دعا براي امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف
دعا براي امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ يكي از وظايف شيعه در عصر غيبت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ تضرع و زاري و دعا براي تعجيل در فرج آن حضرت است.
چند مقدمه
1ـ انسان معمولاً در موقع گرفتاري دعا ميكند و در راحتي غافل است البته اين كه چه چيزي را گرفتاري و مشكل بداند مهم است. مشكلات شخصي يا اجتماعي.
به نظر ميرسد ريشهي همهي مشكلات عالم، غيبت ولي الله الأعظم است و اگر او بيايد تمام مشكلات برطرف ميشود.
2ـ بايد انديشيد كه در موارد و اماكن استجابت دعا چه بخواهيم كه جامع همهي خوبيها و خيرات باشد. بسياري دعاها در نهايت، نجات شخص دعا كننده را به دنبال دارد و براي ساير مردم و از جمله حضرت حجت ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ سودي ندارد و مشكل او را حل نميكند. در حالي كه جلب منفعت براي خود با احاديثي كه ميگويد «مؤمن نيست مگر اين كه جان مرا از جان خودش بيشتر دوست بدارد و اهلبيت مرا از خانواده خود بيشتر دوست بدارد» و با «آيهي مودّت»[1] كه مزد رسالت است سازگاري ندارد.
مودّت فراتر از محبت است چون ممكن است پدري فرزندش را خيلي دوست داشته باشد ولي در اثر اختلاف با او قهر باشد، اما با پيامبر و اهلبيت، نمي شود قهر كرد، ممكن است كسي را دوست بدارد ولي كمكي به او نكند اما مؤدت ابراز حبّ با دست و زبان و ساير اعضاء است.
پس دعايي بكنيم كه فايده آن خوشحالي پيامبر و خاندان او باشد و خاصه قلب امام زمان را شاد كند و نيز ثمرهاش براي همه ي انسانها از مرده و زنده باشد و بالأخره جامع همهي خوبيها باشد و آن دعا براي فرج قائم آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ است.
3ـ بايد حضرت بقية الله را براي خودش بخواهيم نه اين كه واسطه حل مشكلات خودمان. جمكران را به نيت دعا براي تعجيل فرجش برويم نه براي رفع مشكلات خودمان.
در مكاشفهاي، امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ در حرم امام حسين ـ عليه السّلام ـ به مرحوم آيت الله بهبهاني ـ رحمة الله عليه ـ فرمود ببين اينجا كه دعا مستجاب است كسي به ياد ما نيست ايشان شنيد كه همه براي مشكلات خودشان دعا ميكنند).
4ـ در حديث است كه «اكثروا الدعا بتعجيل الفرج فان في ذلك فرجكم»[2] يعني براي تعجيل فرج، بسيار دعا كنيد به راستي كه فرج شما در آن است.
اين حديث مهدوي دو نكته دارد:
يك) دعا براي فرج او، فرج ما را هم ميرساند يعني با آمدن آن «ماء معين»[3] همه تشنههاي عالم سيراب ميشوند و مشكلاتي كه داريم حل ميشود.
دو) شايد اين نكته هم استفاده شود كه وقتي كسي براي حضرت دعا كند، آن حضرت هم براي مشكلات دعا كننده دعا ميكند و چه خوب است كه انسان مشمول دعاي او كه دعايش مستجاب است و كليد همه گنجهاي دنيا و آخرت در دست اوست بشود.
مرحوم اصفهاني در مكيال المكارم نقل كرده كه امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ در عالم خواب به يكي از دوستان ايشان فرموده: هر كس مصيبت جد شهيدم را ياد كند و سپس براي تعجيل فرج و تأييد من دعا كند من هم براي او دعا ميكنم.
زمان اجابت دعا
عن الصادق ـ عليه السّلام ـ: اغتمنوا الدعاء عند خمسة مواطن: 1ـ عند قراءة القرآن 2ـ و عند الاذان 3ـ و عند نزول الغيث 4ـ و عند التقاء الصفّين للشهادة 5ـ و عند دعوة المظلوم فانها ليس لها حجاب دون العرش.
پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ فرمودند: الدعاء بين الاذان و الاقامة لا تردّ.
و در روايات ديگر: عند طلوع الفجر ـ في اثر المكتوبة (بعد از نماز واجب)
اذا اقشعر جلدك و دمعت عيناك و وجل قلبك فدونك دونك فقد قصد قصدك: يعني وقتي پوست بدنت لرزيد و اشكت جاري شد و قلبت خاشع شد پس آن لحظه را غنيمت شمار كه مقصود تو فراهم شده است.
مكان اجابت دعا
عن النبي ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ ... مكانهايي است كه دعا در آنها به اجابت ميرسد از جمله مكّه ـ عند الحجر الاسود، بين المقام و الباب، علي الصفا و المروة، تحت قبة الحسين ـ عليه السّلام ـ .
حالات اجابت دعا
دعاي مريض ـ دعاي پدر براي فرزند ـ دعاي مسافري كه در معصيت نباشد تا برگردد دعاي برادر براي برادرش در غياب و ـ الدعا مع رفع اليدين ـ في السجود ـ في ليلة القدر، بعد از دعا براي چهل مؤمن.
موارد فوق عمدتاً از عدة الداعي / 56 ـ 57 و بحار، ج90، ص343 نقل شدهاند.
به چند روايت كه مناسب بحث است اشاره ميشود:
عن علي بن موسي الرضا ـ عليه السّلام ـ عليكم بسلاح الأنبياء « قيل و ما سلاح الأنبياء؟ » قال الدّعاء![4]
عن امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ نعم السلاح الدّعاء (غرر الحكم)
عن الصادق ـ عليه السّلام ـ انّ الدّعا انفذ من سلاح الحديد[5]
عن الباقر ـ عليه السّلام ـ لا تُحقِّروا صغيراً من حوائجكم فانّ احبّ المؤمنين الي الله أسئَلُهم.[6]
قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ
لِيسأل اَحدُكم رَبَّه حاجته كلّها حتي يَسأله شِسَعُ نعله اِذا انقطع.[7]
سئل ابو جعفر ـ عليه السّلام ـ ... انّ كثرة القراءة افضل او كثرة الدعاء؟ قال ـ عليه السّلام ـ الدّعاء اَما تسمع لقوله تعالي: (قل ما يعبؤ بكم ربّي لولا دعائكم)[8]
قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ الدّعا مخّ العبادة و لا يهلك مع الدّعاء احدٌ.
قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ يدخل الجنة رجلان كانا يعملان عملاً واحداً فيري احدهما صاحبه فوقه فيقول: يا ربّ بما أعطيته و كان عملنا واحداً؟
فيقول الله تبارك و تعالي: سألني و لم تسألني.[9]
عن الصادق ـ عليه السّلام ـ : كان امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ رجلٌ دعّاء.
قال امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ اعلم الناس بالله سبحانه اكثرهم له مسألة.
قال الله تعالي لموسي ـ عليه السّلام ـ يا موسي سلني كل ما تحتاج اليه حتّي علف شاتك و ملح عجينك.
عن زين العابدين ـ عليه السّلام ـ الدّعاء يدفع البلاء النازل و ما لم ينزل.[10]
چند مقدمه
1ـ انسان معمولاً در موقع گرفتاري دعا ميكند و در راحتي غافل است البته اين كه چه چيزي را گرفتاري و مشكل بداند مهم است. مشكلات شخصي يا اجتماعي.
به نظر ميرسد ريشهي همهي مشكلات عالم، غيبت ولي الله الأعظم است و اگر او بيايد تمام مشكلات برطرف ميشود.
2ـ بايد انديشيد كه در موارد و اماكن استجابت دعا چه بخواهيم كه جامع همهي خوبيها و خيرات باشد. بسياري دعاها در نهايت، نجات شخص دعا كننده را به دنبال دارد و براي ساير مردم و از جمله حضرت حجت ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ سودي ندارد و مشكل او را حل نميكند. در حالي كه جلب منفعت براي خود با احاديثي كه ميگويد «مؤمن نيست مگر اين كه جان مرا از جان خودش بيشتر دوست بدارد و اهلبيت مرا از خانواده خود بيشتر دوست بدارد» و با «آيهي مودّت»[1] كه مزد رسالت است سازگاري ندارد.
مودّت فراتر از محبت است چون ممكن است پدري فرزندش را خيلي دوست داشته باشد ولي در اثر اختلاف با او قهر باشد، اما با پيامبر و اهلبيت، نمي شود قهر كرد، ممكن است كسي را دوست بدارد ولي كمكي به او نكند اما مؤدت ابراز حبّ با دست و زبان و ساير اعضاء است.
پس دعايي بكنيم كه فايده آن خوشحالي پيامبر و خاندان او باشد و خاصه قلب امام زمان را شاد كند و نيز ثمرهاش براي همه ي انسانها از مرده و زنده باشد و بالأخره جامع همهي خوبيها باشد و آن دعا براي فرج قائم آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ است.
3ـ بايد حضرت بقية الله را براي خودش بخواهيم نه اين كه واسطه حل مشكلات خودمان. جمكران را به نيت دعا براي تعجيل فرجش برويم نه براي رفع مشكلات خودمان.
در مكاشفهاي، امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ در حرم امام حسين ـ عليه السّلام ـ به مرحوم آيت الله بهبهاني ـ رحمة الله عليه ـ فرمود ببين اينجا كه دعا مستجاب است كسي به ياد ما نيست ايشان شنيد كه همه براي مشكلات خودشان دعا ميكنند).
4ـ در حديث است كه «اكثروا الدعا بتعجيل الفرج فان في ذلك فرجكم»[2] يعني براي تعجيل فرج، بسيار دعا كنيد به راستي كه فرج شما در آن است.
اين حديث مهدوي دو نكته دارد:
يك) دعا براي فرج او، فرج ما را هم ميرساند يعني با آمدن آن «ماء معين»[3] همه تشنههاي عالم سيراب ميشوند و مشكلاتي كه داريم حل ميشود.
دو) شايد اين نكته هم استفاده شود كه وقتي كسي براي حضرت دعا كند، آن حضرت هم براي مشكلات دعا كننده دعا ميكند و چه خوب است كه انسان مشمول دعاي او كه دعايش مستجاب است و كليد همه گنجهاي دنيا و آخرت در دست اوست بشود.
مرحوم اصفهاني در مكيال المكارم نقل كرده كه امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ در عالم خواب به يكي از دوستان ايشان فرموده: هر كس مصيبت جد شهيدم را ياد كند و سپس براي تعجيل فرج و تأييد من دعا كند من هم براي او دعا ميكنم.
زمان اجابت دعا
عن الصادق ـ عليه السّلام ـ: اغتمنوا الدعاء عند خمسة مواطن: 1ـ عند قراءة القرآن 2ـ و عند الاذان 3ـ و عند نزول الغيث 4ـ و عند التقاء الصفّين للشهادة 5ـ و عند دعوة المظلوم فانها ليس لها حجاب دون العرش.
پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ فرمودند: الدعاء بين الاذان و الاقامة لا تردّ.
و در روايات ديگر: عند طلوع الفجر ـ في اثر المكتوبة (بعد از نماز واجب)
اذا اقشعر جلدك و دمعت عيناك و وجل قلبك فدونك دونك فقد قصد قصدك: يعني وقتي پوست بدنت لرزيد و اشكت جاري شد و قلبت خاشع شد پس آن لحظه را غنيمت شمار كه مقصود تو فراهم شده است.
مكان اجابت دعا
عن النبي ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ ... مكانهايي است كه دعا در آنها به اجابت ميرسد از جمله مكّه ـ عند الحجر الاسود، بين المقام و الباب، علي الصفا و المروة، تحت قبة الحسين ـ عليه السّلام ـ .
حالات اجابت دعا
دعاي مريض ـ دعاي پدر براي فرزند ـ دعاي مسافري كه در معصيت نباشد تا برگردد دعاي برادر براي برادرش در غياب و ـ الدعا مع رفع اليدين ـ في السجود ـ في ليلة القدر، بعد از دعا براي چهل مؤمن.
موارد فوق عمدتاً از عدة الداعي / 56 ـ 57 و بحار، ج90، ص343 نقل شدهاند.
به چند روايت كه مناسب بحث است اشاره ميشود:
عن علي بن موسي الرضا ـ عليه السّلام ـ عليكم بسلاح الأنبياء « قيل و ما سلاح الأنبياء؟ » قال الدّعاء![4]
عن امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ نعم السلاح الدّعاء (غرر الحكم)
عن الصادق ـ عليه السّلام ـ انّ الدّعا انفذ من سلاح الحديد[5]
عن الباقر ـ عليه السّلام ـ لا تُحقِّروا صغيراً من حوائجكم فانّ احبّ المؤمنين الي الله أسئَلُهم.[6]
قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ
لِيسأل اَحدُكم رَبَّه حاجته كلّها حتي يَسأله شِسَعُ نعله اِذا انقطع.[7]
سئل ابو جعفر ـ عليه السّلام ـ ... انّ كثرة القراءة افضل او كثرة الدعاء؟ قال ـ عليه السّلام ـ الدّعاء اَما تسمع لقوله تعالي: (قل ما يعبؤ بكم ربّي لولا دعائكم)[8]
قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ الدّعا مخّ العبادة و لا يهلك مع الدّعاء احدٌ.
قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ يدخل الجنة رجلان كانا يعملان عملاً واحداً فيري احدهما صاحبه فوقه فيقول: يا ربّ بما أعطيته و كان عملنا واحداً؟
فيقول الله تبارك و تعالي: سألني و لم تسألني.[9]
عن الصادق ـ عليه السّلام ـ : كان امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ رجلٌ دعّاء.
قال امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ اعلم الناس بالله سبحانه اكثرهم له مسألة.
قال الله تعالي لموسي ـ عليه السّلام ـ يا موسي سلني كل ما تحتاج اليه حتّي علف شاتك و ملح عجينك.
عن زين العابدين ـ عليه السّلام ـ الدّعاء يدفع البلاء النازل و ما لم ينزل.[10]
پي نوشت
[1] . (قل لا اسئلكم عليه اجراً الا المودّة في القربي) شوري/23.
[2] . بحار، ج53، ص181.
[3] . (قل ارءيتم ان أصبح ماؤكم غوراً فمن يأتيكم بماء معين) ملك / 30؛ اين آيه به حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ تأويل شده است.
[4] . كافي، ج2، ص468؛ بحار، ج91، باب دعا.
[5] . همان.
[6] . همان.
[7] . بحار، ج91، ص90.
[8] . همان.
[9] . همان.
[10] . كافي، ج2، ص469. حبيب الله تقيان