و چربي شير (که در بستني‌هاي خامه‌اي به مقدار زياد موجودند) به دليل اينکه منشا حيواني دارند، داراي کلسترول هستند و افرادي که دچار بيماري‌هاي قلبي‌عروقي بوده يا چربي‌ خون آنها بالاست، بايد از لبنيات فاقد چربي يا کم‌چرب استفاده کنند. کالري حاصل از چربي‌ها زياد است و بنابراين افرادي كه اضافه وزن و چاقي دارند بايد مصرف آنها را محدود كنند؛ چون با خوردن يك ليوان از اين بستني‌ها حجم زيادي خامه و طبيعتا كالري دريافت خواهد شد.

در خصوص موادي که در محتواي بستني‌هاي سنتي به کار مي‌رود، مثل پسته و بادام، چه توصيه‌اي داريد؟
 

در صورت استفاده از خلال‌ها، آنها بايد داراي رنگ، بو و مزه طبيعي (فاقد مزه تند) باشند. مغز بادام و پسته خوب نيز بايد داراي ويژگي‌هايي نظير اينكه بايد عاري از آفات زنده باشند و مواد خارجي، خاكه، تكه‌هاي خرده و شكسته در آنها به چشم نخورد. البته در موارد نادري نيز مشاهده شده که افراد سودجو از خلال هسته زردآلو و رنگ شده آن به جاي خلال بادام و پسته در قنادي‌ها و بستني‌فروشي‌ها استفاده کرده‌اند. حتي گلاب استفاده شده در اين بستني‌ها نيز بايد داراي مجوزهاي بهداشتي باشد.

آنهايي که اين بستني‌هاي سنتي را دوست دارند، هنگام مصرف آنها بايد به چه نكاتي دقت كنند؟
 

طبيعتا بهتر است از بستني‌فروشي‌هاي داراي مجوز، بستني سنتي‌‌شان را بخرند و در صورت مشاهده هر تخطي و تخلف توليد‌‌کنندگان از توصيه‌هاي بهداشتي، به ارگان‌هاي ذي‌ربط اطلاع دهند. به توليد‌‌کنندگان نيز توصيه مي‌کنم که از شير و خامه پاستوريزه و مواد اوليه مرغوب و بهداشتي استفاده کنند و نکات بهداشتي را در نظافت فردي کارگران و وسايل و تجهيزات‌شان با جديت رعايت کنند.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.