آیا توالت فرنگي بيماري‌زاست؟

التهاب‌هاي پوستي ناشي از توالت فرنگي سبب التهاب پوست اطراف باسن و ران‌‌ها مي‌شوند و اگر براي درمان‌شان اقدامي صورت نگيرد، خارش، سوزش و درد آنها تا مدت‌ها ميهمان فرد مبتلا خواهد ماند. اين بيماري‌ها ابتدا در سال 1927 تعريف شدند. آن زمان‌ها توالت‌فرنگي‌ها چوبي بودند و تماس پوست با لاک، لعاب و رنگ اين چوب‌ها، سبب
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا توالت فرنگي بيماري‌زاست؟

آیا توالت فرنگي بيماري‌زاست؟
آیا توالت فرنگي بيماري‌زاست؟


 






 

التهاب‌هاي پوستي
 

التهاب‌هاي پوستي ناشي از توالت فرنگي سبب التهاب پوست اطراف باسن و ران‌‌ها مي‌شوند و اگر براي درمان‌شان اقدامي صورت نگيرد، خارش، سوزش و درد آنها تا مدت‌ها ميهمان فرد مبتلا خواهد ماند. اين بيماري‌ها ابتدا در سال 1927 تعريف شدند. آن زمان‌ها توالت‌فرنگي‌ها چوبي بودند و تماس پوست با لاک، لعاب و رنگ اين چوب‌ها، سبب تحريک پوست مي‌شد. در 2 دهه 80 و 90 ميلادي به تدريج توالت‌هاي چوبي خانگي و عمومي به انواع پلاستيکي ارتقا يافتند و کم‌کم کاورهاي بهداشتي هم در دسترس عموم قرار گرفتند و در نتيجه التهابات پوستي ناشي از نشستن روي توالت‌فرنگي به شدت کاهش يافت. اما اخيرا خانواده‌ها براي شست‌وشوي سرويس بهداشتي و رعايت بهداشت از انواع محلول‌هاي پاک‌کننده بسيار قوي استفاده مي‌کنند. محققان آمريکايي با معاينه چند مورد کودک مبتلا به التهاب پوستي در ناحيه باسن علل احتمالي اين التهاب‌ها را بررسي کردند و متوجه شدند مسوولان مدارس اين کودکان براي شستن سرويس‌هاي بهداشتي مدارس از مواد شوينده بسيار قوي استفاده مي‌کنند. اين محلول‌ها حاوي 2 ماده قوي و تحريک کننده شديد پوست (دي‌دسيل دي‌متيل آمونيوم کلريد و آلکيل دي‌متيل آمونيوم‌کلريد) هستند. به همين دليل، توصيه مي‌شود در اماکن عمومي از قبيل رستوران‌‌ها،‌ هتل‌ها، بيمارستان‌ها و... از پوشش‌هاي يک‌بار مصرف توالت‌فرنگي استفاده کنيد؛ اگر رويه توالت‌فرنگي‌تان از انواع چوبي است آن را عوض کنيد و براي شست‌وشوي توالت‌فرنگي نيز محلول‌هاي شيميايي قوي را به كار ببريد.

توالت‌فرنگي و بيماري‌هاي مقاربتي
 

بيماري‌ها و عفونت‌هاي منتقله از راه تماس جنسي هنگام مقاربت‌هاي جنسي منتقل مي‌شوند اما برخي از اين بيماري‌ها روش‌هاي انتقال ديگري هم دارند؛ مثلا از طريق تماس پوستي. کلاميديا، سوزاک و سيفليس عفونت‌هاي منتقله جنسي باکتريايي هستند اما همه آنها فقط از راه مايعات جنسي انتقال مي‌يابند. امکان ندارد اين بيماري‌ها را از نشستن روي توالت‌فرنگي بگيريد زيرا اين باکتري‌هاي بيماري‌زا نمي‌توانند خارج از بدن افراد به مدت طولاني زندگي کنند. اين در حالي است که ويروس عامل تب‌خال تناسلي مي‌تواند از طريق تماس‌ پوستي بدون تماس با مايعات جنسي هم انتقال يابد.

توالت‌فرنگي، هپاتيت و ايدز
 

ويروس‌هاي عامل هپاتيت و ايدز از طريق خون و مايعات جنسي فرد آلوده منتقل مي‌شوند اما ويروس هپاتيت در مدفوع هم وجود دارد؛ پس به‌طور نظري ممکن است به نحوي دست‌تان به مدفوع آلوده شود و پس از گذشت زمان، بي‌هوا دست به دهان ببريد و آلوده شويد. اما انتقال آن از طريق صندلي توالت‌فرنگي بعيد است. گال و شپش ناحيه تناسلي نيز انگل‌هايي هستند که بايد در بدن ميزبان زندگي کنند و بنابراين بعيد است که روي صندلي توالت‌فرنگي بمانند و منتقل شوند.

توالت‌فرنگي و عفونت تريکومونايي
 

عفونت تريکومونايي هم بيماري‌اي است که به وسيله موجودي تک‌سلولي به نام تريکومونا ايجاد مي‌شود. اين تک‌سلولي از راه تماس مستقيم جنسي يا تماس اندام تناسلي با جسمي خيس مانند حوله يا صندلي توالت‌فرنگي منتقل مي‌شود اما احتمال انتقال آن از طريق مقاربت بيشتر است.

آیا توالت فرنگي بيماري‌زاست؟

نگاه کارشناس/دکتر فريده مهتي پور،متخصص پوست و مو

توالت‌هاي فرنگي و عفونت‌هاي پوستي
 

عفونت‌هاي قارچي پوست انسان مي‌توانند به وسيله قارچ‌هاي سطحي به نام درماتوفيت ايجاد شوند که انتقال آنها به راحتي از طريق تماس مستقيم فرد با فرد يا به طور شايع‌تر از طريق وسايل و اشياي آلوده است. توجه داشته باشيد كه هر نوع وسايل مورد استفاده يك فرد مبتلا مي‌تواند آلوده شود و آلودگي را به فرد بعدي انتقال دهد. متاسفانه با توجه به انواع مختلف باليني قارچ‌ها و نيز استعداد فرد ميزبان در ابتلاي به آن و نيز با توجه به تفاوت‌هايي كه در قدرت تهاجمي اين قارچ‌ها وجود دارد، ممكن است تابلوهاي متفاوت و متعددي از آنها را در افراد مختلف شاهد باشيم. به نحوي كه بعضا نحوه درگيري پوست يا ناخن كاملا از نظر دور مي‌ماند و مي‌تواند منبع درگيري افراد زيادي در جامعه باشد. بنابراين گاهي انواع غيرالتهابي و غيرچركي اين ضايعات، تابلوي باليني بسيار ساكتي دارند و فرد را به حامل و ناقل بي‌سروصداي بيماري تبديل مي‌كنند. اين خطر، به ويژه در بيماراني كه به هر علتي زمينه نقصان ايمني دارند، بارزتر و مهم‌تر است.
بنابراين ملاحظه كنيد كه وسايل شخصي، لباس‌هاي آلوده،وسايل ورزشي در سالن‌هاي ورزشي و شنا، شيرهاي دستشويي و توالت‌فرنگي يا هر نوع سرويس بهداشتي كه مراعات دقيق مسايل بهداشتي در آنها انجام نشده باشد و خلاصه هر محيطي كه باعث حفظ و پايداري اسپورهاي قارچ شود، در افراد مستعد باعث ابتلا خواهد شد.
توصيه مي‌كنيم در اين مورد استفاده از وسايل يا سطوح مشترك به حداقل برسد و تا آنجا كه ممكن است از وسايل يكبار مصرف در مكان‌هاي عمومي استفاده شود و نيز وسايل شخصي و حتي لباس از قبيل روسري و كلاه به طور مشترك به كار نروند. استفاده از كفش‌هاي كتاني يا كفش‌هايي كه باعث تعريق زياد پا مي‌شوند، به ‌ويژه اگر طي ساعت‌هاي طولاني باشد، مي‌تواند به راحتي باعث ايجاد انواع قارچ‌هاي كف پا يا انگشتان پا يا ناخن‌ها شود و ورزشكاران محترم بايد به اين موضوع توجه داشته باشند.
شست‌وشوي دقيق پاها و لاي انگشتان پا و به‌ويژه خشك كردن كامل آنها بعد از شست‌وشوي مناسب به دنبال فعاليت‌هاي ورزشي لازم است. همين‌طور بايد كفش‌ها و لباس‌هاي ورزشي منحصر به خود فرد باشند و به طور مشترك استفاده نشوند. در صورت مشاهده هر نوع ريزش مو در قسمتي از سر يا ريش يا بروز خارش و ضايعه التهابي در صورت يا كف سر يا لاي انگشتان و كف پاها يا بروز هر نوع قرمزي و خارش يا جوش‌هاي چركي در ناحيه كشاله ران‌ها سريعا با پزشك متخصص پوست مشورت و با تشخيص و درمان به موقع هم خودتان و هم اطرافيانتان را از خطر ابتلا و انتقال اين نوع بيماري‌ها محافظت كنيد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.