نقش مردم در تحقق عدالت مهدوي

پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله وسلم) مي فرمايد: افضل اعمال امتي انتظار الفرج من الله عزوجل بهترين اعمال امت من انتظار رسيدن فرج از جانب خداي عزيز و جليل است
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش مردم در تحقق عدالت مهدوي

نقش مردم در تحقق عدالت مهدوي
نقش مردم در تحقق عدالت مهدوي




 
مهدویت
بسم الله الرحمن الرحيم
پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله وسلم) مي فرمايد: افضل اعمال امتي انتظار الفرج من الله عزوجل
بهترين اعمال امت من انتظار رسيدن فرج از جانب خداي عزيز و جليل است
موضوع اين مقاله « نقش مردم در تحقق عدالت مهدوي » است. چنان که گفته شده: «جهان در انتظار عدالت و عدالت در انتظار مهدي است» نقش عدل در مسئله ظهور و انتظار آن بسيار مهم است؛ آن هم عدالت آفاقي و انفسي.
مهدي ( عجل الله تعالى فرجه الشريف) مظهر عدل و حکمت الهي است و جهان آکنده از ظلم و بيداد را با عدالت و برابري زينت مي بخشد.
مردم در تحقق چنين امر عظيمي نقش بسيار گسترده اي دارند و بايد با رعايت تقواي الهي خود را مهياي چنين مسئوليتي سازند تا در رديف ياران و انصار آن حضرت قرار گيرند. امام صادق (عليه السلام) در اين باره مي فرمايد:
«هر کس دوست دارد در شمار اصحاب قائم قرار گيرد بايد در عصر انتظار مظهر اخلاق نيک اسلامي باشد. چنين کسي اگر پيش از قيام قائم در گذرد پاداش او مانند کسي است که قائم را درک کرده و به حضور او رسيده است. پس در دينداري و تخلق به اخلاق اسلامي بکوشيد تا در حال انتظار حق به سر بريد.»
با توجه به حديث فوق امام صادق (عليه السلام) اخلاق نيک دينداري و تخلق به اخلاق اسلامي را از ويژگي هاي منتظران مهدي ( عجل الله تعالى فرجه الشريف) بيان مي کند و اين خود حکايت از نقش چنين مردمي و چنين اصحابي در تحقق عدالت مهدوي دارد.
در طول تاريخ بشريت سخن از عدالت بسيار گفته اند و آن چه فرستادگان و اولياي الهي و ديگر انسان هاي بزرگ گفته اند تحقق عدالت فراگير اجتماعي است. عدالت پيش از آن که در سطح جامعه مطرح باشد بايد در نفوس بشري مطرح باشد. هر نفس و جاني بايد عادل و عدالت خواه باشد. اين مرحله را «عدالت انفسي» مي ناميم. اگر انسان پس از اين مرحله عدالت را براي تمام موجودات خواست و عدالت فراگير شد «عدالت آفاقي» مي ناميم. پس با تحقق اين دو مرحله مي توان انتظار عدالت اجتماعي در جامعه بشري داشت. البته اين مراحل (عدالت آفاقي و انفسي) با دشواري ايجاد مي شوند؛ چون موانع دروني ـ مثل اميال و جاه طلبي ها ـ مثل قدرت ها و فسادها ـ مزاحم گسترش عدالت اند. بنابراين تنها معصومين هستند که به راحتي مي توانند به عدالت انفسي دست يافته و جامعه جهاني را زير سايه عدالت اداره نمايند. لذا هجرت پيامبر شمشيرزدن هاي علي (عليه السلام) در صفين و نهروان عاشوراي حسيني در تمام جهادها و شهادت هاي انسان ها به سبب ايجاد اين امر مقدس بوده است. پس بايد انتظار ظهور امامي را کشيد که از سلاله همان پيامبر است و جهان را با عدالت واقعي اداره مي کند:
«ما بدان مقصد عالي نتوانيم رسيد
هم مگر پيش نهد لطف شما گامي چند»
نقش نيرهاي مردمي در تحقق عدالت مهدوي
درست است که نقش امام معصوم (عليه السلام) در تحقق عدالت جهاني بسيار مهم و قابل توجه است ولي بايد در نظر داشت که طرف ديگر اين انقلاب مهم مردم اند. بنابراين مردم در دوران ظهور امام حضور اختياري و تکليفي دارند و عدالت را با هدايت و رهبري امام معصوم در جامعه پياده مي کنند و با مستکبران و مخالفان عدالت مي جنگند و آنها را نابود مي سازند.
بنابراين نقش نيروهاي مردمي در ايجاد عدالت مهدوي بسيار مهم و چشم گير خواهد بود به طوري که در روايات اسلامي به صراحت آمده است که مهدي ( عجل الله تعالى فرجه الشريف) در هنگام ظهور از مردم کمک و ياري مي طلبد؛ مثلا فرموده اند:
«انا نستنصرالله اليوم و کل مسلم...؛ ما امروز از خدا ياري مي خواهيم و از هر مسلماني که در جهان هست مدد مي جوييم.» 2
اين بدان سبب است که هم مردم را به سعادت هدايت کند و به فيض فداکاري در راه حق و عدالت نايل سازد و هم حکومت جهاني خويش را تا جايي که ممکن است با دست خود مردم به ثمر برساند.
حضور شيعه در صحنه
شيعيان در تحقق عدالت مهدوي نقش مهم تر و حضور فعال تري دارند زيرا از ابتداي اسلام پيرو امامت بوده و همواره در راه ولايت جانفشاني کرده اند.
شيعه اي که قلبش در شقيفه بني ساعده تپيد در نبرد جمل صفين و نهروان حضور يافت در عاشورا سينه سپر کرد در زندان هاي امويان و عباسيان جان سپرد شيعه اي که پيکر پيشواي معصوم خود را در کنار جسر بغداد ديد و در هزار سال اخير براي تحقق سنت پيغمبر خون دل خورد بايد در زمان ظهور امام خود حضوري فعال و پرشور داشته باشد و اين امر جاي هيچ شگفتي نيست؛ چنان که خود فرموده اند:
«هنگامي که قائم قيام کند خداوند شيعيان را از همه شهرها نزد او گرد مي آورد.» 3 و اين سير تاريخي حضور شيعه در صحنه هاي مختلف که سراسر افتخار و مايه فخر و مباهات است تاکيد بر اين امر دارد که شيعه با حفظ موقعيت خاص و اساسي خود به هنگام ظهور در جايگاه اصلي خويش قرار گيرد و در به ثمررسيدن انقلاب جهاني آن حضرت ايفاي نقش کند.
همياري در تحقق عدالت مهدوي
پيوند استواري که بايد ميان منتظران برقرار باشد همواره مورد توجه ائمه طاهرين (عليه السلام) بوده است. منتظران داراي اصلي ترين اعتقاد اسلامي بوده و هميشه در موضع حق اند.
بنابراين منتظران مدعي اند که ما چشم به راه کسي هستيم که با قيام خود آرمان تمام پيامبران الهي و اولياي معصوم را تحقق بخشد و بشريت را از زندان ظلم و فساد رهايي دهد. لذا چنين افرادي مي بايست با هم همکاري کنند و ميان خود پيوندي استوار برقرار سازند؛ ازجمله اين که از هم با خبر باشند در مشکلات به ياري هم بشتابند هم راز و انيس يک ديگر باشند اين موارد جز وظايف اوليه شيعه منتظر است.
حوزه منتظران
اکنون بهتر مي توانيم «حوزه منتظران» را ترسيم کنيم. منتظران مناديان رهايي و استقبال کنندگان طلوع خورشيداند. اين که گفته اند: «زندگي در اوجي فراتر از رنج و نوميدي و کام حريص زمان مي گذرد» اين اوج در واقع همان زندگي منتظران است. و مي تواند آنها را در تحقق عدالت مهدوي ياري دهد.
هر کسي حق دارد که از شنيدن واژه «انتظار» هيجان زده شود و شيفته ديدار سيماي منتظران گردد.
منتظران مردمي اند که حق را به خوبي شناخته و آرزوي شان رهايي انسان از بند حيوانيت است. تصور کنيد به دروازه شهري رسيده ايد که به شما مي گويند: شهروندانش منتظرند مي پرسيد: منتظر چه کسي اند مي گويند: چشم به راه مردي از تبار نيکان که با ظهور خود جهان را پر از عدل و داد مي کند. پس منتظران انساني وارسته و با تقوايي هستند که با رفتار خود ديگران را به انتظار مهدي موعود( عجل الله تعالى فرجه الشريف) فرامي خوانند.
در يک نتيجه گيري کلي بايد گفت که منتظر ظهور مصلح جهاني خود بايد صالح باشد و در حد توان با ظلم و بيدادگري مبارزه کند. تنها در اين صورت است که با آن مصلح جهاني سنخيت پيدا کرده و مي توانند در کنار او عدالت را در جامعه بگسترانند. چنان که خدا فرموده: (ان الارض يرثها عبادي الصالحون». 4

پي‌نوشت‌ها:
 

. 1 کمال الدين و تمام النعمه ج 2 ص 644 باب ما روي عن ثواب المنتظر للفرج.
. 2 عياشي سمرقندي تفسير العياشي ج 1 ص. 64
. 3 شيخ صدوق عيون اخبارالرضا ج 1 ص 63 باب النصوص علي الرضا(عليه السلام).
. 4 انبيا (21) آيه. 105
 

منبع:
روزنامه - جمهوري اسلامي

ارسال مقاله توسط كاربر محترم سايت: j133719



 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.