نگذاريد چشم نوزادتان تنبل شود

وقتي نوزادي متولد مي‌شود، در همان بدو تولد، متخصص زنان يا ماما ظاهر پلک‌ها و چشم‌هاي او را مي‌بيند و بررسي مي‌کند تا مبادا مورد مشکوکي وجود داشته باشد. اگر متخصص زنان با مورد مشکوکي مانند اختلال يا فقدان قسمتي از پلک يا مردمک کوچک مواجه شود يا اگر ببيند که مثلا به جاي سياهي، سفيدي وجود دارد (که نشان‌دهنده
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگذاريد چشم نوزادتان تنبل شود

نگذاريد چشم نوزادتان تنبل شود
نگذاريد چشم نوزادتان تنبل شود


 

نويسنده:دکتر ايرج احدزادگان




 
وقتي نوزادي متولد مي‌شود، در همان بدو تولد، متخصص زنان يا ماما ظاهر پلک‌ها و چشم‌هاي او را مي‌بيند و بررسي مي‌کند تا مبادا مورد مشکوکي وجود داشته باشد. اگر متخصص زنان با مورد مشکوکي مانند اختلال يا فقدان قسمتي از پلک يا مردمک کوچک مواجه شود يا اگر ببيند که مثلا به جاي سياهي، سفيدي وجود دارد (که نشان‌دهنده اختلالي مهم و جدي است) فورا نوزاد را به چشم‌پزشک ارجاع مي‌دهد. تشخيص زودهنگام در اين موارد در اولويت قرار دارد و همين نگاه و معاينه ظاهري براي نوزاد کفايت مي‌کند. هر چه اين کودک بزرگ‌تر مي‌‌شود، ساعات خواب او کمتر شده و بر ساعات بيداري‌اش افزوده مي‌شود و بيش از پيش، بايد از سلامت چشم او مطمئن شد؛ زيرا تحريک‌ نور، رنگ‌ها و اشيا در صورتي که چشم ارگان سالمي باشد، مي‌تواند آن را تحريک کرده و بينايي معقولي به وجود آورد اما حتي يک مشکل کوچک هم مي‌تواند در اين روند، خلل ايجاد کند. تصور کنيد يک بچه تازه متولدشده و در همه مسيرهاي بينايي‌ اعم از چشم، مراکز بينايي و مرکز بينايي در مغز کاملا طبيعي است اما پلکش کمي افتادگي دارد. فکر مي‌کنيد اين چشم مي‌تواند در رشد مراکز بينايي موفق عمل کند؟ قطعا خير. ديد آ‌ن چشم شديدا عقب مي‌ماند و چشم تنبل مي‌شود. با اينکه خود چشم و مسيرها از نظر آناتومي سالم‌اند اما چون تصاوير خوب به مغز نمي‌رسند اين مساله ايجاد مي‌شود. پس بيشترين علت، همان اختلال شکست نور است که در يک يا هر دو چشم وجود دارد. البته عيوب انکساري بسيار خوبند چون با ابزاري به نام عينک قابل اصلاح‌اند و ما خوشحال مي‌شويم که به والدين بگوييم چشم ضايعه عضوي ندارد. کافي است ما با عينک کمک کنيم نور و تصاوير، شفاف و خوب به شبکيه برسند و از آنجا به مغز بروند.
اگر والدين به هر دليلي در اين مورد کوتاهي کنند يا براي اصلاح مشکل اقدام نکنند، تصاوير، تار به مغز مي‌رسد و تکامل بينايي خوب پيش نرفته و چشم تنبل مي‌شود. چشم‌هاي ما در حکم يك واحد کار مي‌کنند. اگر تکامل بينايي به درستي طي شود به مرحله بلوغ که برسيم، نه تنها اين دو چشم، قرنيه‌اي با حرکت صحيح و زيبا خواهند داشت، بلکه ديد واحد دو چشمي، ميدان‌ديد کافي براي زندگي و محافظت از خطرات اطراف را در اختيار ما خواهند گذاشت. شما در خيابان در حال حرکتيد و نگاهتان به هدف روبه‌رو است، بنابراين حواستان به سايه‌بان مغازه يا شي‌ نابه‌جايي که درست مقابل‌تان است، نيست. اما يک دفعه سرتان را دور مي‌‌کنيد و با جا خالي دادن از خطر مي‌گريزيد. اين حالت به دليل ميدان ديد دو چشمي، ديد سه بعدي و ديدن عمق اشيا است. از تولد تا 9سالگي، روندي طولاني طي مي‌شود تا به اين انطباق ميدان‌ديد و ديد دوچشمي برسيم.
حال اگر هر بيماري چشمي داشته باشيد، نمي‌توانيد به ديد دوچشمي کامل برسيد. تنبل شدن چشم، اختلالي عملکردي است که به دليل عدم اصلاح عيوب انکساري به وجود مي‌آيد. اگر اين مشکل ايجاد شد، بايد به سرعت درمان شود؛ وگرنه چشم‌ها کج مي شوند.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط